Zisti, ako vyzerala história Doty 2: Od Warcraft 3 až po najväčšie eSport podujatie na svete

dota 2

Pozri sa s nami na históriu Doty 2 (Zdroj: Wikimedia Commons Jakob Wells)

#Dota 2 je multiplayer hra žánru MOBA (Multiplayer Online Battle Arena). Hra je pokračovaním DotA. V hre proti sebe zápasia dva tímy po piatich hráčoch, pričom každý z tímov má za úlohu obsadzovať a chrániť svoju základňu. Každý z hráčov nezávisle ovláda svoju postavu známu ako hrdina. Každý z nich má svoje jedinečné schopnosti a štýl hry.

Dota 2, ako ju poznáme

Celkový počet hrdinov v hre je 121. Majú rozdielny dizajn, silné či slabé stránky. V zápase hráči zbierajú skúsenosti na základe ktorých si vedia kupovať predmety, aby tak vylepšili svojich hrdinov. Tím vyhráva ak ako prvý zničí Ancient teda základňu druhého tímu.

V Dota 2 existuje viac typov hier, ktoré hlavne menia spôsob, akým sa s výberom hrdinov zaobchádza, medzi príklady patrí „All Pick“, ktorý neponúka žiadne obmedzenia pri ich výbere, „All Random“, ktorý náhodne priraďuje hrdinu každému hráčovi, „Captain’s Mode“, kde jeden hráč v každom tíme vyberá hrdinov pre celý svoj tím a je primárne používa sa na profesionálne hranie a „Turbo“, zrýchlená verzia All Pick, so zvýšeným ziskom zlata a skúseností, slabšími vežami a rýchlejšími časmi obnovenia hry. Zápasy zvyčajne trvajú okolo 30 minút až hodinu.

dota 2
Dota 2 (Zdroj: Flickr/djandywdotcom)

Kde to začalo?

Dota korene začali modom Aeon of Strife pre StarCraft: Brood War. Táto strategická hra Blizzard z roku 1998 sa stala natoľko populárnou, že bola portovaná na novší Warcraft 3. V porovnaní s modernou verziou MOBA je to úplne iná skúsenosť, ale práve tu sa zrodili základy žánru. Išlo o kooperatívnu hru, ktorá sa hrala skôr proti tímu AI ako proti iným hráčom. V tíme boli iba štyria hráči.

Aeon of Strife je pre Dotu skôr vzdialeným bratrancom. Hra ako taká začala začiatkom roku 2000, kedy prišiel mód Warcraft 3 s názvom DotA, mód je veľmi podobný Dote 2, ako ju poznáme dnes. Hráči súťažili piati proti piatim na mape a snažia sa zničiť základne opozitnému tímu. Hráči si vyberali z množstva hrdinov ktorí mali svoje jedinečné vlastnosti.

Aj napriek popularite módu a jedného finančne najúspešnejšieho žánru sa Eul krátko po jeho spustení rozhodol odstúpiť od vývoja DotA. Pokúsil sa vytvoriť pokračovanie, ale nikdy sa skutočne nerozbehlo a jeho účasť v DotA nakoniec skončila. Neskôr prepísal celé svoje vlastníctvo spoločnosti Valve. Mnohí sa pokúšali a väčšinou aj zlyhali vytvoriť ďalšie verzie DotA.

Allstars od Steva Feaka bola najúspešnejšia verzia. Bola to verzia ktorá sa roky hrala na profi okruhu a nakoniec aj to čo vytvorilo základ pre Dota 2. Bola dlho mimoriadne úspešnou hrou bez podpory od významných vývojárov alebo vydavateľov. Hra sa stala jedným z najväčších eSport podujatí na svete. Ale s uvedením League of Legends a Heroes of Newert bolo jasné, že žáner MOBA sa pre ňu stane veľkým problémom. Bolo jasné, že potrebuje nejaký druh podpory, aby zostala v hre.

Vstup spoločnosti Valve

V roku 2009 IceFrog odhalil, že sa pripojil k Valve a pracuje s nimi na projekte. Tu bolo jasné že sa bude jednať o žáner MOBA. Ale až v roku 2010 dali prvé oficiálne vyjadrenie o hre Dota 2. Neskôr, v roku 2011, na hernej výstave Gamescom 2011 sa spoločnosť Valve rozhodla, že najlepším spôsobom, ako sa môže pochváliť hrou Dota 2, je usporiadať turnaj The International v hodnote 1,6 milióna dolárov, v tom čase najväčší prize pool na turnajoch v eSport. Ukázalo sa, že išlo o geniálny ťah, keď sa tisíce ľudí dozvedeli o Dote 2 okamžite ju chceli hrať.

the international 2018
Dota 2 The International (Zdroj: Wikimedia Commons Dota 2 The International)

Postupne začal Valve pozývať stále viac hráčov na beta testovanie, tým sa začala formovať profesionálna scéna. Začínalo sa väčšinou menšími online turnajmi, kde sa prize pool pohyboval okolo 25 000 dolárov. Bol to však začiatok najväčšej profesionálnej scény v eSport. Rok po zverejnení na Gamescomu bol ohlásený The International 2 s prize poolom 1,6 milióna dolárov, ktorý sa konal v Seattli. S väčšou hráčskou základňou a verejnosťou, ktorá sa mohla dostať do beta verzie sa Dota začala skutočne rozbiehať. Hra bola aj oveľa v lepšom stave oproti predchodcom, mala väčšiu zásobu hrdinov a ich používanie bolo podstatne jednoduchšie.

Ďalší nárast hráčov

Obrovský nárast hry prispel k tomu, že bola oficiálne vydaná na Steame, kde si ju všetci mohli zahrať v polovici roka 2013, čo viedlo k ďalšiemu nárastu hráčov. Veľké finále medzi Natusom Vincere a Alliance na turnaji TI3 sa stalo najikonickejším zápasom v histórií Doty a malo za následok ďalší veľký nárast hráčov.

Ubiehajúcimi rokmi Dota ďalej rástla rýchlym tempom a s tým sa aj vyvíjala turnajová scéna. TI zostávala každý rok obrovskou udalosťou. Prize pool sa vyšplhal až na neuveriteľných 30 miliónov dolárov na TI9 turnaji. V súčasnosti je Dota veľmi populárna a je stále jednou z najlepších eSport scén na svete.

Aegis of Champions, trofej turnaja The International (Zdroj: Wikimedia Commons Sergey Galyonkin)

 

Zdroj: Base games
Odporúčame