Čo robiť, keď vám vypadávajú predaje?

Zdroj: Filip Kuna

Asi ťažko by ste hľadali segment, ktorý počas pandémie utrpel viac ako cestovný ruch. Pre predstavu, v mnohých firmách s miliónovými tržbami to bolo aj viac ako 90 % biznisu. Ale ako sa hovorí, pomôž si, človeče, aj Pán Boh ti pomôže.

Krásnym príkladom boli thajské aerolínie. Po tom, čo korona zmrazila cestovný ruch a firma sa dostala do rekordných „prepúšťačiek“, k škrtaniu platov, predaju budov a lietadiel, stále hľadali aj spôsoby, ako udržať čo najviac ľudí zamestnaných.

Napríklad otvorili v centrále reštauráciu. Vymenili stoly a stoličky za sedadlá z lietadiel, čašníkov obliekli ako stewardov, do reštaurácie ste išli po schodoch akoby ste nastupovali do lietadla. Jedlo Vám servírovali tak, ako keby ste fakt leteli, podľa toho, či ste sedeli v economy alebo prvej triede. Rezerváciu ste si tiež mohli spraviť len online a po nej Vám dali boarding pass.

Zdroj: Filip Kuna

Neskôr spustili aj donáškovú službu či predaj v supermarketoch, v priemere predávali 2000 jedál denne. V ponuke bolo ale všetko od prémiového alkoholu až po príbory. Alebo za 540 dolárov si piloti mohli vyskúšať zajazdiť na simulátore pre ich pilotov.

Alebo si zoberte príklad Finnair, najväčších fínskych aerolínií. Tie sú zase vychýrené kvalitným jedlom, ktoré ponúkajú pasažierom počas svojich letov, predovšetkým cestujúcim v business class. Pred tým, ako pandémia položila všetko na lopatky, ich produkovali 12-tisíc denne.

Keď sa však všetko pozatváralo, začali jedlá balíčkovať a predávať v supermarketoch. Chuť Finnair (Taste of Finnair), ako sa balíčky volali, ste si mohli kúpiť pekne zabalené v cene do 50 eur. A keď to spustili, len za prvých pár dní predali 1600 porcií.

Zdroj: Filip Kuna

No a nakoniec Ryanair. Tí si napríklad rok po páde dvojičiek, kedy celý segment lietania bol vo veľkých kŕčoch, objednali 100 nových lietadiel, samozrejme, s veľkou zľavou.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Ako Beatles vytvorili tak veľa hitov?

V septembri 2021, uprostred druhej vlny a všetkých tých lockdownov, oni oznámili otvorenie 10 nových destinácií (nahradili aerolínie, ktoré to nedali) a nákup 210 Boeingov 737 (čím takmer zdvojnásobili svoju flotilu).

Sú to majstri vo využívaní príležitostí, aj samostatné video som k tomu natočil. Pozrite si, prečo má Ryanair také lacné letenky?

A tým sa dostávam k dnešnej pointe: Nie, nemyslím si, že správnych marketérov položí akákoľvek kríza.

Práve naopak, je to to najlepšie obdobie, lebo viete lacno nakúpiť, lebo vaša konkurencia sa trápi a vy im ľahko dokážete vziať trhový podiel, lebo znížená ponuka tlačí na vyššie ceny, lebo si môžete interne poupratovať, lebo vždy po daždi vyjde slniečko.

Môžete experimentovať s nápadmi, ktoré ste doteraz odkladali či sa priam báli, lebo čo keď by vám to uškodilo? Môžete sa učiť novým schopnostiam, na ktoré doteraz nebol čas, takí ste boli zaneprázdnení.

Prajem vám všetkým, aby ste z tohto (a akéhokoľvek budúceho) ťažkého obdobia vyťažili. Vyšli s lepšími produktami, silnejšími značkami, spokojnými zákazníkmi a zamestnancami.

Filip Kuna banner
Zdroj: Filip Kuna
Zdroj: Filip Kuna
Odporúčame