RECENZIA Lady Gaga hviezdi vo filme House of Gucci: Jednému Scottovmu filmu sme tento rok už plný počet dali, čo tento?

House of Gucci je dobrý, no nie perfektný film

House of Gucci je dobrý, no nie perfektný film (Zdroj: MGM)

#Ridley Scott nám tento rok priniesol až dva celovečerné filmy. Čo už môže byť pre pravého filmového fanúšika väčší sviatok? Pre dvomi mesiacmi sme ti priniesli recenziu na historickú snímku The Last Duel, ktorú považujeme za jeden z najlepších filmov roka. Tentokrát sme zašli na House of Gucci s podobne hviezdnym obsadením ako Posledný súboj. Ako sa nám páčila biografická snímka o slávnej talianskej rodine?

RECENZIA Vykašli sa na Venoma a naskoč do sedla: The Last Duel od Ridleyho Scotta ašpiruje na film roka!

Láska, pomsta, zrada a vražda

House of Gucci je inšpirovaný šokujúcim skutočným príbehom impéria rovnomenného talianskeho módneho domu. Hovorí o troch desaťročiach rodinnej histórie, v ktorej nechýba láska, zrada, dekadencia, pomsta a ani vražda. Ridley Scott skladá mozaiku toho, čo všetko znamená byť členom rodiny Gucci.

Patrizia Reggiani pracuje v rodinnom dopravnom podniku svojho otca. Jedného dňa sa vydá na párty so svojimi kamarátkami, kde spoznáva Maurizia. Z atraktívneho mladíka sa vykľuje syn a dedič slávneho návrhára Rodolfa Gucciho. Patrizia je pripravená urobiť všetko možné, aby sa stala súčasťou rodiny. A nie je jej cudzie za Mauriziove dedičstvo aj vraždiť.

Viac ako dve a pol hodiny trvajúci epos sa síce drží hlavnej hrdinky Patrizie, no sem-tam odbehne aj k iným členom rodiny. Spoznáš Rodolfovho brata, Alda, ktorý vedie newyorskú pobočku a taktiež jeho syna Paola, vizionára, ktorého nikto nechápe. Musím sa však priznať, že prvá polovica filmu ma bavila a tvorcovia rozdali karty veľmi šikovne. Druhá polovica však zadŕha a našli sa v nej aj hluché momenty, ktoré by pri vystrihnutí nikomu nechýbali.

Každá postava dostane dostatočne veľa priestoru
Každá postava dostane dostatočne veľa priestoru (Zdroj: MGM)

Oscarový ansámbel

Do kina nás nahnali dva faktory – prvý je skvelý režisér Ridley Scott, ktorý nám od 70. rokov dokazuje, že Hollywood je pre neho to správne miesto. Nuž, a druhý je neskutočný ansámbel hercov na čele s Lady Gagou v úlohe vypočítavej Patrizie. Role Maurizia Gucciho sa zhostil miláčik ženského publika Adam Driver, jeho brata si strihol Jared Leto, Rodolfa Jeremy Irons a Alda z New Yorku Al Pacino. Menšia úloha sa ušla aj Salme Hayek.

Ak by sme mali vypichnúť niektorého z hercov, určite by to boli Lady Gaga a Jared Leto. Gaga pre rolu pribrala zopár kíl a učila sa po taliansky, aby vedela verne napodobniť prízvuk. Práve ona je oporný pilier, okolo ktorého sa celý príbeh točí. No a Jareda Leta by si v úlohe asi ani nespoznal. Tvorcovia ho zamaskovali za falošný tuk a vráskavú tvár. Obaja si zaslúžia oscarovú nomináciu, no osobne si nemyslím, že ju dostanú. Uvidíme.

Lady Gaga zvládla svoju rolu veľmi dobre
Lady Gaga zvládla svoju rolu veľmi dobre (Zdroj: MGM)

Príliš dlhý a nie vždy zaujímavý príbeh

Ako som spomínal, priprav si poriadnu dávku trpezlivosti a prípadne si jedlo k filmu šetri na neskôr. Prvá hodina utečie rýchlo, pretože postupne spoznávaš jednotlivé postavy a ich motivácie k činom, ktoré neskôr vykonajú. Nerád to hovorím práve pri filme Ridleyho Scotta, no House of Gucci je nutné prestrihať. Od polovice sa príbeh tak vlečie, že keď vo finále príde na krájanie chleba, už som mu príliš nevenoval pozornosť.

Z technickej stránky okrem strihu už nie je čo zhodiť. Kamera je vkusná, Ridley si na prestrihávanie dáva dostatočný pozor. Film vcelku zaujme hudobnou stránkou, ktorá okrem zopár originálnych stôp obsahuje aj známe piesne z minulých desaťročí. Aj keď nie všetky sedia do zasadenia, potešia a doladia atmosféru.

Vyzdvihnúť ale musím prácu maskérok a kostymérok. Práve na ne si tvorcovia museli dať obzvlášť pozor. Kostýmy vyzerajú parádne, každá postava sa oblieha špecificky a ladí s jej povahou. Nuž, a masky som zrejme okomentoval pri Jaderovi Letovi. Ako kostýmy, tak aj masky si zaslúžia byť na Oscaroch. Napriek dobre odvedenej technickej stránke, ktorú sme v Scottovke aj čakali, sa ale žiadna sláva nekonala.

Jared Leto sa v úlohe Paola doslova stratil
Jared Leto sa v úlohe Paola doslova stratil (Zdroj: MGM)

Skutočný príbeh s ponaučením

House of Gucci by mal v strižni stráviť ešte zopár dní – na tom asi zhodneme všetci. Filmu by plný počet udelil asi málokto, a preto stále platí, že The Last Duel sa Scottovi podaril oveľa lepšie. Historický žáner je mu však najbližší. Herci odvádzajú parádnu prácu, Scott režíruje odušu, technici majú, čo to dá, ale napriek tomu filmu niečo chýba. Áno, čakali sme viac, najmä od tak renomovaného režiséra a jeho stáleho tímu. Nájdeš tu však nejedno ponaučenie, ktoré za pozretie zrejme stojí.

Kiná sú zatvorené. To je fakt, ktorý vieme zmeniť len zaočkovaním sa. Netušíme, kedy sa brány multiplexov znova otvoria a ak sa tak stane, za akých podmienok. Úprimne netuším, kedy si film pozrieme znova, zrejme až keď vyjde na nosičoch. Takto aspoň vieš, či stojí za tvoj čas. House of Gucci je vydarený, no nie perfektný film, ktorému neviem udeliť viac ako tri body z piatich. Prirovnal by som ho k bondovke No Time to Die – nemaj vysoké očakávania a možno budeš spokojnejší ako ja.

Zdroj: hashtag.sk, Forum Film