RECENZIA Army of the Dead kraľuje rebríčku sledovanosti: Ako dopadol najnovší zombie film od Zacka Snydera?

Netflix vydal najnovší počin Zacka Snydera s názvom Army of the Dead

Netflix vydal najnovší počin Zacka Snydera s názvom Army of the Dead (Zdroj: Netflix)

#Nie je to tak dávno, čo sme mali možnosť vidieť režisérsku verziu Ligy spravodlivosti. Zack Snyder však počas pandémie nepracoval len na vlastnom cute spomínanej DC adaptácie, ale spoločne s Netflixom nakrútil ďalší zombie film. Army of the Dead nie je jeho prvou snímkou o nemŕtvych príšerách, ide však o prvú spoluprácu so streamovacím gigantom a možno nie poslednú. Vydarila sa sľubovaná zombie apokalypsa?

RECENZIA Napínák Žena v okne oslovil Slovákov: Pokoril rebríček na Netflixe, stojí za tvoju pozornosť?

Lúpež v karanténnej zóne

Las Vegas je celosvetovo najznámejšie mesto hazardu. Prichádzajú sem denne tisíce a tisíce ľudí, aby si ukojili svoje chúťky. Práve na tomto zaľudnenom mieste uprostred vyprahnutej Nevady sa začína naša zombie apokalypsa. Ľudia začínajú besnieť a celé mesto sa v okamihu premieňa na kráčajúce mŕtvoly. Tím vojakov stihne pred rozšírením nákazy mesto uzavrieť lodnými kontajnermi a vláda má v pláne ho vyhladiť z povrchu Zeme.

Tu začína príbeh nášho hlavného hrdinu Scotta, ktorý dostane možnosť zarobiť si poriadny balík peňazí. Predtým, ako atómová bomba dopadne na Las Vegas sa má spoločne so svojím tímom dostať do tamojšieho kasína a ukradnúť 50 miliónov amerických dolárov. Má to však jediný háčik – kasíno sa nachádza priamo uprostred karanténnej zóny a jediná cesta dnu je skrz armádu nemŕtvych.

Tento vlastný príbeh a scenár chcel Zack Snyder nakrútiť už dlho, pustil sa doň však až po rozviazaní zmluvy s Warner Bros. Netflix mu ponúkol 70 miliónov dolárov na nakrútenie a streamovaciu platformu na distribúciu – to je jednoducho ponuka, ktorá sa neodmieta. Hlavného hrdinu, Scotta, si zahral mimoriadne obľúbený Dave Bautista. Dave v podstate ťahá celý film, hlavná zápletka sa krúti okolo neho a blízkej rodiny a postavu sympatického otca mladej dcéry si proste zamiluješ.

Tím lupičov na čele s Davom Bautistom vstupuje do karanténnej zóny
Tím lupičov na čele s Davom Bautistom vstupuje do karanténnej zóny (Zdroj: Netflix)

Nový druh zombie

Čo ťa ale zaujíma možno viac, sú iní protagonisti – záporáci vo forme zombie. Ak čakáš bezduché utekajúce mŕtvoly, ktoré slúžia len ako terče našich hrdinov, si na omyle. Snyder si zombie v tomto filme prekrútil do vlastne podoby. Nemŕtvi si z Las Vegas vytvorili doslova kráľovstvo, majú vlastného vodcu a vodkyňu, vykonávajú rôzne rituály, jazdia na zvieratách a mimo iného chovajú tigra. Snyder si vlastne vytvoril takých vlastných Bielych chodcov.

Army of the Dead ponúka trochu inú predstavu zombie, než na akú si zvyknutý. Nežerú všetko, čo im stojí v ceste a nenaletia hlúpym trikom. Na druhú stranu sú vzhľadom veľmi neoriginálny a ak si čakal, že Snyder príde po vizuálnej stránke s niečím novým, tak si sa mýlil. Slabšie povahy by však mohli mať problém s pozeraním určitých scén. Snímka je hodnotená ako R, teda je prístupná od 18 rokov (aj keď ju Netflix nezakáže pustiť nikomu), a to znamená, že uvidíš množstvo krvi, rozpučených hláv a podobných nechutných scén.

Dave Bautista znova v úlohe otca, ktorý chce za každú cenu chrániť svoju dcéru
Dave Bautista znova v úlohe otca, ktorý chce za každú cenu chrániť svoju dcéru (Zdroj: Netflix)

Typický Snyderov štýl

Zack Snyder príbeh sám napísal a okrem réžie sa tentokrát chopil aj samotnej kamery. Jeho štýl je vo filme veľmi cítiť – nájdeš tu množstvo spomalených záberov, expozície umiestnenej na stred či vyblurovaných detailov. Osobne ma však zaskočil štýl pohybu kamery, nakoľko Snyder sa rozhodol pre handheld (teda kameru umiestnenú na kameramanovi). Zbytočné natriasanie kamery niekedy škodí a pozerať dve a pol hodiny na roztrasený obraz nie je výhra.

Propagačné materiály nám ukazovali prekontrastované a farebné zábery, ktoré sľubovali farebnú akciu. Nič neónové sa však nekoná, farby sú skôr studené a myslím, že to filmu ani trochu nepomohlo. Ak by sa tvorcovia rozhodli skôr pre teplejšie odtiene, napríklad ako z nočného súboja Godzilly vs. Konga, mohli by nimi diváka vyviesť zo stereotypu. Z pozerania som mal preto čudný smutný pocit.

Zack Snyder sa okrem réžie tentokrát chopil aj samotnej kamery
Zack Snyder sa okrem réžie tentokrát chopil aj samotnej kamery (Zdroj: Netflix)

Zúčtovanie

Pred pozretím ťa varujem, že film má dve a pol hodiny. Nevravím, že som bojoval so stopážou, ale niekto určite môže. Ak ťa nezaujme prvá pol hodina, zvyšok to už lepším nespraví. Treba vypnúť mozog, nečakať zbytočne veľa, naladiť sa na správnu vlnu a byť trpezlivý. Osobne mi vo filme chýbalo nejaké posolstvo, ktoré nám chceli tvorcovia odovzdať. Po dopozeraní som mal totiž pocit, akoby som videl počin nevyzretého tínedžera v snahe zaujať masy.

Army of the Dead nie je film pre každého. Na druhej strane si myslím, že sa môže páčiť komukoľvek. Zmes akcie, napätia, ale aj občasného humoru tu nájdeš, nie však v takom množstve, v akom sme u Zacka zvyknutí. Dave Bautista je pre projekt obrovské plus a bez neho by zrejme snímka prišla o tlčúce srdce. Zombie tento film nezachránili, ale ani mu neuškodili. Keď si všetko premeníme na drobné, musím, žiaľ, konštatovať, že ide len o priemernú zábavu, ktorá poteší jedine fanúšikov nemŕtvych, alebo samotného Zacka Snydera.