Všetci o nej hovoria, používať ju môžu len vyvolení: Svet prepadol novej sociálnej sieti

aplikácia Clubhouse

Bude aplikácia Clubhouse horúcou novinkou roku 2021? (Zdroj: Unsplash)

Aj keď sa môže zdať, že koronavírusová kríza bola len na škodu, nájdu sa aj svetlé momenty. Jedným u nich je nová aplikácia Clubhouse, ktorá prostredníctvom online priestoru predstavuje niečo ako „živý podcast“. Ide o výhradne audio platformu, kde môžeš viesť live diskusie. Zatiaľ aplikáciu na Slovensku skúša len pár vyvolených na zariadeniach od Apple, teda na iPhone a iPade.

Aplikácia Clubhouse je pomerne nová americká platforma, ktorá spadá do kategórie social media. Vznikla v apríli roku 2020, no svoj najväčší boom u nás zažíva práve teraz. Aj keď kombinuje rôzne už zabehnuté funkcie iných appiek, ide o horúcu novinku. Do aplikácie sa totiž dostaneš len vtedy, keď ťa niekto pozve. Počas hovoru nič nepíšeš, nič nenakrúcaš, ani sa s nikým nevidíš.

Čo je Clubhouse?

Možno si hovoríš, že volať s viacerými priateľmi naraz vieš aj cez Messenger alebo Google Meet. Čo ak sa ale chceš spojiť s ľuďmi, ktorých ani nepoznáš, no láka ťa spoločná téma? Práve na to slúži Clubhouse.

Ak ťa napríklad zaujímajú knihy a chceš si vypočuť niečo od Michala Meška z Martinusu, jednoducho sa vieš pripojiť na jeho Room. Podľa Wall Street Journal platformu využívajú aj osobnosti ako Oprah, Ashton Kutcher, Drake či Chris Rock. Kto vie, možno sa ti tiež podarí pripojiť sa do diskusie spolu s nimi.

Počas samotného audio prenosu máš možnosť buď pasívne počúvať, o čom moderátor hovorí, alebo sa interaktívne zapájať. Väčšina moderátorov si vyhradí polovicu prenosu pre svoj vlastný monológ, pričom v druhej nechajú priestor na otázky alebo postrehy poslucháčov.

mobil v ruke
Bude mať novinka vo forme živých podcastov úspech, aký jej predpovedajú? (Zdroj: Unsplash)

Jedným z prvých na Slovensku, ktorí aplikáciu Clubhouse skúšajú, je aj podcaster Tony Dúbravec. „Clubhouse je ďalšia z platforiem, ktorá reaguje na aktuálnu situáciu, kedy sme od seba už rok pomerne vzdialení. Ja ako podcaster vítam, že ide o čisto audio platformu, kde nerozhodujú lajky a polonahé telá, ale to, či máš čo povedať. Samozrejme, byť poslucháč je úplne na mieste, nie každý musí byť za každú cenu spíker, aby si Clubhouse užil.“

Ako je to s pozvánkou?

Do appky sa registruješ cez svoje telefónne číslo. Aplikáciu môžeš využívať iba s riadnou pozvánkou. Tú ti môže zaslať iba niekto, kto už Clubhouse využíva a je registrovaný. Následne si vytvoríš vlastný profil. Ide to však aj naopak. „Aplikáciu si môžeš rovno stiahnuť a registrovať sa. Netreba čakať na pozvánku. Po vytvorení profilu však musíš počkať, kým ťa niekto zvnútra potvrdí. Ak má niekto uložené tvoje číslo a appku už využíva, zasvieti mu notifikácia, aby ťa pustil dovnútra,“ hovorí o skúsenosti naša šéfredaktorka Anet.

profil clubhouse
Na vstup do aplikácie budeš potrebovať pozvánku (Zdroj: hashtag.sk)

Ako nový používateľ budeš mať taktiež možnosť pozvať alebo potvrdiť svojich priateľov. Každý nový člen môže pozvať dvoch ďalších. Nakoľko appka funguje predovšetkým na telefónne číslo, do zoznamu ti ihneď nabehnú ľudia, ktorých máš uložených v mobile.

Známa česká influencerka Barbora Balášová už Clubhouse aktívne využíva a dáva našim čitateľom na úvod tento dôležitý tip: „Treba si dobre vybrať ľudí, ktorých sledujete. Výberom relevantných profilov si užívateľ vytvorí inšpiratívnu sociálnu bublinu a vyhne sa obsahu, ktorý pre neho nemusí byť zaujímavý.“

Čo je to Room a ako ju využívať?

Takzvaná „Room“ – miestnosť, je základom celého Clubhouse. V nej sa totiž celá konverzácia odohráva. Ľudia v Roome sa delia na moderátora/moderátorov a na poslucháčov. Ak sa rozhodneš diskusiu len počúvať, jednoducho sa do Roomu pripojíš a počúvaš. Ako poslucháč máš však možnosť zapojiť sa do diskusie prihlásením, respektíve „zdvihnutím ruky“, podobne ako to najnovšie ponúka aj Google Meet.

Po zdvihnutí ruky ti moderátor môže udeliť právo hovoriť a vtedy môžeš začať komunikovať. Dá sa to však len rozprávaním, nakoľko komentovanie v aplikácii nenájdeš. O zneužitie informácii nemusíš mať strach, hovory sa nikde neukladajú, nemajú to povolené dokonca ani moderátori, ktorí danú Room založili.

Clubhouse room
Do debaty sa môžeš zapojiť, alebo len počúvať, je to na tebe (Zdroj: hashtag.sk)

Podobne ako v Zoome alebo Teamse, aj tu má moderátor možnosť naplánovať si diskusiu na určitý dátum a čas. Ten sa neskôr zobrazí aj ľuďom, ktorí oň môžu mať záujem. Ak máš napríklad v pláne sledovať influencerku Barboru a pridáš si ju do svojich follows (podobne ako na Instagrame), Clubhouse ti jej ďalšiu diskusiu zobrazí vopred a krátko pre ňou ti príde aj upozornenie.

Nakoľko Room funguje mediálne, dá sa cez neho streamovať aj hudba, a to aj formou DJ setu. Zatiaľ však nie je jasné, ako to bude s autorskými právami, moderátori teda streamujú prevažne vlastnú tvorbu. Clubhouse by tak mohol byť vhodným miestom pre začínajúcich umelcov, ktorí chcú svoju originálnu tvorbu predstaviť svetu.

Ako vytvoriť vlastnú miestnosť?

Clubhouse funguje aj vtedy, keď máš aplikáciu zapnutú len na pozadí. Počas počúvania môžeš prezerať Instagram či hrať nejakú hru. Influencerka Barbora ti však odkazuje, aby si sa nebál prehovoriť a radí nasledovné: „Pri samotnej tvorbe eventu je určite výhodou plánovať s časovým predstihom. Sledovateľom sa naplánovaný Room ukáže v dostatočnom časovom okienku, takže budú mať väčší prehľad o udalostiach, ktoré v nasledovnej dobre prebehnú.“

Svoju vlastnú miestnosť založíš jednoducho cez zelené tlačidlo „Start a Room,“ alebo vytvoríš event cez ikonku kalendára (v pravom hornom rohu). Nezabudni si svoj prejav dobre pripraviť, ak teda ide o niečo serióznejšie. Na začiatok však nemusí byť na škodu skúsiť to na nečisto s priateľmi.

mikrofón
Svoju miestnosť si môže vytvoriť každý (Zdroj: Unsplash)

Čo sú Clubs a ako sa staneš ich súčasťou?

Okrem samotných miestností existuje aj možnosť vytvoriť alebo spravovať Club. Predstav si to asi tak, že Room je len hlavičkové okienko Messengera, zatiaľ čo Club je rovno celá facebooková skupina. Každý má svojho zakladateľa, správcu a členov, ktorí môžu vytvárať miestnosti a nominovať ďalších užívateľov.

Nemusia byť len verejné, ku ktorým sa dostane bežný užívateľ. Existujú tiež neverejné Clubs, ktoré môžeš navštíviť len ďalším obdržaním pozvánky. Môžeš ich sledovať, podobne ako môžeš sledovať užívateľov. Je však nutné dodať, že jeden užívateľ môže založiť len dva kluby.

Zatiaľ čo verejné majú doslova všestranné využitie, tie neverejné môžu byť otázkou. Využitie si však určite nájdu a my si myslíme, že by sa mohli uchytiť počas vyučovania. Nakoľko je účet viazaný na telefónne číslo, učiteľ by mal pri zakladaní istotu, že sa mu na prednášku nedostaví nepozvaný hosť.

Potenciál je obrovský, chce to však čas

Na biznisový potenciál Clubhouse sme sa opýtali aj spoluzakladateľa inovačného štúdia Kiuub Slava Tuleya, ktorý už aplikáciu naplno využíva. „Od prvého dňa, kedy prišla vlna Clubhouse na Slovensko a Česko, je vidieť extrémny engagement. Ľudí to naozaj baví a sú ochotní stráviť veľa času počúvaním a zapájaním sa do diskusií. To je prvý dôležitý predpoklad, aby sme tam našli biznis potenciál.“

Slavo nám taktiež prezradil, že v rámci Kiuub plánuju často robiť rôzne diskusie na zaujímavé témy. „Clubhouse nám však ešte musí ukázať ako si predstavuje monetizáciu, lebo zatiaľ dostávame veľa hodnoty zadarmo, možno akurát tak za naše dáta.“ Je teda možné, že nám časom pribudnú reklamy, ktoré si budeme môcť odstrániť len zaplatením prémiového účtu. Vývojári však doraz nič také zatiaľ neavizujú.

Okrem biznis úspechu je však potrebná aj dostatočná popularita. K tej nám povedal: „Napriek absencii vizuálneho obsahu si myslím, že v dnešnej dobre sú si ľudia viac vedomí času, ktorý strávia pozeraním do obrazovky. Nevylučujem, že by to mohlo mať popularitu ako TikTok alebo Instagram, hlavné je počkať si, ktoré cieľovky sa toho chytia.“

clubhouse
Popularita aplikácie pravdepodobne narastie (Zdroj: hashtag.sk)

Na možnosť, že by Clubhouse mohol ovplyvniť trh, sme sa spýtali aj už vyššie spomínaného Tonyho Dúbravca. „Audio a hlas je jednoznačne trendom, ktorý už dlhšie formuje, ako komunikujeme na internete. Takmer všetci si posielame hlasovky, počúvame aj nahrávame podcasty. Ak dokáže Clubhouse prekonať hranicu, kedy ho aktívne používa iba skupina ľudí so záujmom o nové veci a osloví masové publikum, vtedy sa ukáže skutočný potenciál. Ja mu určite fandím.“

Očakávania v blízkej budúcnosti

Nakoľko je ešte stále vo svojich začiatkoch, je stále prísne sledovaný. Zakázané sú napríklad rôzne hoaxy, s ktorými je dnes obrovský problém. Po oficiálnom spustení však bude zaujímavé sledovať, ako sa s tým vývojári vysporiadajú v celosvetovom meradle, pretože k nemu majú momentálne prístup len vybraní ľudia.

Nebude pre teba asi zarážajúce, že edukácia zatiaľ vládne nad zábavou. Vývojári chcú najprv zistiť, ako aplikácia pobeží pre serióznych užívateľov, ostatným sa budú venovať neskôr. Áno, aj teraz by si tam našiel nejaké Rooms, vytvorené s účelom zábavy, je ich však veľmi málo. Dôležité je zopakovať, že aplikácia zatiaľ beží len cez iOS. Android užívatelia si teda ešte budú musieť chvíľu počkať. Vývojári zrejme sami nemali tušenie, aký rozruch Clubhouse vo svete narobí. Mnohí predpokladajú, že je Android verzia v štádiu výroby a jej vydanie je len otázkou času.


Čo hovoríš na aplikáciu Clubhouse? Využiješ aj ty možnosť živého podcastu? Daj nám vedieť svoj názor v komentároch.

Zdroj: hashtag.sk, blog.istropolitanaogilvy.sk, 365tipu.cz, AppStore, Clubhouse

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Zavrieť