Marketéri nevyrábajú nič… Iba balíky peňazí

Filip kuna

Zdroj: Filip Kuna

#Hovorí Vám niečo meno Dietrich Mateschitz?

Kedysi bol takým malinkatým kolieskom v obrovských mašinách ako P&G a Unilever. Jeho úlohou bolo marketovať zubné pasty a pracie prášky.

Práve vďaka tej paste šiel v 80. rokoch na služobnú cestu do Thajska. Tam objavil „Krating Daeng“, v preklade tiež Red Bull. Bola to sladená voda plná kofeínu, ktorá slúžila robotníkom a kamionistom, aby nabrali energiu, keď boli unavení.

Mateschitzovi pre zmenu zase pomohla vyliečiť jeho jet lag (nespavosť spôsobenú časovým posunom).

Krating Daeng predávali v škaredých hnedých fľaštičkách ako na pilulky z lekárne, prevažne ľuďom na vidieku.

redbull plechovka + fľaša
Zdroj: Filip Kuna

Vzhľadom na cieľovku to predávali za pár desiatok centov, takže napriek tomu, že nápoj bol obľúbený, žiadne obchodné terno to nebolo.

Mateschitz ale zbadal potenciál a navrhol výrobcovi partnerstvo a distribúciu v západnom svete. Obaja vložili do nového podniku pol milióna dolárov. Rakúšan mal na starosti všetok marketing a predaj, Thajci mali robiť „len“ to, čo dovtedy – vyrábať.

Nakoniec ešte preložili názov, trochu upravili zloženie a riadne zdvihli cenu (lebo veď ako aj hovoríme v Neuromarketing v praxi – čo je drahé, to je kvalitné) a spravili z toho najpredávanejší energeťák na svete. Maličkosť. 😊

Ako to dokázali?

O tom si možno napíšeme niekedy nabudúce (napíšte mi, či Vás tento príbeh zaujíma). Zaujímavé je, že dodnes Red Bull nevyrába samotný Red Bull, ale thajský Krating Daeng. Dodnes kúpite v niektorých krajinách obidva nápoje, zložením takmer identické, ale cenovo s 5 – 10 násobným rozdielom. A Mateschitz, bez ktorého by žiaden úspech nebol, má vo firme menšinový podiel.

Stále je to však dosť na to, že vo Forbes rebríčku najbohatších ľudí planéty je na 40. mieste.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Prečo nechával Bezos na poradách Amazonu vždy jednu stoličku prázdnu?

A pointa?

Aby ste prerazili, nemusíte nutne vyvíjať nové veci. 

Nemusíte byť šikovný vývojár, inovátor, alebo mať obrovské kontakty niekde vysoko.

Stačí sa pozorne pozerať okolo.

Štve Vás práca? Máte pocit, že Vám málo platia, nikam sa neposúvate, šéf je nepríjemný, klienti nevďační? Chceli by ste niečo vlastné, ale zároveň si hovoríte, že Vy nemáte nápady na nové myšlienky?

Vidíte, teraz máte alternatívu!

Svet je plný neobrúsených diamantov s obrovským potenciálom, ktoré čakajú, až ich objavíte.

Je plný talentovaných Stevov Wozniakov a Billov Gatesov. Ale kto vie, kde by boli, keby nemali pri sebe svojho Steva Jobsa alebo Ballmera.

Skúste byť ako Mateschitz. Nájdite niečo, čo v zahraničí „fičí“, ale tu nie je a ani sem tak skoro nepríde, napríklad kvôli jazykovej bariére.

Skrátka je veľmi ťažké poraziť kohokoľvek, kto sa nikdy nevzdáva, kto stále vymýšľa, kto hľadá neobjavené poklady. To je riešenie na každý problém, do akéhokoľvek počasia.

Filip Kuna recept na krízu
Zdroj: Filip Kuna

 

Zdroj: Filip Kuna
Odporúčame