RECENZIA Životný album Majka Spirita: Takto na nás zapôsobil Nový človek 2

Majk Spirit

Nový album Majka Spirita (Zdroj: Instagram.com/majkspirit)

#Záver roka 2023 sa na našej rapovej scéne opäť ukázal ako veľmi plodné obdobie, kedy svoje albumy vydáva väčšina zásadných mien domáceho rapu. Okrem iných projektov však svoje nové sólo vydal aj Majk Spirit, pričom sme sa konečne dočkali očakávaného albumu Nový človek 2. Nástupca legendárneho debutu z roku 2011 priniesol bohatý tracklist, silných hostí a kopu zaujímavostí, na ktoré sme sa rozhodli pozrieť aj v podobe tejto recenzie. Takto na nás nový album zapôsobil, čítaj ďalej.

Starý dobrý Spirit

Od tohto albumu sme samozrejme očakávali témy podobné so Speezyho kultovým debutovým sólom a rovno zhurta treba podotknúť, že toho sme sa vo finále aj naozaj dočkali. Tracklist obsahuje príjemnych 20 skladieb, čo je v dnešnej dobe rýchlych a krátkych projektov veľmi príjemná zmena. Sám Spirit zároveň povedal, že je dosť možné, že je toto už jeho posledný veľký album, a práve v tých kratších a menších projektoch vidí svoju budúcnosť. Album Nový človek 2 však robil tak, akoby to mal byť jeho posledný album, čo je vo veľa momentoch aj naozaj veľmi cítiť.

Tie duchovné témy majú v tomto projekte naozaj silné zastúpenie. Avšak po toľkých rokoch je z Majka určite zároveň cítiť aj vyzretosť, teda napriek tej hĺbke je to ale všetko uzemnené a nohami na zemi. Skutočná pravda bez pozlátok je teda určite výstižné pomenovanie, pričom na vážnosti myšlienok to však zároveň určite neuberá. Práve naopak. Skladby ako napríklad track „Fly“ sú hudobne veľmi fresh (album je plný naozaj kvalitných produkcií), pričom v sebe ale stále nesú myšlienku a odkaz. To zároveň ponúklo aj príjemný priestor Separovi, ktorý sa po dlhšej dobe predstavil aj na niečom inom, ako tvrdom raprezente.

Roko Superstars je späť! Vydal nový disk na Frayera Flexkinga

Ako prvá z albumu vyšla pesnička „SOS“, kde vlastne Spirit urobil česť svojmu menu asi najvýraznejšie z celého albumu. Nezaostávajú však ani skladby ako „SavageS“, „Easy“ s Dorianom, „Gospel“ alebo aj „fuckHappy“, kde sa na featuringu predstavili Alan Murin a Cigo. Pohromade sme počuli aj celú H16 na tracku „damNatoKrrrk“, čo bolo takto po rokoch určite veľmi super!

Majk Spirit
nový čLOVEk 2.0 (Zdroj: Hashtag.sk)

Poriadne rapy

Okrem myšlienok však Speezymu na tomto projekte nechýba ani tvrdší rapový prejav. Práve v týchto polohách pôsobí výrazne sebaisto, čo sa odzrkadlilo v trackoch ako „Respekt“, spomínanom „damNatoKrrrk“ alebo aj na skladbe „Enemies“, ktorá síce nie je vyslovene tvrdá, ale atmosfericky, lyricky, ale aj výbornou hudbou má určite najväčší potenciál stať sa najobľúbenejšou skladbou z celého albumu.

V skladbe sa predstavil Momo, čo je už aj po niekoľkých spoluprácach týchto dvoch pánov stále veľmi neopočúvaná kombinácia interpretov. Podobne solídne však na nás zapôsobil aj track „Sirény“, kam si Spirit zavolal Dameho, kde sú sociálne témy opäť výrazne zastúpené. Týmto albumom nám okrem iného Speezy ukázal aj práve to, že aj keď majú skladby odkaz a myšlienky, tak vedia zároveň znieť veľmi rapovo, zvučne a nemusia to byť vyslovene pomalšie balady.

Ocenili sme takisto aj dôraz na zdravú maskulinitu, ktorá tu srší rovno z niekoľkých trackov. Trochu sa možno fanúšik môže stratiť v názvoch skladieb ako „realMan“, „budChlap“ a „Man“, ale to na ich sile vôbec neuberá. Svoju pozornosť Majk venoval aj svojej žene Marii, pričom skladba „mojaŽena“ je v podstate voľným pokračovaním hitu „Ženy treba ľúbiť“, čo je ďalší z príjemnych odkazov na Speezyho prvé sólo.

Príjemným prekvapením bola Majkova spolupráca s Cimbalovou muzikou Grajcar, ktorá mu robila spoločnosť v záverečnom tracku „čLOVEk“, ktorý je pokračovaním pamätného outra práve z prvého Nového človeka. Ide o veľmi vydarené pokračovanie príbehu o človeku menom Nový, ktorý symbolizuje nielen Speezyho prerod… Ale takisto ide aj o symboliku jeho dcérky Arie, ktorá dostala nielen skladbu „4ariA“, ale ona je tým skutočným novým človekom, a teda symbolom celého projektu. Teda sa všetko so všetkým prepája a je príjemné vidieť, že aj v roku 2023 sa stále robí rapová muzika, ku ktorej sa dá stále vracať a hľadať v nej to, čo všetko do nej Majk Spirit skryl.