Peter Hajduček založil ikonickú streetwearovú značku: Na prvé milované tenisky sporil rok

Peter Hajduček

Peter Hajduček založil obľúbenú streetwearovú značku v strednej Európe (Zdroj: Footshop)

#Slovenský rodák Peter Hajduček si splnil veľký sen. Po štúdiu sa usadil v Prahe, kde sa mu podarilo vybudovať ikonickú značku Footshop, v súčasnosti obľúbenú v celej strednej Európe. Nebolo to však zadarmo, aj preto sa snaží nemyslieť príliš na svoj „fame“. O svoje skúsenosti sa dnes delí aj s vysokoškolskými študentmi a ochotne sa porozprával aj s nami.

Médiá vás, resp. váš eshop často označujú za teniskového kráľa. Ako vnímate túto prezývku?
Cítim sa viac ako líder s vyhrnutými rukávmi a zablatenými teniskami. Prenesene to vnímam ako vyjadrenie zásluh pre mojich kolegov, ktorí roky pracujú na tom, aby v strednej Európe posúvali vyššie kvalitu retailu a angažovali sa v mladých a moderných kultúrnych a umeleckých aktivitách. Verím, že nikto v našom regióne nespravil pre tenisky a streetwear viac ako Footshop a Queens a vážim si každé ocenenie našej práce.

Aký je to pocit zvládnuť biznis s obrovskými obratmi už tesne pred tridsiatkou a ocitnúť sa dvakrát vo výbere Forbes 30pod30?
Snažím sa nevnášať ego do biznisu. Podnikanie prináša vrcholy a pády a ja preferujem neuletieť si na vrchole a pri páde sa rýchlo odraziť. A pri tom všetkom viac myslieť na zákazníkov, kolegov a dodávateľov, než na svoj „fame“. Podobné ocenenia majú význam pri jednaní s bankami a investormi a verím, že aj nám to pomohlo.

Prejdime k vašim začiatkom. Aký bol Peter Hajduček ako tínedžer? Čo vás najviac zaujímalo?
Mal som rád skateboarding, hip-hop, dizajn a umenie. Je pre mňa veľkým naplneným, že mám možnosť tieto veci denne vkladať do svojej práce. Škola ma bavila priamo úmerne kvalite učiteľa a tie rozdiely boli zásadné. Na gymnáziu som mal najradšej literatúru a matematiku, na vysokej predmety súvisiace s podnikaním a kritickým myslením.

Peter Hajduček v sklade
Peter Hajduček so svojím štvornohým miláčikom Tiffany (Zdroj: Footshop)

Predpokladám, že tenisky patrili k vášmu bežnému študentskému outfitu. Stali sa však vašou vášňou. Ako ste dospeli k tomu, že na nich založíte svoj biznis?
Prvé milované tenisky som si kúpil za ročné úspory a ešte mi rodičia museli doplatiť. Boli drahé a nosil som ich dva roky až do zničenia. Kričali červenou farbou. Keď som si ich obul, cítil som sa ako frajer. A tento pocit by som rád sprostredkoval mladým ľuďom aj dnes. Verím, že sebavedomie a komunita majú veľmi pozitívny vplyv na osobný rozvoj, vnímanie vlastnej hodnoty, snívanie a ambície.

Footshop vraj pôvodne vznikol ako praktická časť vašej bakalárky. Čo ste študovali a na čo bola vaša bakalárska práca zameraná?
Študoval som Vysokú školu ekonomickú (VŠE) v Prahe. Bakalárska práca popisovala krok za krom zakladanie Footshopu. Škola mi v mnohom pomohla a mám na ňu veľmi dobré spomienky. Verím, že štúdium vysokej školy učí návyky, ktoré človek v pracovnom živote využije.  Zhruba raz za semester sa na VŠE vraciam a zdieľam svoje skúsenosti s dnešnými študentmi, je to pre mňa pocta.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Veľký prehľad súkromných vysokých škôl na Slovensku: Koľko stoja a kde môžeš študovať?

Odporučili by ste všetkým študentom, aby svoje práce smerovali hlavne do praktickej roviny?
Určite. Písanie takto významných prác je príležitosťou sa do nejakej témy poriadne zahĺbiť, a tak by bola škoda ten čas a energiu stráviť nad niečím, čo nás nezaujíma. A naopak, aj pre písanie bakalárskej alebo diplomovej práce platí, že ak ma téma baví, tak sa na nej pracuje omnoho ľahšie.

Pokračovali ste následne v štúdiu, alebo ste sa naplno začali venovať výlučne biznisu?
Univerzitu som úspešne dokončil. Magisterské štúdium som si natiahol v čase, aby som mal popri tom čas podnikať. Okrem Footshopu som ešte viedol marketingovú a vývojársku agentúru. Bolo to náročnejšie, ale o to viac mi to životné obdobie dalo. Verím, že vytrvalosť a schopnosť vydržať dlho bez odmeny sú kľúčovými predpokladmi úspechu v podnikaní.

U nás na Slovensku sa často rieši kvalita vzdelávania. Čo vám osobne štúdium dalo a čo, naopak, nášmu, resp. českému vzdelávaciemu systému podľa vás chýba?
Štúdium mi dalo kontakty, základy rôznych elementov dôležitých pre podnikanie (právo, ekonomika, účtovníctvo, manažment) a inšpiráciu od iných úspešných ľudí, ktorí na škole mali prezentácie. Priestor na zlepšenie vidím všeobecne v personalizácii študijného plánu podľa záujmov študenta a v rýchlej adaptácii na zmeny v spoločnosti. Memorovanie čohokoľvek na strednej aj vysokej škole mi príde ako nezmysel, obzvlášť v dobe ChatGPT a iných nástrojov umelej inteligencie.

Peter Hajduček
Jeho eshop sa považuje za teniskového kráľa (Zdroj: Footshop)

Ako nedostatky vzdelávania dokážu študenti vyvážiť svojím vlastným prístupom? Čo by mali podľa vás robiť, ak chcú byť neskôr v zamestnaní, pri rozbiehaní vlastného biznisu úspešní?
Nevzdať sa svojich vášní a snov a nasledovať ich aj za cenu prekonávania prekážok na ceste. Keď sa človek ocitne na mieste, kde môže maximálne využívať svoju vášeň, svoj potenciál a vedomosti, je to iný lepší svet.

Hovorí sa, že keď je človek mladý a rozbieha biznis, neuvedomuje si natoľko niektoré riziká, čo mu paradoxne môže dať odvahu realizovať veci, ktoré by sa možno starší podnikateľ urobiť neodvážil. Na druhej strane, skúsenosti vraj pomáhajú robiť uváženejšie rozhodnutia. Ako to vidíte vy?
Naučiť sa robiť uváženejšie rozhodnutia je ľahšie ako sa naučiť s odvahou prekonávať riziká a veriť v svoju víziu. Sústredil by som sa týmto smerom a ostatne príde po ceste.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Kto je Pamela Anderson? Po týchto informáciách sa ti úplne zmení pohľad na ženu s nálepkou sex symbol

Začali ste podnikať prakticky bez koruny. Čo by ste odporučili mladým nádejným podnikateľom, ktorých v rozlete – možno naoko – brzdí nízky rozpočet?
Vybudovať úspešné podnikanie z peňazí je omnoho ťažie ako v úspešnom podnikaní získať finančné prostriedky. V posledných rokoch sa dramaticky mení dostupnosť kapitálu a nedostupnosť talentov. Kto sa bude snažiť, dosiahne všetko.

Aké vlastnosti sa u podnikateľov podľa vás zbytočne preceňujú a aké zasa podceňujú?
Myslím si, že mi najviac pomáha dôveryhodnosť a sústredenie sa na dlhodobý horizont. Človek musí byť úprimný a láskavý, aby mohol dlhodobo uspieť. Len tak okolo seba postaví silný tím a získa podporu kľúčových partnerov. Preceňuje sa všetko povrchné a materiálne.

Firmu ale netvorí len samotný líder, ale tiež jeho zamestnanci. Vy ste známy aj tým, že ste si dokázali vybudovať dobrý a spoľahlivý tím. Ako si vyberáte „svojich ľudí“?
To oni si vyberajú mňa. Ľudia nikdy nedávajú výpoveď firme, vždy svojmu nadriadenému. Snažím sa nechcieť po iných čo by som nechcel od seba a, naopak, mať vysoký štandard na seba aj druhých. Dobrý tím sa buduje podľa mňa predovšetkým cez náročné pohovory, atraktívne ciele a odvahu pomenovať problémy a riešiť ich.

V jednom rozhovore ste spomenuli, že tolerujete chyby, ale rozhodne nie pasivitu a stagnáciu. Aký prístup by mal mať podľa vás mladý človek, keď sa uchádza o miesto v nejakej zaujímavej firme, trebárs aj vo Footshope?
Svet je úžasný v tom, že mnoho pozícii ešte pred pár rokmi neexistovalo – správca sociálnych sietí, business inteligence analytička, špecialista online kampaní, programátorka mobilných aplikácií a pod. To znamená, že nikto nemá desať rokov skúseností. Stačí však rok intenzívnej snahy, aby sa človek dostal sa úroveň, ktorá je pre mnohé firmy zaujímavá a získa pracovné miesto. A ochota spraviť túto investíciu do seba často rozhoduje. Nad rámec toho už fungujú len univerzálne jednoduché princípy ako ochota, spolupráca, proaktivita, win-win prístup.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Cestovné poistenie: Toto ti stačí na krátky výlet, toto na ročný pobyt v zahraničí
Zakladateľ Foothospu
Obzvlášť hrdý je na kreatívne spolupráce značky s umelcami (Zdroj: Footshop/Filip Poreba)

V spoločnosti sa niekedy s obľubou generalizuje, že mladí ľudia chcú zarobiť veľa peňazí, ale pracovať sa im veľmi nechce. Aké máte skúsenosti vy? Čím podľa vás dokážu mladí prekvapiť v pozitívnom svetle?
Mladí ľudia vedia pracovať s nástrojmi, ktoré ich efektivitu exponenciálne zvyšujú v porovnaní s inými. Úspešní chcú byť tak isto alebo viac než ostatní, len ich cesta k úspechu je možno v rozpore s predstavami starších.

Ako píšete na svojom LinkedIn profile, vraj milujete módu, kultúru, ale aj kreativitu. Na aké kreatívne projekty ste vo Footshope najviac hrdý?
Som hrdý na našu spoluprácu s Lousy Auber na transformácii Hotela Kyjev v Bratislave, s Martinom Lukáčom pri 11. výročí Footshopu, s desiatimi umelcami z desiatich krajín pri 10. výročí Footshopu, s Davidom Straussom na murale v Prahe, a mnohé ďalšie. Naše aktivity sú pekne zhrnuté aj na našej stránke.

Keď je už reč o teniskách, aké sú z vášho hľadiska najväčšie trendy, ktoré hýbu streetwearovou módou?
Prepojenie s luxusnými značkami ako Tiffany, Louis Vuitton, Gucci, Prada. Prepojenie na filmy, seriály a postavy z Netflixu a iných streamovacích služieb. Citeľná je aj demokratizácia obliekania – nie je jeden trend pre všetkých, ale je mnoho mikro trendov. Nakoniec streetwearovou módou hýbe aj recyklácia a kombinovanie low-cost prístupu a luxusných značiek.

Dnes sa veľa skloňuje aj termín slow-fashion. Je to pre vás dôležitá téma? Ako viem v praxi prispieť k udržateľnej móde, keď si kúpim oblečenie alebo tenisky vo vašom eshope?
Nechcem byť pokrytcom – sme radi, keď sa k nám ľudia vracajú a nakupujú. Predávame však kvalitné značky, ktoré vydržia násobne dlhšie ako handry z fast fashion reťazcov z nákupných centier. Väčšina značiek sa navyše snaží pridávať recyklované materiály. Na web sme pridali filter na takéto produkty, viete si tu vyselektovať napríklad pánske tenisky s udržateľným štítkom.

Posledných 10 rokov vraj vstávate z postele a líhate si do nej s myšlienkami o Footshope. Medzitým ste sa však oženili, stali otcom, presťahovali… Kedy vôbec oddychujete?
Sú viac a menej intenzívne obdobia. Snažím sa energicky nabiť v dobrých obdobiach, aby som z toho mohol čerpať, keď prídu vlny. Oddýchnem si za sekundu, keď sa na mňa usmeje moja dcérka alebo manželka 🙂 Najlepšie viem vypnúť pri snowboarde, na hudobnom koncerte, alebo pri jazde na motorke – vtedy sa sústredím len na prítomný okamih. Zároveň sa snažím služobné cesty spájať so zážitkami. Našiel som si svoj režim, v ktorom viem dlhodobo spokojne fungovať.

Sleduj náš TikTok

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame