RECENZIA Belfast je nádherná dráma, ktorá si zaslúži tvoju pozornosť: Podobné posolstvo v týchto dňoch všetci potrebujeme

Belfast je nezávislý film, ktorý musíš podporiť v kinách

Belfast je nezávislý film, ktorý musíš podporiť v kinách (Zdroj: Focus Features)

#Herec Kenneth Branagh, ktorého budeš poznať ako aktuálneho Hercula Poirota či záporáka z Tenetu, sa znova postavil za kamery. Rozhodol sa nakrútiť poctu svojmu rodnému Severnému Írsku. Srdcervúca a dojemná dráma Belfast je presne tým filmom, ktorý dnes všetci potrebujeme vidieť. Prečo by si mal zájsť do kina a čo nás najviac zaujalo?

RECENZIA Filmový Uncharted ťa zavedie z Ameriky cez Španielsko až do Oceánie: Dočkali sme sa sklamania, alebo malého zázraku?

Pocta rodnej domovine

Brannagh sa narodil v Belfaste v roku 1960. Ako malý si prešiel severoírskymi nepokojmi, ktoré v tých rokoch zmietali mestom a eskalovali v roku 1969. Vo filme sa dostávame do kože 9-ročného Buddyho, ktorý podľa nás presne vystihuje charakter samotného Brannagha. Buddy žije s milujúcimi rodičmi, kedykoľvek sa môže obrátiť na starkých a v škole si nachádza prvú lásku (aspoň sa o to pokúša).

Do jeho dokonalého života však prichádzajú nepokoje. Ulice sú plné nenávistných ľudí, zátarás, molotovových koktejlov a zbraní. Čo sa Buddymu zdalo ako perfektné detstvo s ľuďmi, ktorých miluje, sa razom mení na ozbrojený konflikt pred jeho domom. Malý chlapec si musí uvedomiť, že svet nie je taký jednoduchý a bezchybný, ako si kedysi mnohí mysleli.

Belfast síce trvá len hodinku a pol, no počas nej spoznáš viacero postáv nielen Buddyho rodiny. Brannagh za pár miliónov nakrútil film, ktorý ocenia akademici, kritici, no predovšetkým diváci. Hlavnú postavu si strihol doteraz neznámy Jude Hill a vo vedľajších úlohách mu asistujú skvelí Jamie Dornan, Ciarán Hinds, Caitriona Balfe či Judi Dench. Britská zostava, ako sa patrí. A všetci do bodky hrajú perfektne (aj šéfko z Fifty Shades).

Hlavnou postavou je 9-ročný chlapec Buddy
Hlavnou postavou je 9-ročný chlapec Buddy (Zdroj: Focus Features)

Násilne čiernobiely film?

Nelám palicu nad tým, že recenzujeme čierno-biely film. Aj takéto projekty sa nakrúcajú. Aby tvorcovia docielili udalosti čo najdôveryhodnejšie, rozhodli sa ich prezentovať vo formáte, v akom ich diváci na obrazovkách televízií po celom svete videli. Dá sa teda o Belfaste povedať, že je nakrúcaný dvomi farbami, len aby zaujal kritikov? Nie. Ani Roma od Cuaróna (nájdeš ju na Netflixe) alebo Schindlerov zoznam nemuseli byť nakrúcané čierno-bielo. No našťastie sú.

Technickú stránku zhrniem len v skratke. Všetko od kamery, cez výpravu, zvuk, kostýmy, masky, až po strih je dokonalé. Nestalo sa mi, že by som sa počas sledovania zahľadel inam, alebo musel pozerať na hodinky, či už smerujeme do finále. Kto chce v téme nájsť to svoje, rozhodne to nájde. Podobné zážitky z kina síce zažívam niekoľkokrát do roka, no Belfast je špecifický tým, že prišiel v ten pravý čas.

Buddy miluje filmy
Buddy miluje filmy (Zdroj: Focus Features)

V kine si oddýchneš, zasmeješ sa a možno si aj poplačeš

Ak si videl nádejnú oscarovú netflixovku Power of the Dog, pravdepodobne ťa neohúrila. Sľubovala mnohé, no veľa vecí nedoručila. Belfast je iný. Film nesľubuje nič a vďaka tomu vie ponúknuť mnoho. Aj keď nepôjde o oscarovku, ktorú naplno ocení každý konzumný divák, určite musíme spomenúť, že ťa počas tých 98 minút minimálne donúti k zamysleniu. A presne to sme od filmu chceli.

V kine sme zažili poriadnu skrumáž emócií. Najprv sme ostali šokovaní, potom prišli chvíľky šťastia a napokon sa dostavil aj smútok. Aby som ti vysvetlil to finále – je smutné, no šťastné zároveň. Brannaghovi sa podarilo do hodiny a pol nasúkať množstvo tém, ktoré sú aj po 50 rokoch aktuálne a stále hýbu svetom.

Citlivejším odporúčam vziať si do kina aj servítku. Ak pristúpiš na režisérove pravidlá a necháš sa viesť príbehom chlapca, ktorý miluje svoje mesto, rodinu a filmy, záver ťa jednoducho nemôže nechať chladným. Snímku sme mali možnosť vidieť ešte minulý rok, no do kina sme sa radi vrátili a podporili ho. A sme radi, pretože dnes nám z neho ostala veľmi čudná pachuť.

Príbeh sa odohráva počas severoírskych nepokojov
Príbeh sa odohráva počas severoírskych nepokojov (Zdroj: Focus Features)

Nadčasové posolstvo

Určite ti nemusíme hovoriť ani vysvetľovať, čo sa u nášho východného suseda deje. Skús nachvíľu zabudnúť na popredných predstaviteľov jednotlivých krajín a ich konflikty. Vži sa do kože ľudí, ktorí zažívajú hrôzy napriek tomu, že ich sami odmietajú. Belfast je veľmi podobne ladeným filmom, aj keď v oveľa menšej miere. Odišiel by si z krajiny, v ktorej sa zmietajú boje mocných, no v skutočnosti si ich odnesú len obyvatelia? Alebo by si ostal napriek riziku?

A teraz sa vži do 9-ročného Buddyho, ktorý je tou otázkou ovplyvnený, aj keď o odpovedi nerozhoduje. Dieťa nerozumie, čo sa okolo neho deje, a nedokáže to zmeniť. Belfast pôsobí v týchto dňoch ako zásah do čierneho od Kennetha Brannagha, od ktorého by sme to skutočne nečakali. Po Smrti na Níle zavítaj aj na túto drámu a podpor nezávislý film. Možno budeš sám prekvapený, v ktorých ohľadoch ťa môže dostať.

P.S.: Pieseň Everlasting Love, ktorú môžeš počuť aj na konci traileru, už po pozretí filmu nikdy nebude znieť rovnako.

Ešte viac zaujímavých noviniek, rozhovorov, módy, kvízov, vtipov a inšpirácie? Poď k nám na Instagram!