Čekuješ posty na TikToku či Instagrame? Scrollovaním nudu nezabiješ, tvrdí štúdia

Scrollovanie sociálnych sietí môže mať opačný efekt ako by si čakal (Zdroj: Freepik/bristekjegor)

#Ak aj ty dokážeš tráviť nekonečné hodiny scrollovaním sociálnych sietí v domnienke, že aspoň zabiješ nudu, musíme ťa sklamať. Podľa novej vedeckej štúdie to má pre ľudský mozog práve opačný efekt. Najbližšie, keď sa budeš nudiť, skús siahnuť po knihe alebo nejakej zmysluplnej činnosti a uvidíš ten rozdiel. A to, prečo to tak je, vysvetlili vedci vo svojej štúdii, na ktorú sa taktiež nezabudni mrknúť.

Nuda vs scrollovanie

Zažívať nudu netúži asi nikto. Je občas príjemné stráviť čas ničnerobením, ale to sa nedá vydržať príliš dlho. Najmä ak si aktívnejší typ. Ak však patríš ku skupine, ktorá nudu zaháňa scrollovaním sociálnych sietí, pravdepodobne ťa nepotešíme.

Nová vedecká štúdia odhalila, že pocit nudy a scrollovanie obľúbených sociálnych sietí, akými sú napríklad TikTok či Instagram, spája čosi nepredvídané. Podľa portálu, ktorý o štúdii informoval, scrollovanie sociálnych sietí pôsobí na ľudí opačne, než by si želali.

Experiment so sledovaním videí

Štúdií sa venovali odborníci z katedry psychológie na univerzite v Toronte. Celú jej myšlienku odráža už samotný názov vedeckého článku: „Fast-Forward to Boredom: How Switching Behavior on Digital Media Makes People More Bored“ (v preklade Rýchly posun vpred k nude: Ako zmena správania pri digitálnych médiách spôsobuje, že sa ľudia viac nudia)

Celý výskumný experiment spočíval v tom, že vedci našli viac ako 1000 dobrovoľných účastníkov, ktorí trávili scrollovaním pár sekundových videí cca 10 minút. Následne ich požiadali, aby svoju koncentráciu upriamili na jedno dlhšie video.

Výsledok je ohromujúci

Výsledok štúdie priniesol zaujímavé zistenie. Vedci odpozorovali, že účastníci pôsobili pokojnejšie a viac sústredene, ak sledovali samostatný dlhý klip zameraný na jednu tému. „Ľudia často prepínajú medzi videami a rýchlo sa cez ne posúvajú vpred na platformách ako YouTube, TikTok a Netflix. Ukazujeme, že ľudia konzumujú médiá týmto spôsobom, aby sa vyhli nude,” vysvetlili autori štúdie.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Kto prvý podáva ruku a prečo muž usádza ženu v reštaurácii? Liborov profil sledujú tisíce ľudí

„Toto správanie však spôsobuje, že sa ľudia v niektorých prípadoch viac nudia, sú menej spokojní a menej zapojení,“ dodávajú.

Čo môžeš urobiť aj ty?

Autorka štúdie Katy Tam zároveň odporúča kroky verejnosti, ktorá zabíja nudu neefektívnym scrollovaním. Podľa jej slov by si sa mal viac „zamerať na obsah a minimalizovať digitálne prepínanie pre príjemnejší zážitok.“

Zároveň dodáva, že nuda z digitálneho scrollingu môže vyplývať z toho, že ľudia vnímajú niektoré krátke videá ako bezvýznamné, pretože nemajú čas na to, aby sa zaoberali obsahom a venovali mu pozornosť. Často mu majú problém v tej rýchlsoti aj porozumieť a úplne sa do tematiky ponoriť.

Sleduj náš Instagram

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame