RECENZIA Trpký návrat do Matrixu: Novinka Resurrections je vizuálne skvelá, no obsahovo zbytočná

Matrix Resurrections je trpký návrat k parádnej trilógii

Matrix Resurrections je trpký návrat k parádnej trilógii (Zdroj: Warner Bros.)

#Asi každý správny filmový fanúšik sa tešil na štvrté pokračovanie Matrixu. Po takmer 20 rokoch sa režisérka Lana Wachowski vracia k svojej legendárnej trilógii, aby pridala nové pokračovanie. Matrix Resurrections síce ponúka oddychovú popcornovú zábavu, no pre zarytých fanúšikov musíme konštatovať, že sme si nepriali takýto trpký návrat.

RECENZIA Posledná noc v Soho ťa transportuje do sveta nočných môr: Vo filme až do posledného aktu nevieš, čo čakať

Vyber si správnu kapsulu

Dvadsať rokov po udalostiach Matrix Revolutions žije Neo zdanlivo obyčajný život ako Thomas Anderson v San Franciscu, kde mu jeho terapeut predpisuje modré kapsule. Ani on, ani Trinity sa navzájom nespoznávajú. Morpheus mu však ponúkne červenú kapsulu a znovu otvorí jeho myseľ svetu Matrixu.

Popravde, tento úvodný set-up je parádny. Neo nie je tým akčným hrdinom, akého ho poznáme z Reloaded a Revolutions. Znova je len obyčajným človekom, ktorý prežíva jeden a ten istý deň dokola. Je vcelku zaujímavé sledovať, ako sa náš protagonista znova prediera stereotypným životom, keď divák vie, čo všetko sa odohráva v jeho pozadí.

Pamätáš si na moment z pôvodného Matrixu, keď si Neo vzal od Morphea červenú kapsulu? Vtedy prebdel, a tá práva akčná šou sa ešte len začala. Tentokrát červená pilulka pôsobí iným dojmom. V okamihu, keď ju Keanu Reeves prehltne, sa všetky problémy začínajú.

Z Thomasa sa po červenej pilulke stáva Neo
Z Thomasa sa po červenej pilulke stáva Neo (Zdroj: Warner Bros.)

Nezáživné postavy

Zabudni na Huga Weavinga ako agenta Smitha. O záporné postavy sa tentokrát postarajú iní herci – ktorých ti neprezradím, ak si nevidel trailer. Celý dva a pol hodinový príbeh by sa dal zhrnúť do slovného spojenia „záchranná misia“. Neo sa s novými (a jedným starým známym) spojencami pokúša z Matrixu vyslobodiť aj Trinity. Tá sa v mestečku konečne usadila a trávi čas so svojou novou rodinou. Bude skutočne chcieť opustiť tak dokonale vybudovaný svet a zriecť sa niečoho, po čom vždy túžila?

Jedným z problémov sú vedľajšie postavy, ktoré sú viac otravné ako osožné. Využitý je jedine Morpheus, ktorý v Matrixe nadobudol postavu sandmana. Zopár dobrých scén sa mu ušlo, ale nie je to tá postava, akú poznáme z pôvodnej trilógie. Dôvodom môže byť vyčerpanosť námetu. Teoreticky sa nám tu opakuje prvý diel, no s prihliadnutím na novodobú agendu. Tá jednoznačne nesadne každému.

Nové postavy sú viac na oštaru ako na osoh
Nové postavy sú viac na oštaru ako na osoh (Zdroj: Warner Bros.)

Nudný rozhovor strieda nudná akcia

Nemôžem tvrdiť, že by ma film nebavil, no v každej scéne ma čosi vyrušovalo. Tvorcovia si svet príliš prispôsobovali aktuálnym okolnostiam a v polovici filmu ti príde na um, že ani nevieš, či sa skutočne nachádzaš v tom slávnom Matrixe. Všimneš si určite aj absenciu akčných sekvencií – ak by som ich z filmu vystrihol, dohromady by nepresiahli ani trištvrte hodinu. Od Matrix Resurrections som síce nečakal akčný blockbuster (aj keď niektorí áno) a skôr som dúfal vo filozofovanie, no kostrbaté rozhovory, v ktorých sa často stratíš po prvých replikách chcem čo najskôr dostať z hlavy.

Všetko vo filme pôsobí nasilu. Samotné režisérka možno ani pokračovanie nechcela, no Warner Bros. sa podľa najnovších správ dožadoval štvrtého Matrixu stoj čo stoj. Po nudnom rozhovore nasleduje krátka nudná akcia, potom sa znova o niečom porozprávame a znova vyhneme pár guľkám. Jednoducho tomu chýbajú „gule“. Inak, slávny bullet-time sa tu zobrazil až raz. Aj to zrejme len kvôli prianiam divákov a nie prirodzenosti vývoja akcia.

Ani akčné sekvencie príliš nepotešia
Ani akčné sekvencie príliš nepotešia (Zdroj: Warner Bros.)

Zachránia to easter-eggy a skvelé efekty?

Dosť s negatívami. Nový Matrix dokáže zaujať aspoň svojou technickou stránkou. Nie, nie prelomovo nakrútený ani postrihaný, no má parádne vizuálne efekty. Či už spomeniem scénu vo vlaku alebo samotné finále, VFX sa za tie roky výrazne posunuli k lepšiemu. Viac ma však potešilo ich kombinovanie s praktickými efektami. V niektorých scénach, najmä akčných mlátičkách, nerozpoznáš praktické efekty od tých vizuálnych. Tvorcov čaká oscarová nominácie (ale len za efekty).

Oceniť musím aj soundtrack tvorcov Atlasu mrakov, ktorý na mojej reprákovej sústave hučal kvalitne. Svoju práci si dobre odviedli aj zvukári. Veď to poznáš, za takmer 200 miliónový film si štúdio nemôže dovoliť otrasné efekty či zlý zvuk (pozdravujem, Netflix). No a ak si hľadač easter-eggov, tu si rozhodne prídeš na svoje. Určite nám daj vedieť do komentáru, koľko si ich našiel.

Mám pred sebou ťažkú dilemu – ako ohodnotiť Matrix Resurrections. Popravde, mám zmiešané pocity, avšak v zlom. Chápem, že niektorým toto pokračovanie sadne. Ale chceš dostať podobné zbytočné milkovanie známych značiek aj v ďalších rokoch? My určite nie. Preto som sa rozhodol ohodnotiť trpký návrat do Matrixu dvomi bodmi z piatich. Ak so mnou súhlasíš, nezabudni si čo najskôr znova pozrieť originál. Ak ale nesúhlasíš, teš sa na rok 2022 – sequelov príde do kín až-až.

Zdroj: hashtag.sk, Continental film