Daj si pozor na tieto ťahy reštaurácií: TikTok video upozornilo na prefíkané triky

Nenechaj sa viac „napáliť“ v reštaurácii (Zdroj: Freepik/drobotdean)

#Niektoré gastro podniky využívajú prefíkané triky, ktoré im majú zaistiť väčší zisk. S vidinou získať a udržať si zákazníka, používajú manipulatívne techniky, ktoré sú ľahko odhaliteľné, no na prvý pohľad sa zdajú ako banalita. S väčšinou z nich sa mnohí návštevníci už nevedome stretli. Ak sa aj ty aspoň striedmo stravuješ v reštauráciách, určite ti budú nasledujúce situácie dobre známe.

Premyslená psychológia marketingu

Daily Mail a NY Post informovali o videu marketingovej psychologičky Basie, ktorá stojí za profilom @everupmarketing. Ten upozornil na niektoré praktiky, ktoré sú v gastronómii po celom svete popularizované a zákazníkom často neprídu podozrivé.

Psychologické marketingové ťahy sa pritom nevyužívajú len v reštauráciách a baroch, ale aj v obchodoch a službách, ktoré sa ťa snažia „namotať“ na to, aby si minul čo najviac peňazí v ich prospech. Využívajú súbor prefíkaných trikov, ktoré pôsobia na zákazníkov nevedome a intenzívne, vďaka čomu možno aj ty podľahneš a minieš viac než si plánoval.

Manipulácia od prvej chvíle

Odborníčka vo videu tvrdí, že celé toto divadlo zo strany prevádzky začína už v momente, kedy prekročíš prah podniku. Podľa jej slov máš byť „obeťou“, ktorú sa podnik snaží naladiť na správnu spotrebiteľskú vlnu. Reštaurácie to údajne často robia drobnými krokmi, ako napríklad tvarom pohárov, špeciálnymi dennými ponukami či nevinnou ponukou perlivých a neperlivých nápojov.

Reštaurácie často „stavia kartu“ na optické vnímanie hladného človeka – ak otvoríš menu, určite si všímaš aj ceny jednotlivých jedál. V dnešnej dobe sa všetci pozeráme na cenu, preto nie je nič zvláštne, ak sa snažíš ušetriť. A podniky to vedia!

Hra s cenami

V jedálnych lístkoch sa často nachádzajú umelo predražené položky, ktoré si nikdy nikto neobjedná, ale predávajú všetko ostatné. Ak sa pozrieš na steak za 45 eur, burger za 17 zrazu vyzerá ako lacnejšia alternatíva večere. Podľa slov Basie jedlá podobné tomu steaku zaručia, že ostatné položky vyzerajú lákavejšie a výhodnejšie.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Táto raperka nemala ani tušenia, že vytvorí virálny hit: Prečo si jej skladba podmanila internet?

Ďalším trikom sú ceny, ktoré uvádzajú bez symbolu meny. Veď predsa 24€ evokuje v človeku reálne peniaze, pričom ak tam uvedú len samotné číslo, mozog to nevníma ako hodnotu bankovky. Podľa odborníčky je preukázané, že ak chýba symbol meny, zákazníci minú omnoho viac…

Prehnané ponúkanie

Nikto nemá rád dotieravých čašníkov či predavačov, ktorí sa ti snažia nanútiť aj to, po čo si pôvodne neprišiel. Iste rozumieš, že je to ich práca, no môže to byť niekedy poriadne otravné. Je dobré, ak si rozhodnutý a dokážeš asertívne komunikovať.

Personál je často poučený tak, aby ti ponúkol najdrahšiu položku. Ľahko sa tak môže stať, že hoci rád piješ čistú vodu, čašník ti nanúti perlivú minerálku len preto, aby tovar predal. Pod nátlakom súhlasíš a zrazu sa účet „vyšplhá“ na vyššiu sumu za niečo, čo by si doma alebo niekde inde vypil za pár centov.

Príjemné prostredie

Hudba v pozadí reštaurácie nie je len pre atmosféru. Basia tvrdí, že ide o premyslený nástroj manipulácie. Keď je reštaurácia poloprázdna, hrá sa pomalšia hudba, aby si si posedel o čosi dlhšie. Vtedy je vysoká pravdepodobnosť, že si objednáš ďalší drink alebo dezert.

Keď je v reštike plno, púšťa sa rýchlejšia hudba, ktorá ťa podvedome núti jesť rýchlejšie a uvoľniť stôl pre ďalších hostí. Hoci to znie neuveriteľne, odborníčka odkazuje na štúdie, ktoré túto šialenú teóriu potvrdzujú….

Premýšľať sa oplatí

Ako sme spomínali, niektoré ťahy sú ľahko odhaliteľné. Zákazník sa rád cíti rozmaznávaný a to platí najmä v prípade limitovanej a špeciálnej ponuky, ktorá ti dodáva pocit exkluzivity. Špecialita denného menu je často ručne dopísanou položkou, čo má vyvolať v zákazníkovi túžbu ochutnať dané jedlo dnes. Odborníčka tvrdí, že v skutočnosti ide často o premyslený spôsob vedenia, ktorý im umožní zbaviť sa surovín, ktoré treba rýchlo spotrebovať.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Linda varí na sociálnych sieťach so svojou starou mamou: Trpela som poruchou príjmu potravy

Reštaurácie však nie sú zloduchovia, len dobre ovládajú psychológiu predaja. Určite ťa nechceme znechutiť z jedenia vonku, ale dať ti „chrobáka do hlavy“, aby si bol vedomejším zákazníkom. Pretože keď si uvedomíš, ako ťa jemne tlačia správnym smerom, môžeš sa rozhodnúť, či pôjdeš s prúdom alebo si zvolíš svoju vlastnú cestu a nejaké to euro ušetríš…

Sleduj náš Instagram

Zdroj: Hashtag.sk, NY Post, Daily Mail
Odporúčame