RECENZIA Robert Pattinson spasil DC: The Batman je skvelý film, ktorý budeš chcieť okamžite vidieť znova

Nový Batman je skvelý film, ktorý budeš chcieť okamžite vidieť znova

Nový Batman je skvelý film, ktorý budeš chcieť okamžite vidieť znova (Zdroj: Warner Bros.)

#DC Comics sa už dlhšie trápi. Minulý rok sme dostali vcelku podarenú jednohubku The Suicide Squad od Jamesa Gunna, no filmy akoby potrebovali niečo, čo ich dostane znova na vrchol. Bezpečne po tejto návšteve kina môžeme tvrdiť, že sa tak stalo. The Batman od Matta Reevesa s parádnym Robertom Pattinsonom vracia DC do čias Temného rytiera. Takúto technickú dokonalosť budeš chcieť v kine stihnúť ešte raz.

RECENZIA Filmový Uncharted ťa zavedie z Ameriky cez Španielsko až do Oceánie: Dočkali sme sa sklamania, alebo malého zázraku?

Batman má novú tvár

Dva roky po tom, čo Batman sám seba vymenoval za stelesnenie pomsty v Gotham City, zaútočí zabijak na mestskú elitu sériou sadistických machinácií. Záhadné stopy vedú najlepšieho detektíva na svete do podsvetia, kde sa stretne s postavami ako Selina Kyle alias Catwoman, Oswald Cobblepot alias Penguin, Carmine Falcon a Edward Nashton alias Riddler.

Keď začne byť prípad príliš osobný a zámery páchateľa jasné, Batman musí nadviazať nové kontakty, odhaliť vinníka a priniesť spravodlivosť do zneužívania moci a korupcie, ktoré už dlho sužujú Gotham City. Podarí sa nášmu hrdinovi priviesť zločinca pred spravodlivosť, alebo sa v meste rozpúta občianska vojna?

Nového netopierieho muža si strihol Robert Pattinson, Catwoman stvárnila Zoe Kravitz a popri nich sa objavia aj herci Jeffrey Wright, Colin Farrell, Andy Serkis, John Turturo, Paul Dano a mnoho ďalších. Môžem ti s pokojným svedomím prezradiť, že žiadny z nich nie je vo svojej úlohe neistý a všetci sú dosadení skvele. Aj Pattinson, ktorý už dávno nie je Edward z Twilightu, tu po iných skvelých filmoch (Good Time, The Lighthouse, Tenet) hrá výborne.

Batmana si zahral Robert Pattinson
Batmana si zahral Robert Pattinson (Zdroj: Warner Bros.)

Tri hodiny, ktoré ti prídu ako dve

Neboj sa trojhodinovej dĺžky filmu. Popravde, vôbec ti ani nepríde, že film trvá 175 minút. Neustále sa niečo deje, a aj keď niekedy sa zdá, že záber trvá dlhšie, ako by mal, nevadí. Keby bol The Batman o pár minút kratší, nemal by impact, aký má. No a keby bol o niečo dlhší, vtedy by som povedal, že tých minút už je nejako veľa. Tri hodiny ti však prídu ako dve a naozaj by som neprehlásil, že som sledoval dlhší film ako minuloročná Duna či The Last Duel.

Batman nie je superhrdina, teda aspoň nie tu. Snímka sa nechce ani formálne zaradiť k tomuto žánru. Ide o akčný krimitriler. Batman je detektív a spoločne s komisárom a Catwoman pátrajú po Riddlerovi. Žiadne superschopnosti, len päste a bolesť. Náš hrdina sa niekedy cíti dokonca zraniteľný a tento pocit sa prenáša aj na diváka. Miesto akcie sú však uprednostňované dialógy, nie však nastrihané ako vo Fincherovke, ale pomaly, precízne, až dokonca opatrne. Klobúk dolu, Matt.

Batman nie je superhrdina, ale detektív
Batman nie je superhrdina, ale detektív (Zdroj: Warner Bros.)

V technickej stránke nenájdeš chybu

Nový The Batman poteší najmä technicky. Film je na pohľad krásny. Kameraman Greig Fraser, ktorého peakom kariéry mala byť Duna, sa pol roka od jej premiéry znova prekonal. Každý záber je iný a špecifický svojím spôsobom. Počas akcie je kamera skôr statická, pripútaná o interiér či exteriér auta, a tak vždy vieš, čo sa v scéne deje.

Coloring je tmavý a temný. Väčšina filmu sa odohráva v noci a ak už aj je nejaká scéna počas dňa, zvyčajne je šero, prípadne zapadá slnko. Svetlo je dorábané umelo, no pôsobí skvelo. Tvorcovia si mohli so scénou robiť, čo sami chceli a je to vidieť, 200-miliónový budget nešiel hore komínom a každý si svoju výplatu zaslúžil. Dokonca aj zmes praktických a vizuálnych efektov je neskutočná a nerozoznáš rozdiel (až na jednu scénu). Nolan by bol hrdý.

Bál som sa, ako na tom bude hudobná stránka. Zimmer predviedol v Temnom rytierovi jedno zo svojich kariérnych maxím, no skladateľ Michal Giacchino, ktorý bežne zvučí Pixarovky, sa na Zimmera vedel dotiahnuť. Hudba je skvelá, zväčša pomalá a tichá, no ak je treba, vie riadne zatriasť kinosálou. A zvyšok? Napríklad masky? Nuž, vedel si o tom, že Penguina hral britský sexsymbol Colin Farrell? Toľko k zvyšku.

Batmanovi pomôže aj Catwoman
Batmanovi pomôže aj Catwoman (Zdroj: Warner Bros.)

Najlepšia komiksovka posledného desaťročia

Zhrňme si to. Investigatívny príbeh, Pattinson v hlavnej úlohe, dokonalá technická stránka – to musí byť predsa plné hodnotenie, nie? Áno, toto je plné hodnotenie. The Batman pod taktovkou Matta Reevesa vracia DC do čias Temného rytiera. Reeves znova dokázal, že nevie nakrútiť ani len priemerný film a ostáva v pozícii jedného z najlepších tvorcov Hollywoodu posledných rokov. A novinka o netopierom mužovi je zrejme jeho opus magna.

Ak ešte stále rozmýšľaš, či skočíš na nového Batmana, už prosím nad ničím neuvažuj. Tých pár eur obetuj, okamžite kupuj lístky a film si uži naplno. Možno, rovnako ako ja, budeš hľadať čas, aby si ho v kine stihol ešte raz. Za posledných 10 rokov som nevidel lepšiu komiksovku a to hovorí človek, ktorý by dal plné hodnotenie aj prvým Avengerom či Strážcom galaxie. DC našlo svoj oporný pilier, stačí sa od neho odraziť a dať Reevesovi ďalšie milióny a voľné ruky. Podobne ako kedysi Nolanovi.

Chceš byť nonstop v obraze?

Zdroj: hashtag.sk, Continental film