RECENZIA Napínák Žena v okne oslovil Slovákov: Pokoril rebríček na Netflixe, stojí za tvoju pozornosť?

Ako dopadol nový film Žena v okne, ktorého práva kúpil Netflix

Ako dopadol nový film Žena v okne, ktorého práva kúpil Netflix (Zdroj: Netflix)

#Netflix nám tento týždeň priniesol ďalší film, ktorý sa kvôli pandémii nepozrie na strieborné plátna. Žena v okne mala pôvodne zavítať do kín v apríli minulého roka, koronavírus tieto plány však zmaril a tak muselo štúdio 20th Century Studios hľadať iného distribútora. Snímky sa nakoniec chopil Netflix a stanovil jej dátum premiéry na 14. máj. Aj keď jej mysterióznej aure absentuje veľké plátno, dokázala nás Žena v okne napriek tomu strhnúť?

RECENZIA Nový film The Mitchells vs. The Machines je perfektný: Toto sú dôvody, prečo by si si ho mal pustiť už dnes!

Amy Adams sa bojí vyjsť z domu

Anna Foxová žije vo svojom veľkom byte v New Yorku. Von nevychádza, pretože trpí agorafóbiou – má teda strach z verejných priestranstiev. Denne berie lieky, ktoré jej predpisuje doktor na každotýždenných schôdzkach a zapíja ich patričným množstvom červeného vína. Kvôli svojej tajomnej minulosti sa budí z hrôzostrašných snov a snaží sa zabudnúť na svoj minulý život. Jej jedinou zábavkou počas dňa je sledovanie okolia cez veľké francúzske okná svojho bytu.

Zo stereotypu ju vyvedie nečakaná udalosť, ktorá sa deje naproti. Jedného dňa sa do jej štvrte nasťahuje nová rodinka – úspešný podnikateľ Alistair Russell spoločne so svojou ženou Jane a ich synom Ethanom. Postupne ju každý z nich navštívi a Anna má možnosť viac ich spoznať. Nadšenie však opadne vo chvíli, keď jedného dňa počas pozorovania z okna zazrie násilný akt. Keď jej polícia nevie pomôcť, začne konať na vlastnú päsť.

Žena v okne je adaptáciou rovnomenného mysteriózneho románu A.J. Finna. Scenáristicky sa ho chopil Tracy Letts, autor sfilmovanej divadelnej hry August: Osage County. Popravde, aj Žena v okne je viac divadelnou hrou ako filmom, pretože počas 99 % stopáže neopustíš Annin byt. Môže ti to pripadať možno ako zaujímavý námet, ani zďaleka však nie je originálny a nepôsobí tak sebaisto ako v knižnej predlohe.

Amy Adams v úlohe bojazlivej Anny Foxovej
Amy Adams v úlohe bojazlivej Anny Foxovej (Zdroj: Netflix)

Divadlo, v ktorom herci prichádzajú a odchádzajú

Hlavnú postavu Anny Foxovej si strihla oscarová nominantka Amy Adams, ktorú zaručene poznáš z American Hustle, Muža z ocele alebo Prvého kontaktu. Amy je skvelá herečka a dokázala to už v nejednom filme. Tu však akoby nemala čo hrať – scenár jej nedávna príliš veľa možností ukázať svoju niekoľkorozmernú osobnosť, a tak ju vidíš jedine plakať a báť sa. V príbehu dostane len jednu väčšiu príležitosť predviesť svoje herecké schopnosti, a tou je práve odhalenie svojej minulosti. Aj keď je jej spomínanie pôsobivé, chcelo by to niečo viac, ako len znova plač.

A to som ti zatiaľ nepovedal o ostatných hercoch. Úlohu susedov si strihli oscaroví herci Gary Oldman a Juliane Moore a z času na čas sa tu mihne aj Anthony Mackie či Jannifer Jason Leigh. Nikto však Amy Adams nezatieni. Budem k tebe úprimný – vedľajší herci podľa mňa ani len nevedia, aký film nakrúcajú. Jednoducho sú radi, že im zaplatili honorár a prečítajú pár replík zo scenára. Nevyužitý ansámbel hercov je chybou samotného scenára, ale aj režiséra.

Gary Oldman nehrá ani zďaleka tak dobre, ako ho poznáme
Gary Oldman nehrá ani zďaleka tak dobre ako ho poznáme (Zdroj: Netflix)

Žena v okne vs. Dievča vo vlaku

Snímky sa chopil veľmi zdatný režisér Joe Wright, ktorý svoje filmárske zručnosti už predviedol vo výborných filmoch Pokánie, Pýcha a predsudok či Najtemnejšia hodina. Žena v okne sa však vôbec na spomínané filmy nechytá. Wright dostal slabý scenár, nezaujímavé prostredie a málo peňazí – z toho nič nevykúzli ani Spielberg.

Mnohí budú Ženu v okne prirovnávať k nedávnemu knižnému, ale aj filmovému hitu Dievča vo vlaku s Emily Blunt. Táto adaptácia bola však knižne aj filmovo úspešne vydarená a komerčne úspešná. O knihe Žena v okne sa síce na fórach hovorilo, ale nie do takej miery, aby sa diváci mohli tešiť na film, pričom majú knižnú predlohu už viackrát prečítanú. Hype okolo tohto filmu bol možno pred rokom, dnes už si naňho spomenieš jedine ak otvoríš Netflix.

Prečo budú ľudia tieto dva filmy porovnávať? Najmä kvôli spoločnému námetu, čudnej hlavnej hrdinke a faktu, že práva na film boli predané ešte pred vydaním knihy. Odlišuje ich však prístup k látke. Zatiaľ čo Dievča vo vlaku sa vedela vcelku verne držať svojej predlohy a napätý som bol v kine aj napriek tomu, že som knihu čítal, Žena v okne toto nemá. Snímka sa bude časom radiť medzi to horšie, čo Netflix zbytočne kúpil.

Amy Adams preplače polovicu stopáže
Amy Adams preplače polovicu stopáže (Zdroj: Netflix)

Nemastné-neslané finále

Ak niečo vie byť čerešničkou na torte tohto nie príliš podareného kúsku, určite je to finále. Počas posledných 15 minút filmu som sa hneď niekoľkokrát chytil za hlavu a bolo mi premenlivo do smiechu, aj do plaču. Priznám sa, že na knižnú predlohu som si nenašiel čas, ale takto ukončené finále by knihu neurobilo bestsellerom – alebo už začíname byť ako ľudia tak naivný, že uveríme všetkému, čo nám niekto podsunie?

Jednoducho a stručne povedané, Žena v okne je slabý a nevýrazný film, na ktorý zabudneš okamžite po jeho dopozeraní. Herci nemajú čo hrať, scenár používa množstvo klišé zvratov, potenciál veľkého bytu je maximálne nevyužitý a divákovi ostatne čudne z toho, čo videl. Ak máš lepšie plány na večer, týmto si ich nepokaz. Osobne by som snímku opísal ako doteraz najväčšie filmové sklamanie roka.