#Mnohé vyspelé mestá sa snažia svojich obyvateľov nabádať k tomu, aby vymenili auto za bicykel, ktorý neprodukuje žiadne škodlivé látky. A navyše je prospešný pre naše telo. Ich cyklistické chodníky a cesty sú na celkom inej úrovni v porovnaní s inými mestami. Obyvatelia tu na bicykloch pravdepodobne prežijú celý svoj život.
Viac bicyklov ako ľudí
Holandský Amsterdam je známy svojou cyklistickou kultúrou po celom svete. Amsterdam je jedným z priekopníkov mestských cyklotrás. Cyklistika pre toto mesto znamená oveľa viac ako nejaký spôsob prepravy, ide o ich životný štýl.
Majú tu dokonca zaevidovaných viac bicyklov ako počet obyvateľov, na jedného človeka tu pripadá až 1,4 bicykla, takže mesto prispôsobilo celú infraštruktúru jazde na dvoch kolesách. Navyše, aj turisti sa radi zapájajú do tohto udržateľného spôsobu života počas krátkodobého pobytu v meste.
Môžu sa ubytovať v špeciálnych cyklistických hoteloch, objednať si prehliadku mestom na bicykloch a na každom rohu nájdeš cyklopožičovňu. Pre bicykle sú vyhradené špeciálne cyklotrasy, pričom nie je dovolené jazdiť po chodníku a v peších zónach.
Na bicykli 3 kilometre denne
Podľa dánskeho veľvyslanectva pre cyklistiku sa Kodaň, hlavné mesto Dánska, môže pochváliť päťkrát väčším počtom bicyklov ako áut. Mesto má viac ako 546 kilometrov cyklotrás. Viac ako 62 percent obyvateľov jazdí do práce na bicykli. V priemere každý obyvateľ prejde na bicykli 3 kilometre denne, pretože tam ide o najrýchlejší a najefektívnejší spôsob cestovania.
Za posledné desaťročie investovala Kodaň do cyklistickej infraštruktúry viac ako 190 miliónov eur. Plánovaná sieť cyklistických superdiaľníc v širšom regióne Kodane je navrhnutá tak, aby uprednostňovala dochádzajúcich s celkovou dĺžkou viac ako 850 kilometrov.

Cyklisti telom a dušou
V roku 2015 v Berlíne prebehlo referendum s viac ako 100-tisíc podpismi, ktoré zákonne prinútilo senát vybudovať mesto priaznivejšie pre cyklistov. V hlavnom meste Nemecka ide o významnú formu dopravy. Denne ním prejde okolo 500-tisíc cyklistov a ich počet neustále narastá.
Mesto má vysoko rozvinutú cyklistickú infraštruktúru a odhaduje sa, že Berlín má dokonca vyše 700 bicyklov na tisíc obyvateľov. Medzi mestami s viac ako miliónom obyvateľov tak ide o metropolu, ktorá má najvyššie počty obyvateľov, čo dochádzajú do práce na bicykli na svete.
Politici na bicykloch
Podobne ako mnohé holandské mestá, aj Utrecht ťaží z cyklistických trás svetovej triedy, vysokého podielu cyklistickej dopravy a cyklistov všetkých vekových kategórií. Nárast bicyklovej dopravy spôsobil, že v meste sa autá používajú oveľa menej.
Aj politici v tomto rozrastajúcom sa meste naplno využívajú cyklistiku ako spôsob dopravy, pričom uprednostňujú šliapanie do pedálov pred jazdou autom s cieľom zdvojnásobiť počet cyklistovi do roku 2030. Nie je však všetko úplne ružové, v centre mesta vraj stále hlásia nedostatok stanovíšť pre bicykle.
Cyklisti v bezpečí
Čínsky Singapur výrazne investoval do vyhradenej cyklistickej infraštruktúry a vybudovala viac ako 500 kilometrov cyklistických trás. Túto sieť sa snažia rozšíriť na 1 300 kilometrov do roku 2030.
Na staniciach majú k dispozícii rozsiahle parkovisko pre bicykle. Mnoho ciest v Singapure má tiež špeciálne cyklistické pruhy. Od áut ich oddeľujú zábrany alebo zreteľné značenie, aby boli cyklisti v bezpečí.
Cyklistické chodníky sú dobre osvetlené, vybavené smerovkami a navrhnuté s ohľadom na bezpečnosť, najmä na križovatkách, kde je vyššia pravdepodobnosť nehôd. Aby sa zabezpečili, že cyklistická infraštruktúra spĺňa potreby cyklistov, Singapur použil moderné cyklistické simulátory vo virtuálnej realite. To umožnilo občanom virtuálne zažiť a podať spätnú väzbu pri navrhovaní plánovaných cyklotrás.
Nákladné bicykle? Prečo nie…
Štrasburg je už dlho popredným francúzskym cyklistickým mestom. Nová stratégia mesta týkajúca sa jazdy na dvoch kolesách sa zameriava na motivovanie nových jazdcov, modernizáciu existujúcej siete, rozšírenie cyklomagistrály Vélostras do okolitých predmestí, ale tiež využitie potenciálu nákladných bicyklov.
Bohužiaľ, s touto novou modernizáciou cyklotrás sa spájajú aj mnohé problémy. Projekt nemá dostatok financií, politici sa veľmi nehrnú investovať do budovania cyklistickej dopravy.

Cyklistkou k lepšiemu vzdelaniu
Kolumbijská Bogota je už desaťročia priekopníkom v propagácii cyklistiky. Mesto sa začalo zameriavať na cyklistickú infraštruktúru počas pôsobenia bývalého starostu Enrique Peñalosa koncom 90. rokov. Za tento čas vytvorili 300 kilometrov cyklotrás. Pandémia v roku 2020 ešte viac urýchlila úsilie Bogoty stať sa bike-friendly metropolou.
Hlavné mesto Kolumbie má dnes viac ako 600 kilometrov cyklotrás. Sú však dôsledne oddelené od motorovej dopravy. Cyklistom poskytujú bezpečný a spoľahlivý spôsob presúvania sa po meste. Bicyklovanie v Bogote vyhovuje najmä obyvateľom s nízkymi príjmami, ktorí si nemôžu dovoliť autá. Mesto uľahčilo všetkým prístup k práci, vzdelaniu a základným službám.
Bicyklovanie majú v DNA
Tokio je už dlhé roky mestom cyklistov, nie kvôli samotnej infraštruktúre alebo oficiálnemu plánovaniu, ale skôr vďaka jeho obyvateľom. V najväčšej metropole sveta sa na dvoch kolesách presúvajú milióny ľudí. Svoje úžitkové bicykle Mamachari používajú na prepravu tovaru, detí, chodia takto do obchodu, školy alebo na železničnú stanicu. Škoda len, že politici nepovažujú vybudovanie premyslenej cyklistickej infraštruktúry a zvýšenie počtu cyklistov za prioritu.
Najlepší v Severnej Amerike
Ako jediné mesto Severnej Ameriky sa už niekoľko rokov objavuje v zozname miest s najlepšou cyklistickou infraštruktúrou. V roku 2017 tu vytvorili sieť 183 kilometrov jednosmerných cyklistických trás naprieč celým mestom. Turisti sa však napriek tomu sťažujú na slabo namaľované cyklistické pruhy, ktoré časom vybledli, ale aj na katastrofálne cesty v Montreale.
Vlastná mestská aplikácia
Rio de Janeiro je mesto ako stvorené na to, aby si ho mohol objavovať na bicykli. Mesto má viac ako 400 kilometrov cyklistických pruhov a je prevažne rovinaté. V kombinácii s nádhernými výhľadmi a plážami ide o skutočne skvelý zážitok.
Majú tu verejný systém zdieľania bicyklov SAMBA, ktorý obyvateľom, ale aj turistom ponúka 60 staníc a 600 zdieľaných bicyklov. Program Bike Rio funguje vďaka aplikácii v telefóne, cez ktorú si zapožičiavaš bicykel. Bohužiaľ, táto služba nie je dostupná v angličtine.
Bicykle znižujú spotrebu paliva
Hlavné mesto Číny sa zaviazalo, aby sa do roku 2035 viac orientovalo na cyklistiku. Už v roku 2019 vytvoril Peking 6 metrov široké vyvýšené pruhy len pre cyklistov, aby pomohli zmierniť zápchy.
Jazdci na elektrických bicykloch v Pekingu teraz predstavujú približne 23 percent dochádzajúcich, ktorí vymenili auto za bicykel. Tento posun prispel k ročnému zníženiu spotreby paliva o takmer 59,86-milióna litrov a odhadovanému zníženiu emisií oxidu uhličitého o 240-tisíc ton.
Na bicykli popri Dunaji
Hlavné mesto Maďarska má k dispozícii asi 200 kilometrov dlhé cyklistické trasy. Pozdĺž rieky Dunaj metropolou prechádza medzinárodná cyklotrasa EuroVelo Nr. 6. Cyklistická infraštruktúra tu však vyzerá tak, že nemá pravidlá, keďže chodníkmi pre cyklistov prechádzajú aj chodci. Paradoxne je však zakázané, aby cyklisti išli po ceste či mimo vyhradených cyklistických chodníkov.

Semafory pre cyklistov
Pre turistov sú v Barcelone k dispozícii systémy zdieľaných bicyklov Bicing, ktoré sa tiež podieľali na výraznom posune k udržateľnejšej doprave mesta. Snažili sa prepojiť niekoľko mestských blokov s pešími a cyklistickými trasami, okrem toho vybudovali veľa zón bez áut.
Barcelona dnes ponúka viac ako 300 kilometrov cyklistických pruhov, široké chodníky a prispôsobené semafory pre cyklistov. Skvelý spôsob, ako preskúmať mesto a trochu si aj zašportovať.
15-minútové mesto
Paríž zažil za posledné desaťročie pozoruhodnú premenu na jedno z miest s najväčším počtom bicyklov na svete. Môže za to jeho starostka Anne Hidalgo, ktorá si zaumienila urobiť z Paríža „15-minútové mesto“, kde sa obyvatelia dostanú k väčšine vybavenia pešo alebo na bicykli do 15 minút.
V roku 2015 Hidalgo prvýkrát začal presadzovať parížsky cyklistický plán investovaním 150-miliónov eur, ktoré pomohli zdvojnásobiť počet cyklistických pruhov.
Počas pandémie koronavírusu mesto vytvorilo rozsiahlu sieť cyklistických trás známych ako „koronapistes“ na podporu cyklistiky. Vďaka svojej popularite sa mnohé z týchto dočasných pruhov stali trvalými. V rámci príprav na nedávne olympijské hry mesto ešte viac rozšírilo svoju cyklistickú infraštruktúru. Dnes sa Paríž môže pochváliť viac ako tisíc kilometrami cyklistických chodníkov a plánuje pokračovať v rozširovaní siete.
Okrem toho existuje silný program zdieľania bicyklov. Paris’ Vélib’ Metropolole je jedným z najväčších a najúspešnejších systémov zdieľania bicyklov na svete. Ponúka bežné aj elektrické bicykle. S viac ako 1 400 stanicami po celom meste majú obyvatelia aj turisti jednoduchý prístup k bicyklom pre pohodlné cestovanie.
Auto, spomaľ!
Za posledné dva roky si aj belgické Antverpy vybudovali dobrú povesť mesta priateľského k bicyklom. Mesto sa snažilo zlepšiť križovatky, semafory a znížili tiež rýchlosť pre autá, aby dbali na lepšiu bezpečnosť cyklistov. Rozšírilo sa aj parkovanie bicyklov na železničných staniciach a pracujú na rozšírení siete cyklistických diaľnic spájajúcich širší región.
Zdieľať na