RECENZIA Filmový Uncharted ťa zavedie z Ameriky cez Španielsko až do Oceánie: Dočkali sme sa sklamania, alebo malého zázraku?

Do kín sa konečne dostal filmový Uncharted

Do kín sa konečne dostal filmový Uncharted (Zdroj: Sony)

#Sony už dlhé mesiace teasuje na novinku Uncharted. Nie, nie novú hru, ale prvé filmové spracovanie. Do hlavných úloh nasadil dva herecké idoly súčasnosti, pridal hlavného záporáka s tvárou legendy španielskeho plátna a to všetko zmixoval s príbehom, ktorý poznáme, ale predsa len je v podstate nový. Úprimne, veľké očakávania sme od tejto zmesi všetkého nemali. Vychádzali sme zo sály sklamaní alebo príjemne prekvapení?

RECENZIA Matthew Vaughn znova úraduje: Nový Kingsman sa snaží prepísať dejiny prvej svetovej vojny

Na ceste za strateným zlatom

Kedysi Nathan Drake sníval o tom, že jedného dňa spolu s bratom nájdu stratený poklad Fernaa Magallenesa, prvého človeka, ktorému sa podarilo oboplávať Zem. Ich cesty sa však rozídu a Nate od svojho sna upustí. To však len do chvíle, keď stretne Victora Sullivana. Spoločne sa rozhodnú vydať na nebezpečnú cestu za kedysi strateným zlatom. V ich pätách ide aj dedič rodu Moncada, ktorým bolo zlato údajne ukradnuté pred viac ako 500 rokmi.

Film, podobne ako hra, jasne rozlišuje medzi „tými dobrými“ a „tými zlými“. Aj keď o niektorých postavách budeš mať až do úplneho konca zmiešané pocity, ich charaktery sú jasne napísané. Úlohu Nathana si strihol Tom Holland a Sullyho Mark Wahlberg. Čo majú obaja herci spoločné? Sú príliš mladí, aby hrali tieto úlohy. Sony si je toho vedomé a preto vedz, že ich postavy ešte nepovedali posledné slovo.

Okrem nich na plátne uvidíš aj Antonia Banderasa, ktorý mohol dostať oveľa lepšie napísanú postavu, a zopár ďalších vedľajších postáv, ktoré by som zbytočne opisoval. Príbeh však, našťastie, nedrhne a drží diváka až do samého konca. Nestavia síce len na akcii, sem-tam naši hrdinovia natrafia aj na hádanku, no tú vyriešiš ešte skôr ako oni a správnu odpoveď by si im najradšej zakričal priamo na plátno. V tomto ohľade pôsobí scenár lacno, akoby ho písal školák.

Drake spája sily so Sullym
Drake spája sily so Sullym (Zdroj: Sony)

Jeden odkaz za druhým

Určite si kladieš otázku, či je tento film vhodný aj pre niekoho, kto nikdy Uncharted nehral a s postavami príde do kontaktu po prvýkrát? Odpoveď je áno. Film nerozpráva príbeh známy z hier, tvorcovia budujú alternatívny príbeh, podobne ako herný Zaklínač podľa predlohy Sapkowskeho. Nový divák sa nestratí, práve naopak – preňho je film ako stvorený. Každá postava je patrične predstavená a dostane pomerne veľa priestoru (až na Banderasa).

Druhá otázka môže znieť, či je film vhodný aj pre fanúšika hernej série? Aj v tomto prípade je odpoveď áno. Známe postavy síce neprekvapia svojim backstory, no za to na plátne nájdeš obrovské množstvo odkazov z hier. Nemyslím však pamätné scény s lietadlom, súboj s mečmi na lodi či krásnu Barcelonu, ale oveľa menšie detaily.

V jednom zábere sa mihne nálepka s logom Naughty Dog (vývojáry hier) a v určitej pasáži začne hrať titulná hudba z pôvodnej trilógie. Schválne, či v nej nájdeme aj konzolu PlayStation, ktorú som si síce nevšimol, no nakoľko ju Naughty Dog rado do svojich hier zakomponuje, som si istý, že sa mihla aj tu.

Hlavnej úlohy sa zhostil Tom Holland
Hlavnej úlohy sa zhostil Tom Holland (Zdroj: Sony)

Efekty sú citeľné, no nevyrušujú

Príbeh prekvapivo funguje, aj keď sú pasáže, pri ktorých budú náročnejší diváci krútiť hlavami. Treba jednoducho vypnúť a nechať sa niesť na tej správnej vlne. Niekedy síce príde silnejší príboj, no to nevadí, časom to filmu aj tak odpustíš. Dôležitejšie je, že nech sa cesta zdá akokoľvek kostrbatá, nájde napokon správny smer z labyrintu a vyústi do síce prehnaného, no na pomery toho, čo sme čakali, vcelku solídneho finále.

Z technickej stránky nedokážem nič vyzdvihnúť, no ani zhodiť. Zelené plátno uvidíš vždy, keď ho tvorcovia použili – a to ti veru nebudú stačiť ani tvoje prsty, ani prsty tvojich kamarátov. Na druhú stranu musím uznať, že ma to v pozeraní nevyrušovalo. Zelené plátno je zrejme v dnešných blockbusteroch taký trend, že sme si naňho už nejako navykli.

Uncharted stál 120 miliónov dolárov a preto sme čakali aj patričné vizuálne efekty. Nie je ich tu príliš veľa a supervízori sa hrali najmä s poslednými dvadsiatimi minútami stopáže, no znova musím povedať, že sú v celku kvalitné. Jasné, žiadny nový Blade Runner ani Nolanovka, ale dobre odvedená práca. Rovnako je na tom aj hudobná stránka, kamery, strih, známe kostýmy z hier a tak podobne.

Škoda, že hádanky nie sú viac prepracované
Škoda, že hádanky nie sú viac prepracované (Zdroj: Sony)

Povinné pieskovisko pre ďalšie filmy

Očakávania boli rôzne. Osobne som hral hernú sériu už pred rokmi a musím povedať, že film urobil presne to, čo sa od neho čakalo. Je to príliš cheesy? Áno, je. Zaznejú tu občas infantilné vtipy? Áno, zaznejú. Je akcia niekedy prepálená? Áno, je. Ale presne to isté sa dá povedať aj o hrách. Ide o adaptáciu, ktorá chce zaujať nových divákov, no potešiť aj hráčov. A to sa jej podľa môjho názoru až prekvapivo podarilo.

Uncharted je takým povinným pieskoviskom, ktoré museli tvorcovia vybudovať, aby na ňom mohli v budúcnosti stavať. Znamená to teda, že nás čakajú aj pokračovania? Nuž, áno, teda minimálne jedno. Podľa tržieb to vyzerá, že sa film dočká úspechu a nový diel ohlási Sony čo nevidieť.

Od nás si Uncharted odnáša síce len priemerné hodnotenie, no do sály odporúčame ísť každému, koho baví podobná tematika alebo má len príliš veľa voľného času. Zhrnul by som to ako Tomb Raider s mužskou hlavnou postavu (koniec koncov, na osobnom účte som filmom udelil aj rovnaké hodnotenie).