RECENZIA Maverick je úžasné pokračovanie Top Gunu: Plný počet sme mu však udeliť nemohli

Nový Top Gun je skvelým pokračovaním kultovej klasiky

Nový Top Gun je skvelým pokračovaním kultovej klasiky (Zdroj: Paramount Pictures)

#Ak by sme mali predstaviť najlepší film režiséra Josepha Kosinskeho, pravdepodobne by sme vybrali nový Top Gun. Do kín sa po dvojročnom odklade dostal Maverick, ktorého štúdio Paramount strážilo pre tú najlepšiu možnú chvíľu. Dokonca aj sám Tom Cruise protestoval a nechcel, aby Top Gun zamieril na streamovaciu službu. Už takto na úvod ti prezradím, že to stálo za to a dvojročné čakanie sa napokon vyplatilo.

RECENZIA Česi nakrútili ďalší dobrý film: Kto napokon vyhrá Posledné preteky?

Maverick znovu v akcii

Jedným z pilotov, ktorých má Maverick tentokrát pripraviť na akciu, je Bradley Bradshaw, syn jeho priateľa a navigátora Goosea. Znalci prvého Top Gunu vedia, že Goose zahynul, keď sa neúspešne katapultoval z neovládateľnej stíhačky, ktorú pilotoval práve Maverick. A jeho syn ho obviňuje zo smrti svojho otca.

Maverick za žiadnu cenu nechce, aby Bradleyho postihol rovnaký osud ako jeho otca. Pritom si uvedomuje, že šanca, že jeden z pilotov plánovanú leteckú operáciu neprežije, nie je vôbec malá. Začína sa tak fyzický, ale aj psychologický boj o to, či vyhrajú dlhoročné skúsenosti, alebo mladý rozum.

Už pri úvodnej sekvencii zistíš, že Maverick je pre dosiahnutie svojho cieľa ochotný urobiť čokoľvek. A to je nervy drásajúci úvod ešte len skutočný štart celého dobrodružstva. Keď sa vďaka svojej bezočivosti dostane náš hlavný hrdinu späť do Top Gunu, spoznáš v bare nových mladých pilotov. Tieto nové postavy sú veľmi dobre napísané a každý má v osobnom aj profesionálnom živote svoje plusy aj mínusy.

Aj výcvikové scény sú veľmi napínavé
Aj výcvikové scény sú veľmi napínavé (Zdroj: Paramount Pictures)

Akčná jazda ako stvorená pre kino

Hlavným ťažiskom filmu je vyrovnanie sa s minulosťou a to nielen pre Mavericka, ale aj pre mladého Roostera. Miles Teller podáva skvelý herecký výkon a dovolím si tvrdiť, že vo vypätých scénach je dokonca lepší ako sám Cruise. Po Whiplashi mám konečne druhý dôvod myslieť si, že Teller má herecký potenciál. Psychologický súboj je vystavaný výborne.

Nebol by to však Top Gun, ak by sa celý príbeh odohrával iba na zemi. Letecké sekvencie sú nakrútené tak, ako sme ich na striebornom plátne ešte nikdy nevideli. Do kokpitu umiestnili tvorcovia hneď niekoľko kamier na snímanie viacerých uhlov naraz a niektoré scény sa kvôli nadzvukovým rýchlostiam stíhačiek nakrúcali len na prvú dobrú, pretože set jednoducho vyletel do vzduchu.

Toľko k teórii. V praxi to znamená, že cítiš každý jeden prelet a každý manéver. Obrazová aj zvuková stránka je jedna z najlepších, aké sme mali možnosť vidieť tento rok v kine. Kamera ani tak príliš neexceluje, no zvukový systém poriadne roztrasie celou sálou. Tvorcovia využívali minimum vizuálnych efektov. Aj vďaka tomu vyzerajú akčné scény neskutočne uveriteľne a napriek tomu, že k poriadnej akcii príde až v poslednej pol hodinke, napätie sa dá krájať aj počas výcviku.

Miles Teller podal podľa nás najlepší výkon zo všetkých
Miles Teller podal podľa nás najlepší výkon zo všetkých (Zdroj: Paramount Pictures)

Keď film prekoná svoje očakávania

Áno, Maverick skutočne doručil niečo, čo som nečakal, že niekedy uvidím v kine. Jednotka už v 80. rokoch ukázala potenciál tejto látky, no novinka posúva tieto hranice ešte o niekoľko levelov vyššie. No a aby toho nebolo málo, tak nie len po technickej stránke. Vráti sa totiž aj zopár starých hrdinov a príde aj na emocionálne dilemy, čo s budúcnosťou, ktorá už nevyzerá byť taká svetlá.

Osobitne chce vyzdvihnúť aj vzťah medzi Tomom Cruiseom a Jennifer Connelly. Už pri ich prvom stretnutí sa mi páčila chémia medzi nimi. Všetky postavy vytvorili skvelú súhru a žiadna mi neliezla hore krkom. To sa pri akčných hollywoodskych blockbusteroch stáva málokedy, ale, samozrejme, môžeš mať aj iný názor. Napríklad takému Hangmanovi budeš možno chcieť cez plátno jednu vlepiť za povýšenectvo a ten úsmev s kútikmi. No aj takýto chlapi k Top Gunu vždy patrili.

Akčné scény sú skvelé
Akčné scény sú skvelé (Zdroj: Paramount Pictures)

Všetko pokazil „dokonalý“ záver

Nie, Maverick nie je dokonalý film. Celý dojem mi osobne kazí záver filmu. Slovíčkom „dokonalý“ myslím presne taký, aký tvorcovia zamýšľali. Záver bol zrejme prvou myšlienkou, ktorú chceli ponúknuť ako vyvrcholenie sequelu, no cesta k nemu sa mi páčila oveľa viac ako samotné „americké vyvrcholenie“. Buď ti sadne, alebo nie. Pre mňa bolo príliš neslané a neoriginálne a preto ma doslova vytrhlo z inak takmer perfektného kinového zážitku.

Či už sa ti bude záver pozdávať alebo nie, jedno je isté – audiovizuálna stránka ťa úplne pohltí a to aj v prípade, že si nestihneš kúpiť popcorn (ako napríklad ja). Maverick dostane nejednu nomináciu na Oscara a to najmä za strih či zvukové efekty. Nádejne to však vidím aj pre Lady Gagu, ktorej skladba k filmu hrala okrem záverečných titulkov len ako rádiový hit v pozadí na bare (škoda). OneRepublic spievali počas zábavnej plážovej scény.

V prípade, že si v pohode s americkým konceptom dokonalého hrdinu, budeš Top Gun: Maverick milovať. Ide o nový Ford vs. Ferrari či Rush, no oproti nim mi tu chýba lepší a menej očakávaný záver. Napriek tomu tu hovoríme o jednom z najlepších audiovizuálnych filmov roka, ktorý sa pravdepodobne umiestni aj v našom januárovom rebríčku. Záver mi však nedovolil udeliť Maverickovi plný počet.

Poď na náš TikTok a pukneš od smiechu! Nové sketche každý týždeň