RECENZIA Tesla nerobí rap pre deti: Prečo je album ZEITGEIST výnimočný?

TKX ZEITGEIST

TKX - album ZEITGEIST(Zdroj: tkxnostra.com)

#Dnešná rýchla doba je pre hudobné albumy veľkým nepriateľom. Vychádza ich veľa – od nováčikov, ustálených interpretov, ale aj od hudobných legiend. Kiežby platilo pravidlo, že čím viac albumov, tým viac kvality. Je to však naopak a albumy majú čoraz menšiu váhu, pretože sú ako spotrebný tovar, ktorému raz vyprší záruka.

Len sem-tam vyjde album, ktorý si pustíš aj o pár rokov a máš k nemu vzťah. Je to vina interpretov alebo ľudí? Vina je na obidvoch stranách. Ak si však dá interpret záležať na každom aspekte svojho hudobného diela a je originálny, má vyhraté v každej dobe. To je prípad Teslu a jeho najnovšieho albumu ZEITGEIST.

Žilinský rider vydal pred pár týždňanami spomínaný album ZEITGEIST, ktorého význam znamená „duch času alebo duch doby“. Strýko Google doplnil info, že ide o kultúrnu, filozofickú a umeleckú charakteristiku určitej doby. ZEITGEIST sa vyskytuje ako aj vedecký pojem vo filozofii. Takže z názvu viem vyčítať, čô môžem očakávať. Tesla naposledy vydal album ZVENSS (Z východnej Európy na strechu sveta) v roku 2017, a tak som bol navnadený na nový album ako býk na červenú farbu.

TKX Albumy
TKX – albumy ZEITGEIST a ZVENSS (Zdroj: tkxnostra.com)

Cover albumu je podobný ako cover z roku 2017. Beriem to ako taký kontrast, nielen medzi farbami, ale aj temnejším prejavom na terajšom albume, ktorý si viac vychutnáš v noci ako cez deň. Tesla je starší a viac žmúri očami, no jeho výraz je viac-menej rovnaký, čo značí rovnaký prístup k životu, ktorý poznačujú problémy a radosti z troch základných vecí, o ktorých sa točia témy na albume. Sú to peniaze, láska a netradičné vzťahy.

Tieto témy nie sú síce originálne, ale Tesla ti ponúkne svoj pohľad na tieto témy tak, ako žiadny iný raper na Slovensku. Má totižto úplne iné myslenie, ktoré sa vzďaľuje typickej slovenskej mentalite. Kedže neustále cestuje a dlhé roky žil na trase Amsterdam a Ibiza či v Južnej Amerike, práve tento fakt považujem za jeden z hlavných zdrojov jeho originality. Momentálne je to aj Cyprus, Česká republika a ďalšie iné miesta. Všetko sa začalo už dávno v jeho hlave, ktorá mu hovorila, aby nežil ako jeho rovesníci, ktorí majú nudné životy.

Čo Tine chýba na slovenskej rapovej scéne a kedy mala chuť s hudbou úplne seknúť?

,,Tesla je naspäť, b*zeranti, tak som doma…“

Samotný album má 17 trackov a 1 skit, čo mu dáva výslednú dĺžku 55 minút. To je nádherná minutáž. ZEITGEIST začína skladbou Kurvahosigutntag, ktorá plní funkciu intra. Na začiatku skladby je pustený úryvok zo skladby TENAX z predošlého albumu, a tak je jasné, že ide o prepojenie na predošlý projekt, rovnako ako pri coveri. Potom prídu hlášky z filmu Boleka Polívku a následne príde tvrdá facka, nielen z temného trapového beatu, ale aj slovného nákladu od Teslu.

Úprimne, úplne ma to pohltilo a skladbu radím rovno medzi najlepšie na albume, pretože takýto poctivý raprezent doplnený o trefné prirovnania a punchlines ma už dlho neoslovil. Ako zaznie v skladbe: ,,Stará škola s novým zvukom“ je dokonalé vystihnutie toho, čo ťa ešte len čaká. Produkciu albumu zastrešil z najväčšej časti Teslov dvorný producent Haarp z TKX (14 skladieb), ktorého doplnil Dokkeytino s 3 beatmi (skladby 2-izbový byt, RS6 Stories, Dante). Celkovo je album zameraný na emócie, takže poslucháč dostáva moodové veci, ale vyskytujú sa tam aj našlapané repíky. Dokkeytino priniesol fresh elektro zvuk a je to počuť najmä na skladbe Dante.

Pozri si aj minuloročný rozhovor medzi Teslom a Homerom

Album má jasnú štruktúru a víziu prerozprávania príbehov, ktoré ťa chytia za srdce, ale aj za rozum. Je počuť, že aj v tomto bode chcel byť Tesla originálnejší. Vyskúšal nové flows, pričom si zvolil hudby, ktoré mu pasujú na hlas ako uliate. Chémia medzi ním a Haarpovými beatmi je neuveriteľná. Hodiny spoločného produkovania po štúdiách sa určite vyplatili. Rovnako ako aj kvalitný mix a master, ktorý zachytil hudby tak, aby ti dali presné emócie, aké autori albumu zamýšľali. Hudby sú rôznorodé, no spája ich temnejší vibe, ktorý je založený na trapových prvkoch či elektronike. Počuť aj sample a hudobné nástroje, z ktorých sú urobené hlavné melódie skladieb.

Nové príbehy, nové problémy

Tesla pokračuje na ďalších skladbách ako zobrazenie európskeho sna, ktorý prišiel z chudoby a špiny, pričom nezabúda, odkiaľ pochádza a kde má svoje korene. Peniaze sú, bohužiaľ, v dnešnej dobe viac ako viera. Tesla si to uvedomuje a túto skutočnosť dáva jasne najavo v rôznych významoch, pričom mixuje do skladieb svoje osobné žážitky a príbehy, ktoré spája do jedného celku. Aj keď sa bude zdať, že budeš počuť v prvej polovici albumu o peniazoch častejšie ako chceš, vôbec sa ti to nebude zdať otrepané. Hudby sa menia a Tesla sa snaží o rôznorodosť kdekoľvek, kde to len ide.