RECENZIA Smiech, stres aj nekonečné hádky: Prvotriedna komédia ti ukáže bláznivý svet za oponou

Janka Lieskovská a Martin Kaprálik (Zdroj: Divadlo Nová scéna)

#Ako to asi vyzerá v zákulisí divadla deň pred dlho očakávanou premiérou? Na túto otázku ti odpovie jedinečná komédia s názvom Pi čaj, miláčik. V origináli Thé à la menthe ou t’es citron?, je divadelnou inscenáciou, ktorá získala prestížnu Molièrovu cenu ako Komédia roka 2011. Režisér Svetozár Sprušanský hru z francúzskeho prostredia preniesol do slovenskej súčasnosti, kde sa diváci môžu baviť nielen na donebavolajúcich manieroch, neochotných technikoch a dramatickej garderobierke, ale aj na vtipoch o našom umeleckom svete.

Divadlo o divadle

Tieto vsuvky však vo väčšine prípadov nepôsobia ani zďaleka násilne či otrepane. Práve naopak, brilantne podporujú sarkastický tón celej inscenácie. Kým prvá časť hry pôsobí trošku rozpačito. Herecké výkony sú postavené najmä na stopercentnej koncentrácii a schopnosti účinkujúcich pretlmočiť komediálnu hyperbolu, ktorú režisérka niekedy až zbytočne exponuje. Druhá časť, keď sleduješ priebeh katastroficky sa kaziacej premiéry nie veľmi dobre nacvičenej inscenácie, vyznieva oveľa konzistentnejšie.

Pavol Plevčík ako herec Richard (Zdroj: Divadlo Nová scéna)

Samé známe mená

Z účinkujúcich vyniká najmä Pavol Plevčík ako egocentrický herec Richard. Ten si masíruje svoju narcistickú dušu rôznymi pohybovými prvkami často hraničiacimi s erotickým tancom. Zároveň ironicky poukazuje na bočné príjmy hercov, napríklad v reklamných spotoch na potraviny či na to, že na stupnici hodnôt je herecká kariéra až za rolami v seriálových trhákoch. Temné tajomstvá hereckých životov predstavuje nestrojeným prejavom, kde mu vďaka bohatej mimickej a hlasovej tvárnosti vychádzajú najrôznejšie slovné i situačné pointy.

Herci z komédie Pi čaj, miláčik (Zdroj: Divadlo Nová scéna)

Opakom Richarda je Julien, syn producenta pripravovanej inscenácie, ktorého postavu do bodky vystihol Dávid Hartl. Svojím mladíckym a nevinným zjavom pevne uchopil podstatu, síce ustráchaného a netalentovaného, no zvodného zlodeja gentlemana, ktorý v hre zohral kľúčovú rolu. Snaha preraziť v hereckom svete vďaka protekcii a komické pohyby pri napodobňovaní motýľa veľmi silno pošteklili moju bránicu. A nie len moju. Celým hľadiskom sa niesol hurónsky smiech sprevádzaný slzami v očiach.

Martin Kaprálik ako herec Dominik a Zuzana Tlučková ako režisérka Klára ( Zdroj: Divadlo Nová scéna)

Pre Zuzanu Tlučkovú bola rola režisérky Kláry doslova ako vyšitá. Postava by najradšej robila genderové divadlo, no uviazla v bulvárnom repertoári. Jej nadšenie a nasadenie bolo perfektným dôkazom toho, že je výborná herečka, ktorá vyniká nielen v seriáloch, ale aj na divadelných doskách. Ďalšiu výraznú postavu, herca Dominika, stvárnil Martin Kaprálik. Svojimi šibalskými výmyslami a kostýmovými kreáciami bavil publikum a privádzal do šialenstva ostatných hercov sústrediacich sa na poslednú skúšku pred dlho očakávanou premiérou.

Na záver malý darček

Inscenácia splnila všetko, čo som od nej očakávala: Bola herecky vynikajúco obsadená, brilantne vymyslená, do bodky komicky vyšperkovaná a divadelne vysoko návyková. Každý, kto ju videl, sa do Divadla Nová scéna určite s radosťou vráti. Pomyselnou čerešničkou na torte bol aj darček, ktorý si každý návštevník našiel na svojom sedadle. Ak si si tipol, že to bol čajík, uhádol si!

Milý darček k predstaveniu (Zdroj: #Ivka)