RECENZIA Nového Spider-Mana ostatné weby vychválili: Toto však nebude prehnane dobré hodnotenie (bez spoilerov)

No Way Home je stopercentný fanservis

No Way Home je stopercentný fanservis (Zdroj: Columbia Pictures)

#Kiná sa otvorili, a tak sme na nového Spider-Mana zašli konečne aj my. MCU ukončuje Hollandovu trilógiu zrejme ešte očakávanejším filmom, akým bol Endgame (aj keď počas pandémie toľko, pochopiteľne, nezarobí). Kinosály sú vypredané a lístky majú kúpené už všetci. Poďme sa však pozrieť na to, či Spider-Man: No Way Home dokázal byť blockbusterom, na ktorý budeme roky spomínať. Recenzia je BEZ SPOILEROV.

RECENZIA Trpký návrat do Matrixu: Novinka Resurrections je vizuálne skvelá, no obsahovo zbytočná

Peter Parker je Spider-Man

Po prvýkrát v histórií Spider-Mana je odhalená totožnosť pavúčieho muža. Náš priateľský, susedský hrdina už nedokáže oddeliť svoj bežný život od riskantného života superhrdinu. Keď Spider-Man požiada o pomoc Doctora Strangea, ani netuší, aký nebezpečný chaos spôsobí. Prinúti ho zamyslieť sa, čo skutočne znamená byť Spider-Manom.

Aby som nezašiel do spoilerov, prezradím ti len informácie, ktoré zverejnil distribútor, prípadne ukázal prvý trailer. Ak si film ešte nevidel, na našom webe si v bezpečí. Celým svetom sa šíri správa, že Peter Parker je Spider-Man. Petrovi sa život mení pred očami a preto sa rozhodne zájsť za Strangeom. Chce, aby svet zabudol na škandál z konca predchádzajúceho filmu. No Way Home nadväzuje priamo na udalosti z Far From Home.

Totožnosť Spider-Mana je odhalená
Totožnosť Spider-Mana je odhalená (Zdroj: Columbia Pictures)

Stopercentný fanservis

Z traileru sme mohli vidieť, čo spôsobila Petrova nerozvážnosť. Multiverzum sa začína rúcať a na scéne sa objavujú nepriatelia z predchádzajúcich filmov – a že ich bude požehnane. Na to, aby proti nim Peter mal akú-takú šancu, bude potrebovať aj pomoc Stephena Strangea. Napriek tomu, že film má takmer dve a pol hodiny, je vystavený len do troch rovnomerne dlhých aktov.

K pozitívam by som určite zaradil audiovizuálnu stránku. Na efektoch sa nešetrilo, aj keď sú miestami okaté. Zážitok z kina umocňujú aj technológie Dolby Atmos či IMAX, v ktorom uvidíš obraz na celom veľkom plátne. Neodporúčam ti však zájsť na 3D verziu – ak nebol film nakrúcaný na 3D kamery, nechceš ho v takom formáte ani vidieť.

Ak od filmu očakávaš najmä fanservis, zabalený do ríše digitálnych efektov, v ktorej si tvorcovia môžu robiť čokoľvek a všetko im zožerieš, si na správnej adrese. Chceš ale niečo viac? Hlbokú myšlienku, niečo nečakané alebo dokonca prepracovaný scenár? Haló, toto je Sony a Marvel, No Way Home nič také neponúka.

Najviac musíme oceniť audiovizuálnu stránku
Najviac musíme oceniť audiovizuálnu stránku (Zdroj: Columbia Pictures)

Problémy, ktoré zamrzia

No Way Home nie je dokonalý. Ani zďaleka. Cestu k vcelku podarenému záveru som si naplno neužil. Našlo sa pár hluchých momentov, dlhých a nezaujímavých scén či milkovania značky Spider-Man, ktoré možno budú liezť na nervy aj tebe. Film typu „všetko to tam dajte, hlavne nech potešíme fanúšikov“ nikdy neobstojí v budúcnosti. Možno vyjdeš z kinosály a najradšej by si udelil najvyššie možné hodnotenie, no o rok si tento zážitok budeš sotva pamätať.

Zďaleka najväčším problémom filmu sú však postavy. Samozrejme, už som zažil hlúpe charaktery v MCU. Nehovorím však o Draxovi či Grootovi, ide o dobre napísané postavy, ktoré majú pôsobiť trošku zaostalo. Tu však Strange nielenže Petera nezastaví pred akýmkoľvek ohýbaním času či mozgami populácie, on mu v tom dokonca pomôže. Ten istý Strange, ktorý v Infinity War vedel, prečo sa nachvíľu musí obetovať polovica živého vesmíru. Lenže scenáristom sa nechcelo vymýšľať lepšiu zápletku. Prosím ťa, nezhltni im ju aj s navijakom.

Rozprávka ostane rozprávkou. Film sa nejako skončiť musel a pre tvorcov je dôležité, aby boli diváci spokojní. Ide o blockbuster, ktorý sa ti buď zapáči v kinosále na prvú, alebo nikdy. No Way Home nie je žiadna Nolanovka, Tarantinovka či Villeneuveovka, ktorá ťa po roku znova chytí a zapáči sa ti ešte viac, pretože má stále čo ponúknuť. Nový Spider-Man tak pre mňa pôsobí len ako vyplnenie miesta na začiatku štvrtej fázy a spôsob, ako začať rozvíjať multiverse.

Film má aj zopár problémov
Film má aj zopár problémov (Zdroj: Columbia Pictures)

Aká je budúcnosť Spider-Mana?

Záver filmu nám ukázal, akým smerom by sa postava pavúčieho muža mohla pohnúť ďalej. A tento záver pre mňa zachránil film. Párkrát som počas sledovania pretočil očami, raz si dokonca aj poriadne vzdychol nad trápnosťou scenára, no jednoduchosť sa dnes zrejme nosí – aspoň v superhrdinských filmoch. Myslím si však, že napriek prehnane vysokým recenziám na našich aj zahraničných portáloch sa No Way Home mohol podariť lepšie. Fanúšikovia budú viac ako nadšení, no niektoré scény skutočne urážajú rozmýšľajúci mozog.

Prednedávnom sme ti priniesli rebríček najlepších filmov roka, do ktorého sme nového Spider-Mana nemohli zaradiť, pretože sme ho ešte nevideli. A vieš čo? Ani po pozretí by sme ho tam nezaradili. No Way Home je silené a sentimentálne uzatvorenie Hollandovej trilógie, ktoré však znova zarobí miliardu, zožerie úspech, pozbiera pár ocenení (významné kategórie na MTV Awards ako best kiss, best fight a best villain) a ideme ďalej. Mašinéria s názvom Marvel ukazuje, že po každej dobrej sólovke jednoducho musí prísť priemerná tímovka.

P.S.1: Pravdepodobne po pozretí udelíš vyššie hodnotenie ako ja.

P.S.2: Film má len jednu potitulkovú scénu.