RECENZIA Hviezda Tom Hanks opäť kapitánom: Film Greyhound je poriadne akčná a napínavá jednohubka

Tom Hanks v novom filme

Tom Hanks vo filme Greyhound bojuje o Atlantik (Zdroj: Sony Pictures Entertainment)

#Vojnový film Greyhound sa mal v programovej ponuke kín ukázať už toto leto, no stal sa ďalšou obeťou zákerného vírusu, ktorý položil na kolená celý filmový priemysel. Apple však zariskovalo, snímku odkúpilo a zaradilo do svojej streamovej stanice 10. júla.

Tom Hanks opäť kapitánom

Ešte pred niekoľkými rokmi sme mali možnosť vidieť Toma Hanksa v úlohe kapitána Phillipsa, ktorého prepravnú loď uniesli somálski piráti. Túto úlohu kapitána si vyskúšal znova, tentokrát pod menej známym režisérom Aaronom Schneiderom. Tom sa okrem hlavnej role chytil aj úlohy producenta a scenáristu. Všetky tri stránky sa mu poradili zvládnuť veľmi dobre a vidieť tohto legendárneho herca hrať vo vojnovom filme aj po šesťdesiatke je naozaj pekný pohľad.

Tom Hanks v novom filme
Tom Hanks bojuje o Atlantik (Zdroj: Sony Pictures Entertainment)

Päť dní pekla pred vojnou

Na to, aby sa Amerika po útoku na Pearl Harbor mohla zúčastniť vojny v Európe, potrebuje prekročiť zbúrené vody Atlantiku. Ten však okupujú nemecké ponorky snažiace sa zastaviť akékoľvek spojenecké posily. Kapitán Krause (Tom Hanks) je preto poverený viesť svoju prvú výpravu cez Atlantický oceán v snahe dopraviť bojové lode do Británie. Na takúto vzdialenosť však nedoletia ani americké, ani britské vzdušné posily, preto sa počas tejto skúšky môže spoliehať len na posádku a svoje dlhoročné skúsenosti.

RECENZIA Vojna medzi USA a Ruskom neskončila: Oplatí sa ísť do kina na Hunter Killer?

Film by som štruktúrou prirovnal k Dunkirku od Christophera Nolana. Aj keď na tom Greyhound nie je tak scenáristicky prepracovane ako spomínaný Dunkrik, podobne začína stručným vysvetlením situácie a hurá do akcie. V podstate už v druhej minúte filmu si súčasťou paluby bojovej lode, na ktorej zotrváš buď do jej zničenia alebo do konca cesty. Hluché miesta v tomto filme sú veľmi zriedkavo zastúpené a ide len o premostenia do ďalšej akcie.

Tom Hanks v novom filme

Novodobý druh napínavých scén

Ako som spomínal, akcia kraľuje stopáži. Aj keď film má len slabú hodinku a pol, nervydrásajúce scény zaberajú drvivú väčšinu času. Nejde však o scény, kde po sebe lode a ponorky strieľajú tony nábojov a výbušnín. Ty si súčasťou lode Greyhound, preto počuješ z každej strany hlásenia polohy nepriateľov, stav munície či burácajúce vody. Toto v tebe dokáže nabudiť pocit, že niečo zlé číha pod vodou okolo teba. Priame strety oboch strán sú skôr výnimkou.

Nová kniha o Escobarovi: Narkobarónove tajomstvá odkrývajú priamo tí, ktorí ho dolapili

Osobne mi vadili niektoré klišé scény, v ktorých sa ponorky vynorili na hladinu, aby nám ukázali svoj trup s nacistickými znakmi. Ak by sme ich tu však nemali, film by bol podstatne kratší. Taktiež mi chýbala väčšia interakcia s ostatnými plavidlami, ktoré sa mi zdali príliš pasívne a dotvárali len pocit kulís. Koniec-koncov tento filmy neprišiel s ničím novým a ani inovatívnym.

Tom Hanks v novom filme

Hudobný podklad hodný kina

Skladateľ Blake Neely musel byť poriadne nasrdený, keď zistil, že jeho soundtrack k filmu Greyhound budú ľudia počuť maximálne v obývačkách. Hudobný doprovod je skutočne výborný a krásne dokresľuje ako prostredie, tak aj akciu. Ak by sme mali možnosť počuť tieto tóny v kinách s Dolby Atmos, zneli by bravúrne, musel som sa však uskromniť len s domácim päťkanálovým zvukovým systémom. Dnes večer zrejme viem, čo si pustím na Spotify.

Krajina, ktorá v skutočnosti neexistuje: Na tento kút zeme sa akoby zabudlo, ešte nedávno tu bola vojna

Ani vizuálnej stránke nie je čo veľmi vytknúť. Zelené plátno a CGI je, samozrejme, často zastúpené, avšak myslím, že aj rozumne využité. Nie je tu presýtenosť efektov a aj voda vyzerá naozaj uveriteľne. Škoda, že paluba a ľudia v nej sa nehýbali tak, ako lode zachytené na celkoch. Uberalo mi to z pocitu, že film bol nakrúcaný na vode. Áno, aj lajk zistí, že všetko je štúdiová záležitosť a osobne mi to na výsledku mierne ubralo, nakoľko riešenie bolo jednoduché a pomerne lacné.

Tom Hanks v novom filme

Akčná porcia pre každého

Zázrak sa síce nekonal, ale film som si užil. Potenciál bol väčší, ale na fakt, že celý snímok potiahol Tom Hanks, mi privodilo pocit zadosťučinenia. Druhý pokus tomu už nedám, nakoľko strach z neznámeho bolo to jediné, čo ma držalo v strehu. Ak teda nemáš čo robiť a vonku je sychravo, zababuš sa do deky a pozri si Greyhound. Si typ človeka, ktorý hltá akčné filmy jeden za druhým? Tak si k môjmu hodnoteniu pridaj jeden bod naviac.

Zdroj: hashtag.sk, Apple TV+