Adam rozbieha firmy od 15 rokov: Začalo to googlením, ako zarobiť peniaze, dnes pracuje minimálne

Adam Janečko mladý podnikateľ

Adam si väčšinu svojho času užíva voľno (Zdroj: archív AJ)

#Adam Janečko zarába online od svojich 15 rokov. Cez internet predával kávu, zásnubné prstene, stroje na ťažbu kryptomien, granule pre psov, reštauračné systémy, kurzy aj animované videá. Dnes, krátko po promóciách na vysokej škole, má na konte desiatky úspešných projektov a kráča smerom k absolútnej finančnej slobode.

Spomínaš na svoj úplne prvý podnikateľský projekt? O čo šlo?
Mal som asi 14, keď som našiel na internete aplikáciu, cez ktorú som dokázal získať stovky až tisíce followerov či lajkov na rôzne sociálne siete. Veľa firiem vtedy potrebovalo prvých followerov na rozbeh. Vedel som, že ak im ponúknem rozbehnutie účtu, zaplatia mi. Ponúkol som im 500 lajkov/followerov za 30 eur, čo mi trvalo tak jednu hodinu práce.

Na prelome základnej a strednej som takto rozbiehal asi dva až tri účty denne. Dokázal som si za pár desiatok minút zarobiť ďaleko viac než na akejkoľvek brigáde. Samozrejme, Facebook aj iné sociálne siete takýto rýchly umelý rast popularity nemajú v láske a začali takúto aktivitu banovať. Takže skôr, než som to rozbehol poriadne, som mal po biznise a prestalo to fungovať (smiech).

Každopádne, dalo mi to super skúsenosti. Zistil som, že podnikať na internete je jednoduché a ak ho raz človek pochopí, zakladá firmy ako na páse (smiech).


Dominik predáva super-počítače, ktoré ťažia kryptomeny: Zarobiť môžeš aj ty, stačí si len správne vybrať


Na konte máš kopec úspešných projektov ako creativum.sk, tuningwebu.sk, quickmenu.sk a desiatky ďalších. Na ktorý z nich si hrdý najviac?
Asi Creativum, keďže ide o bežný biznis model „agentúry“, ktorý si nevyžaduje žiadne vstupné investície. A začať takto vie každý. Stačí si vybrať služby, ktoré vieš robiť – napríklad v sfére, ktorú si vyštudoval, alebo o ktorej vieš, že ti ide – a ponúknuť ich ďalej cez internet.

Takto som začínal aj ja a dlho to bol môj jediný príjem, z ktorého som potom financoval aj iné projekty. Tu mi nikto nemôže povedať, že som mal šťastie na dodávateľa, kontakty, super nápad alebo som mal veľa peňazí na rozbeh.

Začal som od nuly len s tým, čo som sa naučil vo voľnom čase. Vybudoval som z toho na česko-slovenskom trhu jednu z najväčších agentúr v oblasti tvorby animovaných reklám, kde riešim už len expanziu do zahraničia. Baví ma asi najviac.

Po rokoch podnikania a x projektoch asi budeš vedieť zhodnotiť aj najväčšiu chybu, akú si kedy v biznise urobil.
Bežných chýb bolo veľa – nevšimol som si mejl od klienta, nesplnil deadline či zabudol vypnúť reklamu na nefunkčný web. Kvôli tomu mi zbytočne utekali peniaze pomedzi prsty. Ale žiadna z nich nebola fatálna. Vždy som začínal v malom a s malými investíciami. Takže ak niečo nevyšlo, prišiel som prinajhoršom o pár eur a tie som si vedel iným projektom zarobiť späť.

Samozrejme, boli projekty, do ktorých by som už opäť nešiel, lebo som prišiel o peniaze nielen ja, ale aj iní. No aj každé zlé rozhodnutie ma niečo naučilo, takže nemôžem nič ľutovať.

Vedel by si mladým podnikateľom poskytnúť pár zásadných podnikateľských rád predtým, ako otvoria eseročku alebo založia živnosť?
Úplne najhoršie je otvoriť si eseročku alebo živnosť a až potom začať podnikať. V praxi trvá aj pár mesiacov, kým sa človek rozbehne a zistí, či vôbec klienti majú záujem o jeho služby alebo produkty.

Najlepší „experti“ sú tí, ktorí si hneď založia firmu, nájdu zamestnancov, účtovníčku, zaplatia si drahú agentúru na tvorbu profi loga.  Po pár mesiacoch skrachujú, pretože zistia, že o ich produkt či službu nie je záujem. Alebo nevedia získať zákazníkov. Vždy si treba biznis najprv otestovať. Firmu by som riešil až potom, čo by som získal prvého zákazníka.

Hovoríš, že nápad na biznis treba najskôr otestovať. Vieš to ilustrovať na konkrétnom príklade?
Mal som eshop, kde som predával kryty na mobil s gravírovaním na mieru. Namiesto toho, aby som si kúpil drahé gravírovacie stroje, naskladnil 100 krytov z každej veľkosti a farby a objednal si profi logo, založil som jednoduchý eshop. Použil som šablónu s jednoduchým textovým logom a spustil som testovaciu reklamu za 30 eur. Ak si u mňa niekto ten kryt kúpil, objednávku som zrušil a vyhovoril sa na vypredanie skladových zásob.

V skutočnosti išlo o fake eshop, kde nič nebolo skladom a ani som nemal čo predávať. Chcel som primárne zistiť, či sú takéto kryty profitabilné a či by si ich ľudia kúpili. Napokon mi prišlo 7 objednávok, z čoho bol potenciálny zisk asi 80 eur, takže som bol teoreticky 50 eur v pluse.

Videl som, že to funguje, ľudia majú záujem, som v pluse – až potom som robil nejaké väčšie investície do skladu, dal som si urobiť profi logo, poriadny eshop a pod.

Ak to urobíš naopak a najprv do podnikania investuješ veľa peňazí ešte predtým, než si biznis otestuješ, si blázon. Málokedy sa to pri dnešnej konkurencii podarí. A treba rátať s tým, že 9 z 10 biznisov pravdepodobne nebude ziskových. Ak ťa však takéto otestovanie jedného biznisu stojí 30 eur a 3 hodiny práce, nie je problém ich otestovať všetky v priebehu týždňa a nájsť ten jeden, ktorý bude ziskový.

Čo teda potrebujem na to, aby som v online prostredí získal prvého klienta?
V podstate len web s popisom predávanej služby či produktu, následne spustiť reklamu alebo priamo osloviť potenciálnych zákazníkov. To je práca na pol dňa. Ak ti trvá získať prvého zákazníka dlhšie než 24 hodín, je niečo zle. Pravdepodobne riešiš nepodstatné veci ako spomínanú eseročku, super logo či dokonalé obchodné podmienky, čo je na začiatku zbytočné.

Na úspešné podnikanie vraj treba aj prepracovaný biznis plán. Aká je tvoja skúsenosť?
Neviem, čo to je, nikdy som to nevidel (smiech). Ak by som riešil startup, kde potrebujem investíciu milión eur a mal by som 50 zamestnancov, nejaké plány asi dávajú zmysel.

No na rozbehnutie malého podnikania cez internet, čo je jednoduchý biznis model, s ktorým môže každý začať podnikať už zajtra, netreba okrem pár hodín nič. Počas nich si treba prerátať základné veci, ako sú marža, náklady či potenciálny zisk. Netreba to komplikovať, radšej začať v malom a postupom času improvizovať, zbierať spätnú väzbu a podľa toho napredovať a rásť. V praxi sa aj tak všetko priebežne mení a vždy nastanú situácie, s ktorými sa v pláne nerátalo.

Ktoré knihy a podnikatelia ťa inšpirovali, aby si svoje podnikanie rozvíjal výhradne online?
Jednoznačne kniha „4-hodinový pracovný týždeň“ od Tima Ferrisa. Popisuje tu svoj online biznis, kde predáva nejaký produkt, na ktorý mu stačí web, reklama a virtuálna asistentka. Tá komunikuje so zákazníkmi či rieši objednávky. Celý život cestuje a niekde v pozadí mu jeho virtuálny biznis zarába, pričom všetko skontrolovať a organizovať mu zaberie pár minút denne.

Vtedy som si prvýkrát uvedomil, že riešiť nejaké offline prevádzky, zamestnancov, kancelárie a viazanosť k jednému miestu nie je pre mňa. Ak budem podnikať, tak len cez internet. A tak sa aj stalo. Dnes mám asi 10 aktívnych online projektov bez akýchkoľvek zbytočných nákladov. Na všetko mi stačí internet, notebook. Ak treba riešiť nejaké formality, mám na to virtuálnu asistentku, ktorá urobí všetko za mňa za symbolickú sumu.

Musím sa priznať, že som dosť lenivý. Ak mi niekto dá niečo spraviť, miesto toho, aby som to urobil za hodinu, budem dve hodiny hľadať spôsob, ako by sa to mohlo spraviť samo (resp. kto iný to môže urobiť za mňa).

Šikovnosť je podľa mňa dôležitejšia než pracovitosť. Pracovitý človek bude drieť celý život a nadávať, ako sa má zle. Šikovný človek si nájde ľudí, ktorí to urobia zaňho a zarobí aj tak najviac peňazí. Majiteľ stavebnej firmy bude vždy jazdiť na lepšom aute než jeho zamestnanci murári.

Riadim sa citátom od Johna D. Rockefellera, ktorý povedal: „Radšej budem mať jedno percento z práce 100 ľudí, ako 100 percnet zo svojej vlastnej práce.“ Kto sa nad týmto poriadne zamyslí a prispôsobí tomu svoje podnikanie, unikne zo sveta otroctva a celý život bude žiť slobodne bez viazanosti na prácu.

Považuješ sa za digitálneho nomáda? Ako by si popísal svoj životný štýl?
Nie som taký klasický digitálny nomád. Pár takých poznám, makajú 10 hodín denne. Jediné, v čom sa líšia od bežného zamestnanca, je miesto, kde pracujú – často ide o nejaké kaviarne v rôznych kútoch sveta. No stále musia pracovať a meniť väčšinu svojho času cez deň za peniaze.

Ja som skôr manažérsky typ, ktorý rozbehne firmu, nájde klienta a ak niečo treba robiť, nájde na to niekoho iného. Takže aktuálne nepracujem ani tie štyri hodiny denne. Posledné mesiace je to o dosť menej a všetku prácu sa snažím delegovať či automatizovať.

Dám príklad. Získal som klienta, ktorý potreboval vytvoriť webstránku. Zaplatil mi za ňu 700 eur, ja som na internete našiel šikovného študenta, ktorý to urobil za 200 eur. Výsledok bol ešte lepší, než keby som to urobil sám. Zvyšných 500 eur mi ostalo ako zisk. Stačia mi štyria takýto klienti mesačne a zarobím viac než bežný zamestnanec, ktorý chodí na 8 hodín do roboty. Pritom mám celý mesiac voľno a môžem robiť to, čo chcem.

Týmto spôsobom budujem všetky svoje projekty a vďaka tomuto prístupu pracujem aktívne prakticky len veľmi málo. Ak pracujem, tak v 99 percentách prípadov len budujem nové projekty, hľadám nové spôsoby, ako získavať klientov pre staré projekty alebo vylepšujem firemné procesy. Ale aj na to si už školím virtuálnu asistentku. Takže mi dajte ešte pár týždňov a nebudem pracovať takmer vôbec (smiech).

Čo bolo v čase, keď si štartoval svoj prvý projekt, tvojou hlavnou motiváciou podnikať?
Asi budeš čakať nejaký inšpiratívny príbeh, ale chcel som si len kúpiť dron (smiech). Rodičia by mi len tak hračku za 800 eur nekúpili, tak som asi ako 14-ročný napísal do Googlu frázu „ako zarobiť peniaze na internete“. A tam to všetko začalo.

Dron som si nakoniec kúpil asi 3 – 4 mesiace po tom. Čo sa dialo počas tých mesiacov, je však príbeh na samostatnú knihu (smiech).

Dnes, asi o 10 rokov neskôr, je to sloboda. Životný štýl je v mojom veku asi najdôležitejší. Keď vidím na kamarátoch či rodine, ako musia každý deň vstávať do práce, byť tam aj s cestovaním 10 hodín denne a dovolenku musia hlásiť niekoľko mesiacov vopred, nezávidím im. A majú voľno len 21 dní zo 365 v roku. Neviem si predstaviť takto fungovať. To ma motivuje stále sa zlepšovať a rozbiehať nové projekty, aby som mal čo najviac zdrojov pasívneho príjmu a čo najväčšiu istotu, že sa do bežného života zamestnanca nikdy nedostanem. 

Herci asi túžia počas svojej kariéry vyhrať Oscara, športovci olympiádu. Čo túžiš dosiahnuť počas svojej podnikateľskej kariéry ty?
Určite slobodu. Nemám ambíciu byť milionár, ktorý jazdí na Ferrari a byť ďalší Elon Musk. Stačí mi pár tisíc na pokrytie môjho životného štýlu a sloboda byť, kde chcem, kedy chcem a s kým chcem.

Mimo toho som posledné mesiace objavil vášeň vzdelávať iných. S priateľkou sme spustili kurz, kde učíme ľudí, ako začať podnikať slobodne a celý rok cestovať. Máme desiatky úspešných študentov. Najviac ma teší, keď vidím, ako naše rady pomohli niekomu inému. Dal v práci výpoveď a dnes má vysnívanú kariéru, vďaka ktorej už nie je viazaný na miesto alebo čas Dokáže sa uživiť len notebookom v ruke, zatiaľ čo leží na pláži.

Ak pomôžem každý mesiac získať takýto životný štýl aspoň jednej osobe, bude to pre mňa vrchol kariéry a bude mi dávať zmysel každé ráno vstávať.

Tiež sa chystám vzdelávať aj podnikateľov – urobiť samostatný kurz na to, ako si automatizovať podnikanie a vyškoliť si na rutinné činnosti virtuálnu asistentku. Veľa podnikateľov si robí všetko svojpomocne, v práci sú 12 hodín denne a často nakoniec vyhoria. Verím, že moje know-how v tejto oblasti môže podnikateľom pomôcť získať nový životný štýl. Ak sa mi to podarí, bude to veľký kariérny úspech — možno aj väčší než Oscar (smiech).

Chcel by si zarábať peniaze na internete ako Adam?

 


Chceš byť nonstop v obraze?

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame