NÁZOR Novodobý trend na internete: Dieťa ako nástroj vlastnej propagácie

unsplash.com

#Táto téma sa nám dostala do rúk celkom náhodou. S kamarátkami sme si urobili príjemné babské popoludnie. Porozprávali sme sa o tom, ktorá má čo nové, ako sa nám darí a podobne. Keď v tom jedna nazrela do svojho mobilu a načala tému, že väčšinu príspevkov jej známych tvorí materstvo a všetko s tým súvisiace. Chvíľka zamyslenia a súhlasné kývnutie. Aj my sme na tom podobne…

Na úvod by som mala povedať a zároveň priznať, že nie, nie som ešte matka. Nie som pobláznená 18-nástka ani zatrpknutá žena po prechode. Rovnako nie som ani zúfalá a unudená mamička na materskej dovolenke a už vôbec nie žena, ktorá sa snaží o dieťa a nedarí sa jej. Som mladá žena s vysokoškolským vzdelaním a prácou, ktorá ju baví. Na očiach občas nosím ružové okuliare a módnym trendom podlieham rovnako, ako hociktorá iná dáma.

Som dieťa generácie Y, pre ktoré je typické, že počas svojho dospievania sa zblížilo s technologickými vychytávkami, ktoré boli na tú dobu moderné. Počítač, internet, chaty, Facebook a dnes Instagram. Sociálne siete používam na komunikáciu, zábavu, sebaprezentáciu, ale aj ako prostriedok na nákup rôznych vecí či iba spôsob, ako sa dozvedieť o niekom niečo nové. A v tom je ten háčik.

unsplash.com

Či už ide o bývalých spolužiakov alebo ľudí v podobnom veku ako som ja, stane sa, že niektorí sú už v radostnom očakávaní a tešia sa na svoje (väčšinou) prvé dieťa. Na Instagrame občas zazdieľajú fotografiu z milých príprav. Napríklad, že malému kúpia postieľku, malé vecičky, alebo si ženy odfotia svoje bruško. Poviete si, že fajn, veď aké je to milé. Áno, aj mne to prišlo milé, kým tieto fotografie boli kombinované aj s niečím iným. Rada som im dala lajk, napísala milý komentár a úprimne som sa „na diaľku“ tešila s týmito ľuďmi.

Túžba byť influencerom

Ako človek, ktorého náplňou práce je aj oblasť sociálnych sietí, si už automaticky všímam aj také veci, akými je rozostup medzi uverejňovaním fotografií, aké popisy či tagy pridávajú k fotografiám a tiež to, koľko sledovateľov alebo lajkov na daný príspevok má. Možno je to už choroba z povolania, ale zrejme sa tomu nedá vyhnúť pri žiadnej práci, aby sme si nevšímali rôzne znaky spoločné s našim zamestnaním.

Trend Instagramu stále rastie a rozširuje sa medzi mladé ženy. Mať stovky či tisícky lajkov a množstvo followerov sa stalo zvláštnym (životným) cieľom, ktorý chcú ľudia dosiahnuť. Zrejme v tom vidia určitý spôsob prestíže a možno nádej, že sa stanú influencerkami, čiže osobami, ktorým firmy zdarma posielajú svoje produkty výmenou za to, že tomu urobia reklamu na Instagrame.

Lajkov je zrazu viac

V poslednom čase, keď moju nástenku na Facebooku alebo Instagrame začali zaplavovať fotografie tehotných žien, som si všimla zaujímavý a pre mňa zrejme aj nepochopiteľný „rituál“. Pokiaľ ženy uverejňovali svoju selfie, fotografiu s kamarátmi, jedla či záber z cestovania, odozva od ostatných bola povedzme primeraná alebo priamo úmerná počtu ich sledovateľov. Akonáhle zavesia fotografiu svojho drobca, počet lajkov sa astronomicky navýši. Áno, ešte aj toto mi príde normálne. Veď komu by sa nepáčilo malé stvorenie?

Avšak v momente, keď je uverejnená po tomto zábere iná fotografia, počet lajkov sa opäť unormálni a vráti k starému priemernému počtu. Nezáleží, či je na nej selfie samotnej mladej mamičky alebo niečo iné. Záujem o takúto fotografiu je v porovnaní s počtom lajkov výrazne nižší. Že by to škrelo dnešné mladé maminy? Potrebujú si dokazovať niečo? Neviem. Poprezerala som si desiatky takýchto profilov a prišla som k jedinému záveru. Zrazu sa z ich osobnej instagramovej stránky stane iba fotoalbum dieťatka.

unsplash.com

Vypočítavosť

Fotografia, ako malé bábo leží na pravom boku, na ľavom boku, ako spí, smeje sa, len tak pozerá, ako ho niekto drží v náručí… Fotografia maminy s malým bábom z desiatich uhlov. Nič iné, iba dieťa alebo dieťa a niečo. Verím, že sa chcú rodičia, respektíve čerstvé matky podeliť so zábermi svojho miláčika, ale prepáčte mi, ak si dovolím tvrdiť, že v tom vidím veľkú vypočítavosť. Uvažujem, či sa vôbec tieto mamky zamysleli nad tým, že každá osoba je iná.

Urobte fotografie svojmu dieťaťu, dajte si ich vyvolať a pekne si ich vložte do albumu, aby to bolo dostupné iba vašim najbližším a vášmu potomkovi, keď raz vyrastie. Zamysleli ste sa nad tým, ako bude reagovať neskôr, keď zbadá, že každú jeho minútu ste dokumentovali na sociálnej sieti, každý deň ste pridali jeho fotografiu na to, aby sa na ňu pozerali tisícky cudzích ľudí? Čo ak to bábätko, ktoré vyrastie v jedinečnú bytosť by s tým nesúhlasilo? Čo ak sa nedajbože jeho fotografie dostanú k pedofilom? Je vám to jedno a radšej sa budete oháňať milými fotografiami s romantickými popismi sťa vystrihnutými z ľúbezných knižiek, len za účelom, že vám možno kvôli tomu rastie ego? Žite reálne a nie v bubline sociálnych sietí.

Nie všetci to majú tak

Je to iné, pokiaľ sa jedná o verejne známu osobu. Páči sa mi a stotožňujem sa s názorom blogerky Sissque, ktorá je hrdou mamičkou malej krásky. Aj keď si vďaka malinkej mohla polepšiť či už materiálne alebo lajkami, rozhodla sa pre pravý opak. Sama na svojom Instagrame uviedla, že nebude svoje dieťatko zneužívať na marketingové účely. Za tento prístup jej tlieskame a dávame palec hore. Celé jej vyjadrenie si môžete prečítať v popise jej príspevku.

Najviac nas bavia tieto nakupy 👶🏼👸🏼💕🛍🎀‼️A par slov pre majitelov e-shopov s detskym tovarom‼️‼️‼️- Spoluprace s e-shopmi a značkami som už v čase tehotenstva odsunula na vedľajšiu koľaj, z časti aj kvôli tomu, čo ma v tehotenstve najviac rozčuľovalo. Boli to ponuky od majiteľov e-shopov a značiek detského tovaru. Toľko ponúk, čo som dostala v čase tehotenstva, som nedostala asi nikdy v živote. Desiatky e-shopov mi núkali od cumlíkov, cez plienky, míľnikové kartičky, detské fľašky až po hračky, detskú kozmetiku, výbavičky do postieľky, mantinely, spacie vaky, hniezda, detske sperky…Bolo to hotové šialenstvo. Spočiatku som aj niečo vzala, no potom som sa razantne rozhodla – NIE‼️‼️‼️Nebudem predsa zneužívať svoje dieťa k tomu, aby som naháňala iným e-shopom tržby‼️, je to síce v dnešnej dobe úplne bežné, až moderné, dokonca ženy matky su na to hrde a zakladajú svojim deťom na Instagrame ich vlastné profily, kde už od narodenia propagujú rôzne nepotrebné produkty. Neodsudzujem, je to každého osobná vec, no ja sa s týmto nestotožňujem‼️Samozrejme, že možno aj ja raz za čas prijímem nejakú spoluprácu v budúcnosti, ale s rozumom a rozumnú vec, ktorá má aj hodnotu, nie bizarné ponuky typu, zašlem vám balík plienok a vy o nich napíšte recenziu. 😀 A ešte sa dotyčná urazí, ak odmietnem…Tak ma prosim nekontaktujte vo veciach spoluprace s mojim babenkom, usetrite tym nervy mne aj sebe💁🏼co sa mi paci a co potrebujeme si kupime, zadarmo nic nepotrebujem a neprijimam v suvislosti s babenkom ani platene ponuky‼️‼️‼️na druhej strane chapem aj majitelov, ktori su dennodenne vystavovani tlaku od žobrajucich bab ktore maju niekolko 10k a chcu produkty za reklamu- dalsia vec pre co nemam pochopenie 🤦🏼‍♀️🤷🏼‍♀️

A post shared by Sissque (@sissque) on

Na záver mám iba jeden odkaz. Milé mamy, nerobte zo svojho dieťaťa online nástroj na zbieranie lajkov a followerov. Tešte sa z toho, že máte zdravé a krásne dieťa a venujte ten čas jemu, nie internetu. To dieťa má byť pre vás tým najkrajším darom. Nie pre ostatných. A pokiaľ s týmto názorom nesúhlasíte, nevadí. Je to predsa len názor, aký môže mať hocikto.

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close