Odborníčka na sociálne siete Tamara: Instagram sa ničí sám, obsah zadarmo skončí

Tamara Rogožníková Gončarova

Odborníčka na sociálne siete Tamara Rogožníková Gončarova (Zdroj: Tamara Rogožníková Gončarova)

#Tamara Rogožníková Gončarova radí, ako byť úspešný na sociálnych sieťach. Sama sa však musela najprv postaviť na vlastné nohy, ktoré ju viedli po ceste až k oceneniam a zaslúženému renomé. Ako sa stala odborníčkou na sociálne siete, čo by odkázala svoju 18-ročnému ja, ako vyzerá aktuálna situácia na trhu a čo sú podľa nej najväčšie hrozby internetu? Aj na tieto otázky nám odpovedala v zaujímavom rozhovore.

Už odmalička ste vedeli, že práca za obrazovkou bude vaše živobytie, alebo ste na to prišli postupne?
Odmalička som vedela, že sa potrebujem spoliehať sama na seba a že zdieľanie rovnakého jazyka neznamená, že si rozumieme. Obrazovka je len nástroj mojej rokmi vydretej schopnosti komunikovať a využívať komunikáciu na dosahovanie cieľov, vrátane tých podnikateľských.

Máte doktorát z masmediálnej komunikácie. Myslíte si, že vysoká škola vie dať aj niečo reálne do života? Mnohí mladí si myslia, že je zbytočná.
Počas magisterského štúdia aj doktorátu sa u mňa striedali vlny demotivácie nad zbytočnosťou nepraktických informácií s vlnami eufórie pri príležitostiach, ktoré mi vysoká škola dala. Paradoxne, na vysokej nejde o vzdelanie.

To, že dosiahnete a obhájite titul, svedčí o určitých vlastnostiach, ktoré sú v našej spoločnosti dôležité a vysoko hodnotené. Napríklad, schopnosť podriadiť sa, vytrvať, vyjednávať s autoritami (aj profesorskými, aj byrokratickými), schopnosť komunikovať a pracovať v tíme a, áno, aj schopnosť obchádzať nariadenia.

Takže sa bravúrne naučíte predstierať podriadenie sa, a pritom svoju rebéliu premeníte na energiu cieľavedomosti, aby ste sa dopracovali k úspechu v odbore.  Verte mi, že kontakty a schopnosť nájsť východisko z „bezvýchodiskových“ situácií, ako aj nekonfliktné riešenia sú vysoko výnosné návyky.

Problém je, ak uveríte, že škola vám má dať vzdelanie a čakáte, že sa to udeje. Vy potrebujete aktívne prevziať volant a z vysokej školy vyťažiť budúce kontakty, vyjednávacie schopnosti, trpezlivosť, stratégiu prežitia v kolektíve, networking, zahraničné cesty a regulovanú rebéliu… Zvyšok sa naučíte počas praxe v živote.

Ako dlho približne trvalo, kým ste fungovanie sociálnych sietí pochopili natoľko, aby ste o sebe mohli tvrdiť, že ste expertka? Niektorí sa za nich považujú, hoci to nie je pravda.
To, že som expert, hovoria o mne moji klienti po absolvovaní školení či konzultácií so mnou. Najvyššou pochvalou je pre mňa ich odporúčanie. Ak by som nepomáhala svojimi vedomosťami a marketérskymi schopnosťami zvyšovať zisky podnikateľom, nepomohlo by mi žiadne vyhlásenie.

Moja práca je podložená výsledkami, ktoré sú merateľné. Mnohé nájdete v podobe online recenzií na Google moja firma, Facebooku či samotnom webe www.tamaragoncarova.sk. Beriem marketing ako súčasť života a viem sa prevŕtať do hlavy ľubovoľného zákazníka. Viem, ako s človekom komunikovať, viem ho počúvať s porozumením, viem, čo a ako hovoriť a doručovať, ako ho dostať do eufórie z nákupu produktu či služby.

Veľmi rýchlo čítam situáciu, vnímam spoločenské nálady, chápem potreby a na počkanie ušijem unikátnu a funkčnú stratégiu, ktorú si klient vie okamžite otestovať na sociálnych sieťach s minimálnymi nákladmi a rizikami. K tejto kombinácií schopnosti som dozrievala celý život a pokračujem každý deň, aby som si cibrila chápanie mentality nákupcu.

Technologicky som pochopila silu sociálnych sietí pre biznis na prelome rokov 2016 a 2017 a odvtedy vediem samostatnú konzultačnú činnosť. Dovtedy som aktívne spravovala sociálne siete a skupiny osobným značkám a firmám.

Radíte ľuďom, aby dosiahli na sociálnych sieťach sledovanosť, prípadne zaujali širokú verejnosť. Ozvali sa vám aj známe celebrity?
Konzultujem s ľuďmi ich mediálny dosah a presah, ktorý má nejaký vyšší zámer. Celebrity aj verejne známe osobnosti sa mi ozývajú na spoluprácu pomerne často. Diplomaticky dodržiavam dohodu o mlčanlivosti s osobnosťami verejného života, ktoré ma o to požiadali.

Niektoré celebrity rady promujú spoluprácu so mnou, čo ma teší. Hlavná požiadavka je, ako zmonetizovať publikum na sieti čo najnatívnejším spôsobom. Začínam s analýzou publika, ktoré pre mňa predstavuje určitý sociálny kapitál – a čím je kvalitnejší kapitál, tým vyššie konverzie viem priniesť klientovi.

Čím vás táto práca napĺňa?
Vždy sa niečo nové o ľuďoch naučím. Mení sa prostredie, možnosti, funkcie, vzorce správania, ale aj situácia či nálada v spoločnosti. Každý deň sa niečo nové učím a milujem, ak sa moje hypotézy nepotvrdzujú. Vtedy idem do brutálnej pokory a začínam si odznovu skladať skladačku.

Uletieť do svojej bubliny a uveriť vo svoju neomylnosť je začiatok konca. Takisto sa veľmi teším, ak vidím spoločensky a hodnotovo zmysluplné projekty rásť a silnieť v mysliach ľudí, vtedy som pyšná, že marketing viem používať na dobré veci.

Tvoríte obsah aj v rámci projektu Instaraňajky. Čo na ňom vie nájsť bežný užívateľ Instagramu?
Projekt instaranajky vznikol ako edukatívny projekt pre širokú verejnosť aj podnikateľov. Nájdete tu novinky zo sveta sociálnych sietí a čo s nimi môžete urobiť. Zaujímavosti či tipy, ako sociálnu sieť Instagram, Facebook, TikTok používať pre blaho seba a spoločnosti. Ako nenaletieť na phishing, aké funkcie použiť, ak ste rodič, alebo spustiť reklamnú kampaň na váš produkt a mnoho iného.

Ako rodič lepšie porozumiete svojmu tínedžerovi na TikToku a budete mu skvelým parťákom pri vytváraním krátkych Shorts pre YouTube. Moja vlastná komunita na Facebooku a Instagrame presiahla 18-tisíc, čomu sa veľmi teším. Snažím sa vás naučiť premýšľať ako tvorca, a nie ako konzument. Ako tvorcovia dokážeme meniť nielen sieť, ale aj spoločnosť.

Ste jednou z držiteliek ocenenia Vizionári 2019. Čo podľa vás stojí za týmto úspechom?
Ocenenie z rúk hviezdy televíznej obrazovky a žurnalistiky Zlatice Puškárovej Švajdovej si nesmierne vážim. Bolo mi cťou organizovať s ňou vzdelávacie workshopy až do vypuknutia pandémie.

Modrý glóbus sa vyníma u mňa v poličke a pripomína mi, že komunikácia na sociálnych sieťach na Slovensku je ešte v plienkach. Veľa hovoríme, málo počúvame a málokedy rozumieme nielen na štátnej úrovni, ale aj v rodine. Každý deň robím svoju osvetu o správnej komunikácii v online svete a ďakujem, že aj týmto k tejto osvete prispievate.

Tamara Rogožníková Gončarova a Zlatica Švajdová Puškárová
Tamara Rogožníková Gončarova a Zlatica Švajdová Puškárová (Zdroj: Tamara Rogožníková Gončarova)

Je niečo, čo by ste odkázali svojmu 18-ročnému ja do minulosti?
Poďakovala by som sa za vytrvalosť pri cvičení na klavíri a disciplínu pri štúdiu. Veľa som sa učila, pretože som ako emigrantka z Ukrajiny vedela, že ak budeme musieť utiecť z krajiny kvôli tragédii či výbuchom, dokážem prežiť kdekoľvek vďaka mojim návykom. Otec mi zomrel, keď som mala 13.

Nechodila som von, nepozerala televíziu, nefajčila, nepila, nežúrovala… Spolužiaci ma považovali za divnú chuderu. Mám o pár mesiacov 40, nádhernú rodinu, vysnívanú prácu a zdravie. Všetko, čo som urobila, bolo dobré, len som sa mala skôr vykašľať na mienku ostatných.

Ak by ste mali dať študentom nejakú radu z vašej oblasti, čo by to bolo?
Prvou radou je, že nemám právo vám radiť. Môžem vám len zaželať veľa zdravia a odvahy. Celkom sa hanbím, akú spoločnosť vám tu zanechávame a aj za to, že my rodičia máme rovnakú závislosť na telefóne ako vy. Priala by som si, aby ste chápali, že budujete svoje životy svojimi vlastnými rukami a budete tu žiť s tým, koho v sebe vykrešete.

Diamant sa brúsi pod obrovským tlakom. Máte v sebe diamant a je na vás vynaložiť dostatočný tlak na vybrúsenie svojho potenciálu. Ak dokážete robiť perfektne to, čo vám dáva zmysel a ste tým aj prospešní pre spoločnosť, budete mať dostatok peňazí aj životnej energie pre šťastný život.

Ktorá sociálna sieť bude podľa vás dominovať roku 2023 a prečo?
TikTok, pretože ľudia sa chcú pousmiať a oddýchnuť si, sú preťažení z hustenia tradičných médií aj sociálnych sietí. Ak sa TikTok zakáže, je úplne jedno, ktorá platforma vznikne a ako sa bude volať – ľudia sa budú združovať „aj v dobrom aj v zlom online“.

Nedávno sme na našom webe písali analytický článok o tom, či dokáže TikTok zničiť Instagram. Do akej miery je podľa vás TikTok konkurenciou pre ostatné sociálne siete?
Instagram sa ničí sám. Meta sa tak opájala svojou hegemóniou, že si nevšimla posúvajúcu sa požiadavku más. Masy chcú ľahký obsah, ktorý dokonca už nemusia hľadať.

TikTok bola prvá globálna sieť s najpremakanejším algoritmom odporúčania zaujímavého obsahu bez ohľadu na tvorcu, s maximálnou personalizáciou pre používateľa. Nebudem predvídať budúcnosť TikToku, ale to, že udáva trendy a ostatné sociálne siete len opakujú, je fakt.

Najprv to boli posty, potom fotky, teraz videá. Aký ďalší skok čaká sociálne siete v nasledujúcich rokoch? Budeme scrollovať vo virtuálnej realite?
Myslím si, že sa siete komunitne rozbijú. Vzniknú audio komunity aj virtuálne na Discorde, Twitchi a na decentralizovaných sociálnych sieťach. Ľudia pôjdu za svojimi tvorcami tam, kde títo tvorcovia budú tvoriť.

Domnievam sa, že končí éra centralizovaných sociálnych sietí s biznis modelom postaveným na predaji pozornosti užívateľov zadávateľom reklamy. Takisto dôjde k uvedomeniu, že tvorca je sponzorovaný tými, kto ho sleduje. Koniec „zadarmo“ obsahu, ako sme zvyknutí.

Odborníčka na sociálne siete Tamara Rogožníková Gončarova
Odborníčka na sociálne siete Tamara Rogožníková Gončarova (Zdroj: Tamara Rogožníková Gončarova)

Na sociálnych sieťach sa stretávame s dvoma extrémami: Jednak veľa sledovateľov a slabá interakcia, po druhé málo sledovateľov, no veľmi vysoká interakcia. Ktorá alternatíva je podľa vás lepšia a prečo?
Môžeme hovoriť o „optimálnej“ alternatíve pre váš zámer. Aký je váš zámer pobytu na sociálnej sieti? Ak je to pomastenie si ega, potom si nakúpite followerov aj lajky, pôjdete do súťaže ako sponzor a každý deň sa blahosklonne pozriete na 100-tisícové followerské publikum na Instagrame, ktoré sa o vás vôbec nestará.

Ak je vaším zámerom budovať si značku alebo zjednotiť ľudí v charitatívnom projekte, posvietite si na reciprocitu, aktivitu, dosahy a presahy na Facebooku, budete dbať na interakciu na konverznej sociálnej sieti typu Instagram či Facebook a množstvo videní videí na TikToku, sponzorské dary z LinkedInu, Vyhľadateľnosť na Pintereste a zdieľania vašej videovýzvy na YouTube.

Na svojom webe síce neuvádzate, že ste expertkou na sociálnu sieť BeReal, napriek tomu sa spýtam: Myslíte si, že sa zaradí k top sociálnym sieťam na trhu a kedy sa tak môže stať?
BeReal bol dobrý provokatér verejnej diskusie, či naozaj užívatelia chcú vidieť banálnosť aktuálneho momentu. Nápad bol však tak chabo uvedený do existencie, že ľudia svojou pozornosťou zahlasovali za „inštaláciu reality“ na Instagrame a primitívnejšiu zábavu na TikToku, kým nepríde niečo zábavnejšie.

TikTok samozrejme celú snahu BeReal zaimplementoval do TikTok Now appky, preto BeReal aj Clubhouse zhasli skôr, ako mohli tlieť.

Sociálne siete dnes vládnu svetu. Vidíte v nich aj určité riziko hrozby?
Sociálna sieť je nástroj. S nástrojom sa treba učiť narábať. Sociálnu sieť nepovažujem za nebezpečenstvo. Ale ľudí na sociálnej sieti považujem za nebezpečenstvo. Ak vidím skalpel u chirurga v nemocnici pred zákrokom, nevyvoláva to vo mne prekvapenie, skôr verím v jeho profesionalitu.

Ak vidím skalpel u spolužiaka z matiky po prebdenej noci, tak chytám paniku. Deti do 13 rokov nemajú čo na sieti robiť. Od 13 do 16 rokov môžete používať sociálne siete výlučne pod dohľadom dospelého, ktorý má prístup aj do tellonymov či miznúcich správ. Od 18 rokov sa realizujte v podobe tvorcu – ak neviete ako, naučím vás to!

Keby neexistoval internet, ani jeden z nás by nerobil prácu, akú robíme. Nemáte však niekedy pocit, že by nám bolo lepšie bez neho?
Ja som svoju diplomovú prácu písala ručne (bez počítača) a bez internetu, sedela som v knižnici. Presne viem, čo budem robiť bez internetu. Nateraz mi je dobre aj s internetom, aj bez neho. Internet nás nedefinuje, nás definuje vnútorné prázdno, ktoré nemáme čím zaplniť, len neustálym tokom audiovizuálnych dát.

Veľa čítajte, cestujte a rozprávajte sa s ľuďmi, pomáhajte tým, ktorí majú menej šťastia v živote ako vy. Vypĺňajte tu neznesiteľnú prázdnotu duchovným rastom a fyzikou prácou. Internet je sluha, nie pán. Máte tlačidlo pre vypnutie, vypnite.


Ešte viac zaujímavých noviniek, rozhovorov, módy, kvízov, vtipov a inšpirácie? Poď k nám na Instagram!

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame