Pil C je jediný svojho druhu. Počuli sme album roka? (Rozbor)

Kalendárny rok 2021 priniesol rapovým fanúšikom mnoho radosti. Podobne silný rok si azda ani nepamätáme a očakávané projekty priniesli takmer všetci „áčkoví“ interpreti. Vrátane Lukáša Kajanoviča, alias Pil C-ho.

Pil C je jediný raper svojho druhu v našich končinách. Počuli sme od neho album roka? (Rozbor)

A ak by sme sa mali priznať, práve na album Odsúdení Na Úspech sme sa tešili asi najviac. Pil C je interpret, ktorý sa nasilu netlačí a nevyvoláva umelý záujem o svoju osobu. Na Slovensku máme niekoľko interpretov, ktorí dropujú projekty prakticky každým rokom a to len z dôvodu, aby sa na nich nezabudlo a aby mohli zarobiť pár na eur na CD’s a merchových veciach. Pri Lukášovi máme istotu, že s albumom ide von len v prípade dostatočného materiálu, ktorý napísal sám život.

⇒ Album Odsúdení na úspech si aj s merchom objednať KLIKNUTÍM SEM

Cover albumu Odsúdení Na Úspech

Samozrejme, album Hype vznikol možno trocha predčasne, keďže sa nakopili očakávania a zvýšil sa tlak fanúšikov, no rozhodne nemôžeme povedať, že by sa jednalo o zbrklé dielo bez pointy a konceptu, práve naopak. Každý jeden album píše príbeh, ktorý zachytáva určitú časť Lukášovho života a ako Hype definoval to šialené obdobie raketového štartu, párty života a dekadencie, VRHEKUT a 2086 prichádzajú s hlbšími, temnejšími, ale aj vyzretejšími témami z Pil C-ho života. A inak to nebolo ani teraz. Už pri nekonečne dlhom odhaľovaní nového albumu Lukáš avizoval, že sa bude jednať o doposiaľ najúprimnejší a najhlbší album, aký doteraz napísal.

Zdroj: @pil_c Instagram

Už pohľad na tracklist napovedá, že sme sa dočkali najdlhšieho albumu od tohto interpreta, keďže obsahuje 16 trackov (projekty predtým mali 15, 12 a 14 trackov). Názvy skladieb síce na prvý pohľad neprezrádzajú veľa, no my Lukáša počúvame už dlho a vieme, že usporiadanie je zámerné a tvorí príbeh. Aj v tomto prípade sa jedná o chronológiu podľa toho, čo interpret prežíval v reálnom živote. Bangrovejšie a tvrdšie veci z úvodu striedajú až netradičné lovesongy, ktoré prechádzajú do temnejšieho a hlbšieho záveru celého projektu. Prostredná časť albumu je zaujímavo doplnená freestyle trackmi Chrome Hearts s množstvom referencií a V Podzemí, kde je na feate legendary Rytmo. Okrem iného tu nájdeme skvelý Skit a autentickú nahrávku, ktorá Pil C-ho symbolicky vracia v čase (na telefón takto nahrával tracky na začiatku svojej kariéry). O referenciách a odkazoch ale urobíme ešte samostatný článok, je toho naozaj veľa a bude to stáť za to!

Cenami ovešaná Taylor Swift šokuje svojich fanúšikov: Na ceste je jej úplne nový album Midnights!

„…Pil C je na domácej scéne jediný svojho druhu…“

Koncept albumu je vynikajúci a pri počúvaní je naozaj potrebné ísť track po tracku tak, ako sú poukladané. Príbeh rozprávaný jednotlivými trackmi je veľkou pridanou hodnotou a kľudne môžeme povedať, že Pil C je na domácej scéne jediný svojho druhu. Konceptovo nám tento album pripomína projekt East Atlanta Love Letter, ktorý dal dokopy pred pár rokmi 6LACK. Ako autor som už skôr naznačil, že štýlom práce sa mi práve títo dvaja raperi pripomínajú (nie až tak hudobne, ale skôr konceptovo a tematicky).

V tomto bode by som si dovolil prejsť do subjektívnejšej roviny a začnem písať v jednotnom čísle. Ako poslucháč s pribúdajúcimi rokmi (ale žiadny boomer!) čakám od rapu vždy viac a viac. Oceňujem, keď interpreti pustia fanúšikov do svojho súkromia a neboja sa rozoberať aj zložitejšie témy. Pil C nás na tomto albume púšťa do súkromia tak, ako ešte asi žiadny interpret domácej scény. Keď rapuje mám pocit, že hovorí jeden z nás. Nie je to prosté vyvyšovanie sa, opisovanie bezchybného lifestyleu bohatého človeka, menovanie dripu zo šatníka, búranie stropov v kluboch… sú to emócie, problémy bežného človeka, láska, nedostatky spoločnosti, politika, životné paradoxy. Highs & lows. Lukáš je jeden z nás a to je dôvod, prečo sa toľkí vidíme/vidíte v jeho textoch. To je dôvod, prečo (aj) tento album milujeme od začiatku až do konca. Nikto síce nežije Pil C-ho život, no všetci žijeme ten svoj – a aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, vo veľa veciach podobný.

Ako Viktor Sheen v Česku, tak Pil C na Slovensku vracia rapu jeho autenticitu a emócie.

Už tradične musím pochváliť aj výber hostí. Ten ma Lukáš na každom albume dobre vyvážený, v niektorých aspektoch aj prekvapivý. V tomto prípade ma prekvapil napríklad feat s Palermom, ktorý ale funguje výborne. Skvelá chémia panuje aj so Sergeiom, o čom sme sa presvedčili už niekoľkokrát. Na tracku 7:30 Ráno v Bratislave môžeme počuť Otisa vo forme, Lucu Brassiho s V12-tkou v hlase a Sak10Denza s extrémne naloženým flowom. Ak sa na trackliste posuniem ešte o niečo vyššie, nájdem za mňa jeden z troch najlepších singlov albumu – Deň Strieda Tmu. Osobne sa mi tu Separ páči viac, ako na celom albume DMS a už od doby, kedy som počul leak tohto tracku som vedel, že to bude hit. Alana Murina môžeme počuť v dvoch rôznych polohách na dvoch rôznych trackoch a opäť sa dá konštatovať len dobre odvedená práca.