Posledný výlet tohto leta? Na strednom Slovensku sa nachádza čarovné miesto, je ako stvorené pre romantické duše a dobrodruhov!

Čiernohronská železnica

Čiernohronská železnica je skutočne famózna (Zdroj: YouTube/VLAKYnetTV)

#Určite si aj ty vždy obdivoval hustý dym, ktorý sa valil z mašinky ťahajúcej vagóny, ktorej pískanie bolo počuť z obrovskej diaľky. Každý z nás sa túžil na takejto kráske previesť, no dnes len málokto vie, že takúto možnosť máme priamo pod nosom. Slovensko ukrýva veľké množstvo skrytých pokladov, o ktorých často vedia len miestni. Jedným z takýchto prípadov je aj Čiernohronská železnica. Okrem toho, že ponúka jedinečný zážitok, má aj bohatú históriu, vďaka čomu je významnou kultúrnou pamiatkou.

Najvyššie položená latrína, kamenný vodopád a iné unikáty: Na Slovensku máme miesta, ktoré nám môže závidieť celý svet

Zriadilo ju ministerstvo poľnohospodárstva v Budapešti

Už v roku 1898 boli vydané prvé nariadenia, ktoré hovorili o zriadení železničnej trate v údolí Čierneho Hrona. Výstavba úseku dlhého približne desať kilometrov však začala až v roku 1908. Postupne sa celá trasa vetvila a rozrastala od Čierneho Balogu do celého údolia. Na túto výstavbu boli využívaní najmä väzni z prvej svetovej vojny.

Mapa trasy Čiernohorskej železničky
Mapa trasy Čiernohronskej železničky (Zdroj: chz/Radovan Plevko)

Celková dĺžka tejto siete nakoniec dosiahla neuveriteľných 131 kilometrov a siahala až k Dobročskému pralesu. Denne sa trasou prehnalo až sedem parných lokomotív, ktoré prepravili niekoľko stoviek cestujúcich. Hoci sa to dnes nezdá ako ohromné číslo, bolo to predsa pred viac než sto rokmi!

Pôvodne slúžila na zvážanie dreva

Rok narodenia tejto krásnej pamiatky je 1909, odkedy bola pravidelne v prevádzke do roku 1989. V tom čase však neslúžila len na prepravu osôb, ale bola pokrokom, ktorý si vyžadovala doba. V oblasti Čierneho Balogu sa totiž vo veľkom ťažilo drevo a s rozmáhajúcim sa priemyslom jednoduché splavovanie dreva nepokrývalo jeho dopyt. Železnica musela byť týmto podmienkam aj prispôsobená, je preto menšia ako klasické koľajnice.

Nebola však jediná svojho druhu, pretože železnice na zvážanie zaznamenali v polovici 20. storočia obrovský úspech. V tom čase ich bolo na Slovensku vybudovaných asi 40.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Ivan Fritsch (@ifritsch.photography),


Legendárna kniha Tisíc a jeden vtip: Komunisti ju zakázali, dnes vychádza opäť!


Trpký osud národného hrdinu

Okrem všetkých ostatných funkcií, lesná železnica poskytla ochranu a dovoz munície pre členov Slovenského národného povstania. Práve to bolo dôvodom, pre ktorý sa Nemcom nikdy nepodarilo dobiť oblasť Čierneho Balogu. No v roku 1984 sa malo všetko zmeniť.

Nastala hromadná motorizácia a zdokonaľovanie automobilov. Z nariadenia vtedajšej vlády teda vyplynulo, že do roku 1985 musí byť celá trať kompletne zlikvidovaná. Dva roky pred koncom tohto limitu ju skutočne uzavreli a vlaky prestali premávať. Zvyšok 36 kilometrovej trate, všetky vozne aj lokomotívy mali byť zošrotované. A pritom v tom čase išlo o poslednú lesnú železnicu na našom území.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Anja [Introvert&Traveller] (@introvertsvetom),

Zachránili ju zamestnanci

V tom čase sa cestovnému ruchu neprikladal vôbec žiadny význam. Všetko však zachránil iniciatívny výpravca, Klement Auxt. Práve jemu sa podarilo s pomocou miestnych aktivistov z Hronca pretlačiť železničku na Ústredný zoznam kultúrnych pamiatok. V roku 1983 následne nastala rekonštrukcia celej železnice za pomoci architektov z URBIONU Banská Bystrica.

Na základe tohto projektu vznikla aj známa iniciatíva Strom Života, ktorá funguje dodnes, a ide o dobrovoľnú pomoc v reštaurovaní a rekonštrukcii kultúrnych pamiatok. Čiernohronská železnica bola nakoniec slávnostne znovuotvorená v roku 1992, kedy bol po prvýkrát pre turistov „zapriahnutý“ parný vláčik. Cesta viedla až do Vydrovskej doliny. Rok na to bola obnovená celá trasa z Čierneho Balogu až do Hronca.

Jediná na Slovensku

Pán Boris Hlaváč je zamestnancom spomínanej železnice už tri roky, svoje dojmy z prvej ruky nám napísal ochotne exkluzívne pre nás.

„Na Čiernohronskej železnici pracujem ako rušňovodič tretí rok. Okrem tejto profesie sa na železničke starám aj o technický stav hnacích vozidiel, o ich čistotu a tiež pomáham pri opravách tratí či vozňov. Práca ma baví celkovo po každom smere. Navyše mám v sebe krásny pocit, že svojou činnosťou napomáham zachovaniu tejto výnimočnej technickej pamiatky. Najväčšiu radosť mám, keď za sebou vidím plný vlak usmiatych spokojných ľudí – mladých či starých. Vtedy viem, že moja práca padla na úžitok.

Opýtali sme sa ho tiež, aké trasy ponúkajú a prečo sa sem oplatí prísť. Hovorí, že vlaky na Čiernohronskej železnici premávajú v letnej sezóne na troch trasách, pričom každá má svoje zaujímavosti. Trať na Dobroč prechádza cez futbalové ihrisko, opačným smerom na Šánske sa cestujúcim naskytnú nádherné výhľady na prírodu a život Čierneho Balogu, tretia trasa vedie do lesníckeho skanzenu vo Vydrove.

„Na prvých dvoch trasách premáva počas celej letnej sezóny denne vlak ťahaný výlučne parnou lokomotívou. Vďaka tomu je naša železnička jedinou na Slovensku, ktorá nasadzuje parnú lokomotívu do bežnej dennej turnusovej prevádzky. Vlak do Lesníckeho skanzenu je ťahaný diesel-elektrickou lokomotívou a do 19.9.2021 je stále možné previezť sa ním.“ 

Ďalej pán Hlaváč hovorí, že na hlavnej stanici v Čiernom Balogu je možné občerstviť sa i zahnať hlad, prehliadnuť expozíciu múzea ale aj zoznámiť sa s projektom obnovy trate, jej elektrifikácie a prehliadnuť nové elektrické jednotky, ktoré budú na našich tratiach onedlho premávať.

 

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa Václav Sulek (@fotografieslovenska),

Trať mládeže do Banskej Štiavnice dodnes vzbudzuje obdiv: Postavilo ju takmer 50 tisíc študentov a to úplne zadarmo

Ideálny výlet pre romantické duše

Dnes je železnička ako splneným snom pre všetkých milovníkov vlakov. Počas turistickej sezóny, teda od mája do septembra, premáva denne. Pre skutočných nadšencov je tu však aj možnosť objednania si mimoriadnej jazdy. Vlak ťahá parná lokomotíva, ktorá za sebou ťahá historické vozne.

Čiernohronská železnica je impozantná aj v zime (Zdroj: chz/Radovan Plevko)

Okrem toho je práve takýto výlet skvelá možnosť, ako si vychutnať všadeprítomnú panenskú prírodu a lesy, a zároveň sa ani trošku nezapotiť. K dispozícii sú totiž aj vyhliadkové vozne, ktoré nemajú zasklené okná, čím umožňujú vychutnať si v sparných dňoch príjemný letný vánok. Lístok na jednu trasu pre dospelého stojí necelých 10 eur. Fantastické však je, že zľavy nemajú len rodiny s deťmi, ale aj starí rodičia s vnúčatami!


Dal by si sa na podobný výlet? Napíš nám svoju obľúbenú trasu vlakom do komentára!

Zdroj: chz.sk
Odporúčame