RECENZIA Film, aký si ešte nevidel: Rozhodne zájdi na mindfuckové dobrodružstvo Všetko, všade, naraz!

Film Všetko, všade, naraz

Akčný sci-fi film Všetko, všade, naraz (Zdroj: A24)

#Skutočne málokedy vychádzam zo sály s takým mixom pocitov, aby som nevedel, kde začať písať recenziu. Snímka Všetko, všade, naraz ťa vezme na dobrodružnú jazdu časom aj priestorom, akú tento rok už v kine asi nezažiješ. Prečo by ťa mal film zaujať a patríš do cieľovej skupiny, ktorá vychádzala zo sály podobne nadšená ako ja?

RECENZIA Najväčšia šou na svete: Elvis sľuboval veľkolepý kinový zážitok, dokázal ho však doručiť?

Bordel, ktorý dáva zmysel

Žena v strednom veku zažije namiesto nepríjemnej schôdzky na finančnom úrade bláznivé dobrodružstvo v niekoľkých paralelných vesmíroch. To je jediná veta, ktorú ti k príbehu prezradím a zrejme ani trailer ti nepovie viac. Keď som film videl prvýkrát, netušil som ani len zápletku. Ísť preto do kina s čistým štítom je to najlepšie, čo v tomto prípade môžeš spraviť.

Film sprevádza rodinku udalosťami, aké sa ti rozhodne ešte ani nesnívali. Dej sa odohráva v troch aktoch podľa názvu. Najskôr spoznáš Všetko, potom Všade a napokon aj Naraz. Tento koncept vymyslelo duo režisérov, ktorí si hovoria Daniels (Daniel Kwan a Scheinert). Možno budeš poznať ich predchádzajúci film Swiss Army Man s Danielom Radcliffeom. Toto je podobný, no predsa odlišný projekt.

Distribútor informuje, že ide o akčný dobrodružný komediálny sci-fi film. A je to skutočne pravda. Všetko, všade, naraz by sa nedal kategorizovať ako jednožánrovka, ale z každého obsahuje niečo, preto si v ňom nájde každý to svoje. Či už chceš superhrdinstvo, tony smiechu, dramatickú zápletku, sci-fi prvky alebo nadupanú akciu – dostaneš všetko a to v poriadnej dávke.

Hlavná hrdinka
Hlavná hrdinka (Zdroj: A24)

Vtiahne ťa do deja od prvých minút

Snímka má síce takmer dve a pol hodiny, no to by ťa nemalo odradiť od toho, aby si si ju pozrel. Od prvého okamihu si vtiahnutý do príbehu rodiny, ktorá si prejde peklom a rajom zároveň. Ak pochopíš, čo sa ti film snaží povedať (a nemusí to byť na prvé pozretie), otvorí sa ti tretie oko. Svojím spôsobom je zápletka pomerne veľký bordel, ktorý napriek všetkému dáva zmysel. A, čo je krásne, pre každého trošku iný.

Prvá akčná scéna na teba čaká práve na finančnom úrade. Vedie k nej predstavenie rodinky našej hlavnej protagonistky. Celá prvá polhodinka sa točí okolo rýchlych rozhovorov, kde dostaneš naservírované jednotlivé charaktery, ich minulosť, motivácie a ciele. No a na úrade sa to celé začína. Kolotoč sa rozbehne neskutočným tempom a nepoľaví až po poslednej sekundy. Niečo ako snímka Magnólia.

Aby toho nebolo málo, nejde len o hocijaké akčné scény. Spomínal som superhrdinstvo a táto snímka sa zrejme zaradí medzi tú najsuperhrdinskejšiu, aká tento rok v kinách bola. Akčné sekvencie sú dlhé, absurdné, drsné, a pritom skvelé. Niekedy sa začne meniť aj pomer strán, čo dodá niektorých pasážam ešte väčšiu dravosť. Kedy sa to stane, ti nepoviem, mohol by som načrieť do spoilerov.

Všetko začína scénou scénou na úrade
Všetko začína scénou scénou na úrade (Zdroj: A24)

Nekonečné možnosti

Všetko, všade, naraz ukazuje, že filmári ešte stále vedia nakrútiť nové a originálne filmy. Možnosti sú nekonečné, no nielen možnosti nakrúcania filmov a spôsobu rozprávania deja, ale aj interpretácie. Cieľ filmu je po dopozeraní jasný, no určité metafory, ktoré k nemu vedú, si budeš môcť interpretovať podľa seba. Je jedno, ako ich pochopíš, vždy budeš mať pravdu.

Práve v tomto tkvie najväčšia sila štúdia A24, ktoré film finančne a produkčne zastrešilo. Ak sa niečo javí ako totálne šialený a nerealizovateľný nápad, oni ho vezmú pod seba, dajú tvorcom peniaze na výrobu a do produkčnej stránky nezasahujú. Tak vzniknú režisérske diela, ktoré obohatia kinematografiu a v konečnom dôsledku aj samotného diváka. Táto snímka pritom stála len 25 miliónov dolárov, teda desatinu z bežnej marvelovky.

Aby som ti celý koncept zhrnul, predstav si cestu na vlakové nástupištia. Z jednej koľajnice sú razom desiatky, niektoré končia, iné sa nadpájajú či vyhýbajú. Zo stanice však taktiež vedie len jedna koľajnica. To je aj náš príbeh. Hlavná hrdinka síce prechádza lineárnym dejom, no ten je taký rozvrstvený, že trvá dve a pol hodiny, kým ho tvorcovia rozpovedia. A ak ho nepochopíš na prvýkrát, nevadí. Nebudeš jediný. Aj ja som pred písaním recenzie stavil na druhé pozretie.

Akcia je na každom rohu
Akcia je na každom rohu (Zdroj: A24)

Adept na film roka?

Mnohí spoločne s týmto filmom skloňujú výraz „film roka“. Nebudem ťa klamať, pre mňa to nie je to najlepšie, čo som v kine tento rok videl, no názory chápem a beriem. Snímke nemožno uprieť, že ide o výnimočný zážitok, aký som v kinosále dlho nezažil a zrejme ani nezažijem. Ostatné projekty môžu pri ňom vyzerať až banálne jednoducho. Počas celej stopáže som sa mimoriadne dobre bavil a sem-tam aj zapojil mozog, aby som komplikovanú zápletku pochopil.

Všeko, všade, naraz je presne tým filmom, ku ktorému patria tony popcornu a nachos. Poriadne sa vybav jedlom aj pitím a o zábavu máš postarané. Aj keď som udelil „len“ štyri body, piaty si nechám do zálohy a možno ho na tretíkrát pridám. Uvidím. Nebojím sa však povedať, že v rebríčku najlepších filmov tohto roka sa napokon objaví poriadne vysoko.

Chceš byť nonstop v obraze?