Zničí TikTok Instagram? Pýtali sme sa odborníka na sociálne siete, odpoveď ťa možno prekvapí

Instagram selfie foto

Instagramu stále vládnu fotky (Zdroj: Unsplash/Ben Weber)

#Sociálne siete sú čoraz populárnejšie. Ich používatelia pribúdajú v počte miliónov ročne. Jednou z najpopulárnejších je aktuálne aj Instagram. Ten však zažíva krízu, pretože jeho aktuálne najväčší konkurenti Snapchat a najmä TikTok naberajú na sile a úspešne oslovujú mladé publikum. Aká je budúcnosť Instagramu a majú fotky či stories ešte stále zmysel?

V článku sa dočítaš:

Prečo je Instagram sociálnou sieťou pre každého?

Instagram vznikol začiatkom októbra 2010, pričom už o dva mesiace (v decembri) dosiahol prvý milión používateľov. Až do polovice roka 2011 však stagnoval a rekordným bol až rok 2012. Vtedy začali pribúdať milióny používateľov mesačne a koncom jari ho kúpil Facebook za jednu miliardu dolárov.

Odvtedy má Instagram konštantné tempo a rastie v priemere 100 miliónov nových používateľov ročne. Koncom roka 2022 by mal mať 1,28 miliardy používateľov.

Podľa portálu Statista by však tento nárast mal postupne spomaľovať a 100 miliónov nových používateľov ročne už pribúdať jednoducho nebude. Nie preto, že by už nemal koho osloviť (napríklad Facebook má takmer tri miliardy účtov). Instagram má však aktuálne obrovskú konkurenciu.

Táto sociálna sieť spája mnohé funkcie z iných platforiem. Po Snapchate prevzal stories, po TikToku Reels (teda krátke videá na výšku) a podobne. Zdá sa, že Instagram by mohol byť práve tou sociálnou sieťou, ktorá bude vyhovovať každému. Originál však nenapodobníš a aj preto napriek svojmu nárastu súperí o každého používateľa.

Najviac sledujeme stories a nové príspevky

V tomto grafe sa možno nájdeš aj ty. Podľa dát, ktoré zverejnil portál Finances Online, je najpopulárnejšou funkciou na Instagrame práve sledovanie stories – teda niekoľko sekúnd dostupné fotky alebo videá, ktoré po 24 hodinách zmiznú. Vidieť ich môžu sledovatelia aj cudzí ľudia.

Najobľúbenejšie aktivity na Instagrame
Najobľúbenejšie aktivity na Instagrame (Zdroj: eMarketer)

Odborníka na sociálne siete Tonyho Dúbravca sme sa spýtali, kedy je podľa neho najvhodnejší čas na postovanie stories: „Priebežne počas dňa, aby sme zvýšili šancu, že budeme stále na očiach. Skôr sa oplatí sledovať, ktoré dni majú lepší a horší dosah. No aj tak odporúčam byť aktívny denne.“

Pritom až 22 % ľudí, teda zhruba každý piaty používateľ, sleduje stories na pravidelnej báze aspoň raz denne. Musíme však dodať, že tieto štatistiky sú ešte z roka 2020. A keďže počet ľudí aktívne sledujúcich stories sa pomaly zvyšuje, predpokladáme, že dnes si ich pozrie už každý štvrtý používateľ, a to aspoň raz denne.

Každý piaty používateľ sleduje stories pravidelne
Každý piaty používateľ sleduje stories pravidelne (Zdroj: HubSpot)

Videá naberajú na popularite

Stories na Instagrame sa dali pôvodne nahrať len vo forme fotiek, až neskôr pribudla funkcia umožňujúca pridať video. Rovnako je to aj s obsahom. Instagram vznikol ako sociálna sieť pre fotografie (Facebook pre príspevky), no obe sa museli prispôsobiť novým trendom.

Tým trendom sú Reels. Instagram ich prevzal z TikToku – podobne ako takmer každá sociálna sieť vrátane YouTube. TikTok používajú skôr mladší ľudia do 18 rokov, kým Instagram má väčšinu svojich používateľov vo vekovej kategórii 18 – 34 rokov. Reels začínajú ovplyvňovať aj influencerov, ktorí si chcú na tejto sociálnej sieti nájsť nových sledovateľov.

„Stories sú určené pre komunikáciu s aktuálnym publikom, Reels pomáhajú skôr zasiahnuť nových ľudí, ktorí nás ešte nesledujú. Takže ich nemožno priamo porovnávať. Reels sú určite obľúbené, jednak preto, že sú nové, ale aj kvôli ich dynamike a novým kreatívnym možnostiam. Už dnes ich sledovanie tvorí 20 % času stráveného na Instagrame,“ hovorí Tony Dúbravec.

Video v stories

Zaujímavé čísla nájdeme aj v ďalšom porovnaní – konkrétne fotiek a videí v stories. Koncom roka 2020 publikoval Finance Online prieskum (v spolupráci so Socialbakers), v ktorom tvrdí, že používatelia pod 5000 sledovateľov publikujú viac fotiek ako videí vo svojich stories. Fotky majú 50,08 % podiel, kým videá 49,92 %. Aj keď fotky víťazia, tak len minimálne.

Karta sa obracia pri kanáloch nad 100-tisíc používateľov. V tomto prípade tvorí video v stories 55 % priestoru, kým fotografie len 45 %.

Napriek tomu sú fotografiestále mimoriadne populárne vo forme príspevkov – majú až 67,7 % zastúpenie. Za nimi nasleduje galéria fotiek, ktorá tvorí 17 % obsahu. Samotné video má „len“ 15,4 % podiel v príspevkoch.

Stories sledujú najmä ženy

Fakt, že „príbehy“ sú čoraz populárnejšie, je jedna vec. Prekvapujúci je však aj rozdiel v tom, kto ich skutočne sleduje. V prieskume sa k aktívnemu sledovaniu stories (aspoň raz za deň) priznalo 36,19 % mužov, no až 68,1 % žien (viac ako dve tretiny).

Porovnanie používania stories medzi pohlaviami
Porovnanie používania stories medzi pohlaviami (Zdroj: Trust Insights)

Najlepší zásah majú ľudské tváre

Čo teda robiť, aby si vedel ponúkať obsah v stories, ktorý budú zároveň tvoji followeri radi sledovať? Tony má pre teba dobrú radu: „V Stories budú mať asi lepší výkon videá, najmä také, v ktorých ukážeme tvár – či už našu alebo niekoho z kolegov, zákazníkov a podobne. Ľudia chcú sledovať ľudí a na to je dôležité myslieť.“

Teraz vidíš, prečo je influencerstvo skutočne úspešné. Áno, je najmä o spolupráci s rôznymi firmami a značkami, no aj o budovaní svojho vlastného imidžu. Produkt sa lepšie predáva, keď ho používa osoba, ktorej dôverujeme a myslíme si, že ju poznáme (influencer). A hlavne ju pri tom vidíme.

Trendové Reels

Minulý rok predbehol TikTok Instagram v počte používateľov v Spojených štátoch. Instagram ihneď zareagoval a aj preto sú Reels jeho hlavnou prioritou. Originál však nenahradíš. Nie nadarmo vzniklo meme s citáciou: „Ja TikTok nepozerám. Ja si tieto videá pozriem o dva týždne neskôr na Instagrame.“

Podiel sociálnych sietí na trhu v Spojených štátoch
Podiel sociálnych sietí na trhu v Spojených štátoch (Zdroj: eMarketer)

V grafe vyššie si všimni, že do roku 2025 sa predpokladá rovnaké rozloženie trhu troch sociálnych sietí (Snapchatu, TikToku a Instagramu) v Spojených štátoch. Snapchat rastie z tejto trojice najpomalšie a TikTok najrýchlejšie. Instagram síce ani zďaleka nestagnuje, no aktuálne je posledný z trojice a nič nenasvedčuje tomu, že by sa situácia mala najbližšie obdobie zmeniť.

TikTok udal smer

TikToku nemožno uprieť to, že dokázal niečo, čo sa neporadilo doteraz žiadnej sociálnej sieti – získať obrovské množstvo používateľov (v roku 2022 sa odhaduje 755 miliónov) za rekordne krátky čas. Ich videá si prevzala každá sociálna sieť, ktorá chce držať krok s TikTokom. Ten dnes udáva smer.

„Dopyt po krátkych videách je značný a zrejme sa to v dohľadnej dobe nezmení,“ myslí si Tony Dúbravec a za pravdu mu dávajú mnohé štatistiky. Ak chcú byť ostatné sociálne siete konkurencieschopné, nestačí ponúkať jednu odlišnú vlastnosť. Musia skrátka disponovať všetkým, čo je aktuálne dostupné a ponúkať to širokej verejnosti. Len sociálna sieť, kde si každý nájde to svoje, má ružovú budúcnosť.

Instagram využívajú najmä mladí ľudia
Instagram využívajú najmä mladí ľudia (Zdroj: Unsplash.com/Solen Feyissa)

Budúcnosť Instagramu

Instagram určite nepatrí do starého železa. Hoci mnohí ľudia v ňom nevidia budúcnosť, najbližšie roky sa nemusí báť o to, že by stratil na svojej popularite alebo na počte svojich používateľov. To, že ho nejaká sociálna sieť časom predbehne (napríklad TikTok), by nič nemalo meniť na tom, že aspoň v najbližších rokoch bude patriť k najsilnejším sieťam na trhu.

Fotografie, s ktorou Instagram prišiel na trh vo svojich začiatkoch, sú dominantou, pretože sú stále žiadané. „Fotky z Instagramu nikam neodchádzajú a dobrá kreatíva stále funguje aj v podobe fotky alebo obrázka,“ dodáva Tony. Podľa neho sú príspevky niečím, čím sa používatelia chcú prezentovať dlhodobo a komunikujú nimi najmä dôležité veci. Stories sú určené pre aktuálny obsah.

Reels sú budúcnosťou Instagramu, hoci aktuálne sú stále silnejšie príspevky. Je len otázkou času, kedy začnú všetci influenceri (aj bežní sledovatelia) používať na aktívnu propagáciu Reels a kedy si zadávatelia reklamy, prípadne samotné spoločnosti spolupracujúce s najväčšími kanálmi, uvedomia, že toto je cesta, ako nájsť nových používateľov.

Ktorú sociálnu sieť využívaš najčastejšie?


Ešte viac zaujímavých noviniek, rozhovorov, módy, kvízov, vtipov a inšpirácie? Poď k nám na Instagram!

Zdroj: hashtag.sk, financesonline.com, marketingcharts.com, statista.com
Odporúčame