RECENZIA Westernovka The Power of the Dog ponúka veľké herecké mená, stačilo to? Film nás bavil, ale znova by sme si ho nepozreli

Ako sa podľa nás vydarila nová Netflixovka The Power of the Dog?

Ako sa podľa nás vydarila nová Netflixovka The Power of the Dog? (Zdroj: Netflix)

#Pamätáš si na nejaký tohtoročný vydarený western? Alebo sa spýtam inak, pamätáš si vôbec na nejaký tohtoročný western? Zarytým fanúšikom Netflixu možno napadne The Harder They Fall, no ten sa u nás dočkal viac negatívnych ako pozitívnych recenzií. Predstavujem ti komornú drámu The Power of the Dog, ktorú tiež nájdeš na Netflixe. Zaručená oscarovka s Benedictom Cumberbatchom ponúka kvalitný zážitok, ktorý si užije len málokto. Prečo?

RECENZIA Lady Gaga hviezdi vo filme House of Gucci: Jednému Scottovému filmu sme tento rok už plný počet dali, čo tento?

Farmár, jeho brat a žena bez záväzkov

Snímka sa odohráva v roku 1925 v americkom štáte Montana. Príbeh je rozdelený do viacerých kapitol bez názvu. Hneď v prvej spoznávame rančera Phila Burbanka, ktorý sa o statok stará spoločne so svojím bratom Georgeom. Jedného dňa zavítajú na ceste na trh do neďalekej obsluhy v Red Mill. Reštauráciu spravuje po svojom nebohom manželovi už len zúfalá matka Rose Gordon.

Philovmu bratovi okamžite padne do oka. Rose vidí v Georgeovi náhradného otca svojho dospievajúceho syna Petera a preto sa chopí príležitosti a vezmú sa. Spoločne opúšťajú Red Mill a vydávajú sa žiť na ranč k Philovi. Ten ich návštevou nie je nadšený a preto sa začína kolotoč nepríjemných udalostí, ktoré napokon vyvrcholia do nečakaného a drastického finálneho zvratu.

V hlavnej úlohe nenávistného rančera sa predstavil Benedict Cumberbatch a pravdepodobne získa oscarovú nomináciu. Jeho brata si zahrala známa tvár z Netflixu Jesse Plemons, jeho milenku a neskôr manželku Kirsten Dunst a no a mladíka Petera Kodi Smit-McPhee. Z hercov by som, samozrejme, vypichol výkon Cumberbatcha, no na druhú stanu sa mi nepáčilo, ako Kirsten prehrávala. Názor na jej herectvo si vytvor sám.

Hlavnej úlohy sa zhostil Benedict Cumberbatch
Hlavnej úlohy sa zhostil Benedict Cumberbatch (Zdroj: Netflix)

Ťažké povojnové časy

Na ranči sa nám rozohráva zaujímavá partia medzi štyrmi členmi novej rodiny. Phil má bližšie skôr k svojim priateľom ako k bratovi a jeho novej žene. Nehovoriac o chlapovi, ktorý sa správa žensky, nikdy nedržal v ruke zbraň a vyzerá ako vyžla. Phil si k Petrovi snaží nájsť cestu a vychovať ho podľa vzoru svojho otca. Príbeh sa nám teda delí na dve časti – v jednej budeš sledovať problémy novomanželov a v druhej rančera so synovcom, ktorí si k sebe navzdory nepríjemným okolnostiam hľadajú cestu.

Povojnové časy sa síce nedotkli Američanov fyzicky, no odrazili sa na ich psychickej pohode. Rančer je priamym zobrazením mrzutého človeka, ktorý pohŕda dnešnou mládežou a počíta každý zarobený dolár. Koža sa stala nedostatkovým tovarom a Indiáni nepriateľmi amerických prisťahovalcov. Tieto súvislosti si musíš uvedomiť ešte pre samotným pozretím filmu, pretože backstory tvorí značnú časť psychiky postáv.

Kirsten Dunst miestami prehráva
Kirsten Dunst miestami prehráva (Zdroj: Netflix)

Príbeh rozprávaný vizuálom

Najviac však na filme zaujme vizuál. Od prvých záberov je ti jasné, že outdoorové scény sa skutočne odohrávajú vonku. Režisérka Jane Campion (Portrét ženy v plameňoch, Piano) stavila na prírodné svetlo (aj keď zábery sú neskôr farebne doladené), živé zvieratá a dobové zasadenie. Kamera ponúka hneď niekoľko momentov, kedy si zrejme spadne sánka. Spomenúť musím aj peknú hudbu, ktorá dotvárala westernovskú atmosféru.

Za zmienku stojí aj parádna výprava, kostýmy a masky. Produkčne má The Power of the Dog navrch oproti spomínanému The Harder They Fall, a to niekoľkonásobne. Tvorcovia si už brúsia zuby na tohtoročné Oscary. Napriek tomu sú ranč, kostýmy a zväčša aj tváre našich hrdinov vždy čisté a niekedy ma dokázali vytrhnúť zo sledovania. Tvorcovia si dali viac záležať na krásnej kamere, než na zobrazení skutočnej kvality života pred sto rokmi.

Outdoorove scény sa skutočne odohrávajú vonku
Outdoorove scény sa skutočne odohrávajú vonku (Zdroj: Netflix)

Komorný film, ktorý nie je pre každého

Vymenoval som množstvo pozitív a pár negatív, a preto určite usudzuješ, že udelím vysoké hodnotenie. Nie je to tak. Aj napriek tomu, že ma film bavil takmer počas celej stopáže, znova by som si ho nepozrel. Prirovnal by som ho k vlaňajšiemu Mankovi s Garym Oldmanom, ktorý svoje vizuálne čaro zabil nezaujímavým príbehom a nudnými vedľajšími postavami.

The Power of the Dog sa snaží zapôsobiť viac na kritikov ako na bežných divákov. Tému rozoberie dobre, no nedokáže k nej pridať niečo, čo by sme na plátne ešte nevideli. Poučný príbeh sa tak stáva zaujímavým len pre ľudí, ktorí nič obdobné ešte nevideli. Funguje lepšie ako Hanksove Správy sveta, pretože má viac čo povedať. Ak by som ale napísal, že som si stopáž, ktorá sa odohráva z 80 % len na ranči, užil, klamal by som.

Dve hodiny v spoločnosti spomenutých hercov mi vcelku ubehli, no niekedy som chcel doslova vletieť na pľac a upraviť zopár vecí. A teraz vážne: bude ťa nová Netflixovka baviť? Na to nedokážem odpovedať jedným slovom. Ak si si užil Manka a News of the World, pravdepodobne áno. Myslím, že nikto nebude po dopozeraní ochudobnený. V prípade, že komorný western nie je tvoj žáner, snímku pokojne preskoč. The Power of the Dog sa dočká mnohých ocenení na úkor iných (lepších?) filmov, čomu nerozumiem ani ja sám.