Slovenské školy konečne dosiahli úroveň vzdelávania v zahraničí: Nájdeš takú aj v tvojom meste?

žiaci základná škola

Slovensku v rámci vzdelávania svitá na lepšie časy (Zdroj: GettyImages)

#Tento skvelý výsledok preukázalo testovanie v rámci programu, ktorí už päť rokov pomáha žiakom na vybraných základných a stredných školách. Zásadne totiž mení spôsoby výučby. Mladých vzdeláva nielen vo finančnej oblasti, ale rozvíja aj ich zručnosti, ktoré sa napokon zohľadňujú aj v hodnotení kvality škôl. A práve to sa cení aj v zahraničí.

Učme žiakov kritickému mysleniu

Reč je o programe FinQ, ktorý nezahŕňa samostatný predmet, ale je súčasťou bežných predmetov, ako sú matematika, slovenčina, cudzie jazyky, dejepis, fyzika, dokonca aj telocvik. Jeho hlavná výhoda spočíva v tom, že žiakov učí kritickému mysleniu a zručnostiam potrebným pre 21. storočie.

Testovania programu zároveň ukázali, že slovenským žiakom stačia dva roky na to, aby dokázali vylepšiť svoje systémové myslenie. Program tiež potvrdzuje, že motivujúcim faktorom v procese vzdelávania a výchovy sa stáva učiteľ. Žiaci zasa nadobúdajú väčšiu samostatnosť, najmä pri rozhodovaní v rôznych životných situáciách.

„Každý rok meriame úroveň rozvoja myslenia u tisícok žiakov, aby sme zistili, ako rozumejú informáciám,  ako ich využívajú pri riešení reálnych problémov a ako si dokážu zvoliť správnu stratégiu ich riešenia,“ hovorí Štefan Máj, predseda správnej rady FinQ Centra. Podľa jeho slov dáta z merania jednoznačne ukázali, že program pomáha žiakom nielen v oblasti finančnej kultúry, ale celkovo rozvíja ich funkčnú gramotnosť.

študent v knižnici
Študenti potrebujú rozvíjať svoje kritické myslenie (Zdroj: GettyImages)

Slovensko v testovaní 2022 neobstálo

Tento výsledok potešil vzhľadom na to, že Slovensko v minulosti za OECD priemerom v testovaniach PISA zaostávalo. Najnovšia previerka vedomostí a zručností sa uskutočnila v apríli 2025 a malo sa doň zapojiť približne 6-tisíc slovenských žiakov vo veku 15 rokov z  300 vybraných slovenských škôl. Zatiaľ nie je známe, ako naša krajina obstojí spomedzi 90 štátov z celého sveta tentoraz, isté však je, že z posledného testovania (2022) máme čo doháňať.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
KVÍZ Vieš správne písať číslovky? Over si, ako si na tom s vedomosťami

V rámci medzinárodnej štúdie PISA sa testuje matematika, čítanie s porozumením aj prírodné vedy. V roku 2022 boli priemerné výsledky z matematiky a čítania mladých Slovákov dokonca slabšie ako v roku 2018, zatiaľ čo v prírodných vedách nedošlo ani k zhoršeniu ani zlepšeniu. V tejto oblasti sa však výrazne zväčšila priepasť medzi študentmi s najvyšším skóre (10 %) a najslabšími študentmi (10 %).

Na Slovensku dosiahlo 67 % žiakov aspoň 2. úroveň znalostí v matematike (priemer OECD bol 69 %). Najlepšie výsledky v tomto predmete, čiže 5. a 6. stupeň, dosiahlo v teste PISA 7 % žiakov. To sú však opäť dve percentá pod priemerom. Iba 16 z 81 krajín pritom dosiahlo viac ako 10 %. Len pre porovnanie, v Kórei a Japonsku ju dosiahla takmer štvrtina žiakov, v Singapure dokonca 41 %.

Podpriemerné výsledky prinieslo v poslednom testovaní PISA aj čítanie s porozumením. Druhú alebo vyššiu úroveň dosiahlo 65 % žiakov, priemer OECD pritom bol 74 %. Najlepšie výsledky dosiahli v tomto predmete len 3 % mladých Slovákov. V oblasti prírodných vied sa na druhú a vyššiu úroveň dostalo 69 % študentov. V porovnaní s priemerom OECD to bolo o 7 % menej. Vynikajúce skóre si vyslúžili len 7 % testovaných Slovákov – o 3 % pod priemerom OECD.

Slovenskí študenti majú potenciál

Výsledky žiakov zaradených do programu FinQ sú natoľko povzbudivé, že ovplyvnili celkové výsledky ich škôl. Testovanie za rok 2024 ukázalo, že už aj na Slovensku máme školy, ktoré dosahujú úroveň vzdelávania vo vyspelom zahraničí. Tie najlepšie sa môžu pochváliť tým, že ako prvé dosiahli úroveň štandardu krajín OECD.

Čo to znamená v praxi? Žiaci dokážu samostatne analyzovať problém, rozhodovať sa a riešiť ho. Úroveň vzdelávania sa pritom významne zvýšila najmä v stredných školách.

Medzi najúspešnejšími školami sú napríklad Gymnázium na Metodovej ulici v  Bratislave, Gymnázium Michala Miloslava Hodžu v Liptovskom Mikuláši, Súkromná základná škola Senec, Základná škola kpt. J. Nálepku v Stupave, ZŠ Andreja Sládkoviča v Sliači, Stredná odborná škola elektrotechnická v Piešťanoch či Základná škola Staničná Košice. Všetky majú spoločné práve to, že sú zapojené do programu finančného vzdelávania FinQ minimálne 2 roky.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
30 najlepších univerzít sveta: Študovali tu Einstein, Madonna či zakladateľ Netflixu – ako je na tom Slovensko?

„FinQ využívame už tretí školský rok a tento fakt nás, samozrejme, veľmi potešil. Nevstupovali sme do programu s takouto ambíciou, pretože v našej škole pracujeme veľmi cielene na budovaní tých životných zručností, ktoré sú dôležité pre 21. storočie,“ hovorí Iveta Barková, riaditeľka Súkromnej základnej školy Kysucká 14 v Senci.

V čom je vyučovanie iné?

  • Žiakov učia zručnosti, ktoré ich vedú k spolupráci, k práci v tímoch, k spoločnému uvažovaniu nad problémom a hľadaniu riešení.
  • Učia sa organizovať si prácu, vedieť pracovať so zdrojmi a to vo všetkých predmetoch.
  • Zlepšujú sa nielen v čítaní s porozumením, ale aj argumentovaní, vyjadrovaní svojho názoru, v prepájaní súvislostí a nazeraní na hodnotový systém.
  • Deti zo znevýhodneného prostredia napredujú výraznejšie. Ak zaostávali, rýchlo sa vedia dotiahnuť na úroveň spolužiakov.
mladá žiačka
Spôsob vzdelávania má vplyv na motiváciu žiakov učiť sa (Zdroj: GettyImages)

Druhý stupeň je Achillova päta nášho školstva

Testovanie FinQ potvrdilo, že žiaci na druhom stupni základných škôl dosahujú najslabšie výsledky. V myslení sú teda nesamostatní a závisia od pomoci iných. Podobné závery priniesla aj Štátna školská inšpekcia, ktorá problém vidí napríklad v tom, že na mnohých hodinách chýba rozvíjanie analytického, hodnotiaceho či tvorivého myslenia žiakov. Zanedbávanie vzdelávania žiakov na druhom stupni základných škôl pritom vedie k ich demotivácii učiť sa.

„Najnižšiu mieru rozvoja vykazujú v oblasti Matematika a práca s informáciami, v ktorej dosiahli výsledok nižší dokonca o viac ako celú jednu úroveň pod očakávaným priemerom. Aj preto sa FinQ zameria na druhý stupeň ako na prioritu – v ďalších rokoch tu posilní podporu, výskum a očakáva sa, že od roku 2025 sa výsledky začnú zlepšovať,“ vysvetľuje Darina De Jaegher, hlavná expertka EDUAWEN EUROPE, odborný partner FinQ Centra.

Podľa jej slov dokážu žiaci zaradení do takéhoto programu v relatívne krátkom čase dosiahnuť úroveň funkčnej gramotnosti priemeru žiakov krajín OECD a EÚ. V priemere sa dokážu posunúť až o jednu celú úroveň. Vedia vysvetliť základné princípy investovania či každodenného finančného plánovania, ovládajú nástrahy manipulácie pri výbere produktu (napríklad bicykla).

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Hygiena starovekých obyvateľov ťa prekvapí: Rimania si uši čistili predmetom, ktorý nájdeš v kuchyni

Zoznam škôl, ktoré ako celok s výsledkami dosahujú úroveň štandardu OECD:

Kraj Škola
Základné školy
BA Súkromná ZŠ, Kysucká 14, Senec
BA ZŠ kpt. J. Nálepku, Školská 2, Stupava
BB ZŠ A. Sládkoviča, Pionierska 348, Sliač
KE ZŠ, Staničná 13, Košice
Gymnáziá
BA Gymnázium, Metodova 2, Bratislava
ZA Gymnázium Michala Miloslava Hodžu, M. M. Hodžu 860/9, Liptovský Mikuláš
Stredné školy
TT SPŠ elektrotechnická, Brezová 2, Piešťany

 

Sleduj náš TikTok

Zdroj: hashtag.sk, finq.sk, minedu.sk, oecd.org, ssi.sk
Odporúčame