Aké sú najčastejšie chyby pri jazdení s manuálnou a automatickou prevodovkou? Na tieto si dávaj poriadny pozor!

chyby jazdenia s prevodovkou, dievča ide šoférovať

Poznáš najčastejšie chyby jazdenia s manuálnou a automatickou prevodovkou? (Zdroj: GettyImages)

#Zmena rýchlostných stupňov je základným predpokladom na to, aby dokázalo auto so spaľovacím motorom efektívne fungovať pri všetkých rýchlostiach. Buď môžeš radiť manuálne, alebo sa spoliehať na služby automatickej prevodovky. Nech už preferuješ ktorúkoľvek možnosť, mal by si si dávať pozor na časté chyby, ktorými dokážeš poškodiť svoje auto.

Chyby pri jazdení s manuálnou prevodovkou

Pri jazdení s manuálnou prevodovkou je celá zmena rýchlostných stupňov len na tebe. To vytvára podmienky na viaceré chyby, ktorými môžeš zbytočne škodiť svojmu autu. Pozor si dávaj najmä na nasledovné.

Podtáčanie motora

Mnohí vodiči s cieľom ušetriť čo najviac paliva jazdia v príliš nízkych otáčkach. Často pod 1500 ot/min, kedy väčšina motorov už príliš trpí. To, že je motor auta podtočený, ti dá vedieť dunivým zvukom a zvýšenými vibráciami. Neustále jazdenie na príliš vysokých prevodoch s podtočeným motorom má za následok nadmerné opotrebovanie mnohých komponentov, ktorých výmena ťa môže stáť stovky eur. Nehovoriac o tom, že pri príliš nízkych otáčkach sú moderné motory citlivé na karbónovanie – nadmernú produkciu uhlíkových usadenín, ktoré postupne narúšajú optimálny spaľovací cyklus. Aby tvoje auto netrpelo, jazdi v takých otáčkach, kedy sa motor cíti dobre. Obvykle okolo 1800 – 2500 ot/min.

Držanie vytlačenej spojky

Ak zastavíš a vieš, že budeš stáť dlhšie, napríklad, keď si na väčšej križovatke a práve zasvietila červená, zaraď neutrál a pusti spojku. Ak namiesto toho necháš zaradený rýchlostný stupeň so stlačenou spojkou, nielenže budeš zbytočne namáhať svoju ľavú nohu, naviac zbytočne škodíš technike. Predovšetkým, ložisku, ktoré má za úlohu rozopínanie spojky. To sa tak rýchlejšie opotrebuje a budeš ho musieť skôr meniť za nové.

Radenie spiatočky, keď sa auto hýbe dopredu

Spiatočku raď vždy až vtedy, keď auto úplne stojí. Ak sa ju pokúsiš zaradiť pri pomalom pohybe vpred, s najväčšou pravdepodobnosťou započuješ, ako sa o seba škrú zuby. Tie budeš cítiť aj v radiacej páke. Spôsobené je to tým, že ozubené kolesá spiatočky nie sú vybavené synchronizáciou ako všetky ostatné prevody. Aby všetko do seba správne zapadlo, auto musí úplne stáť. Pri pravidelnom radení „cez zuby“ dôjde k rýchlejšiemu opotrebovaniu ozubených kolies.

radiaca páka
Najčastejšie chyby s manuálou prevodovkou (Zdroj: Pixabay/Andreas Lischka)

Chyby pri jazdení v aute s automatickou prevodovkou

Napriek tomu, že pri automatickej prevodovke je priestor na chyby malý, stále sa môžeš niekoľkých dopustiť. Pozor si dávaj najmä na nasledovné 3.

Radenie P, ak auto ešte nestojí

Keď na voliči automatickej prevodovky zaradíš režim P, v predovke sa obvykle vysunie špeciálny kolík, ktorý zabráni pohybu auta. A ty si už asi vieš predstaviť, že keď ho zaradíš pri pohybe auta, dokážeš napáchať celkom veľké škody. Môže sa stať, že na neho spravíš tak veľký tlak, že sa jednoducho zlomí a vážne tak poškodí prevodovku. Režim P preto zaraď vždy až vtedy, keď auto úplne stojí.

Preraďovanie z D do R pri pohybe auta

Rovnako ako v prípade manuálnej prevodovky, ani automatická prevodovka sa nepoteší, keď budeš spiatočku radiť pri pohybe auta vpred. A rovnako, keď zaradíš D pri pohybe auta vzad. Prevodovka je síce vybavená ochranným softvérom, ktorý zabraňuje takémuto preraďovaniu pri vyšších rýchlostiach, avšak pri nižších tempách preradenie povolí. To však vytvorí zbytočne veľký tlak na všetky komponenty. Opäť si tak koleduješ o drahý problém. Z D do R a naopak preto preraďuj, až keď auto stojí.

Vyraďovanie do N na križovatkách

Automatické prevodovky sú navrhnuté tak, aby si za jazdy nemusel nikdy vyraďovať do neutrálu. Keď zastavíš na križovatke, stačí pri zaradenom D držať brzdu, aby sa auto nepohlo. Tým, že vyradíš do N, zbytočne vykonáš zmenu v prevodovke, ktorá nie je potrebná. Sebe pridáš prácu naviac a komponentom tým nijako nepomôžeš. Práve naopak, musia vykonať istú akciu. A ako to na svete býva, každá akcia vyvolá reakciu. A tá sa v tomto prípade ukáže ako opotrebenie komponentov.

hyby s automatickou prevodovkou
Najčastejšie chyby s automatickou prevodovkou(Zdroj: Pixabay/ 5735465)

S akými ďalšími chybami sa často stretávaš ty? Daj nám vedieť v komentári!


Ak chceš vedieť o autách viac, prečítaj si ďalšie zaujímavé články na Dominikovom blogu Dominiccars.sk. Môžeš sa tešiť na rôzne testy aj tipy z prvej ruky.

Zdroj: hashtag.sk, dominiccars

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *