Analyzujeme texty: Keď Kanye West dropol v roku 2013 jednu z najlepších skladieb dekády

Kanye

Kanye nebude prezidentom (Zdroj: YouTube.com/Kanye West)

#Po dlhšej dobe sa vraciame ku rubrike Analyzujeme Texty, v ktorej vám dnes priblížime singel New Slaves od Kanyeho Westa. Tí skalnejší iste vedia, že tento singel bol prvý z albumu Yeezus, ktorý Kanye dropol v roku 2013. Track mal zaujímavú premiéru – na 66-tich rôznych projekciách na 66-tich rôznych miestach vo svete. Samotný interpret ju prvýkrát uviedol v show Saturday Night Live.

Ďalšou zaujímavosťou je, že samotný singel je samplom skladby od maďarskej skupiny Omega – Gyöngyhajú Lány. Okrem toho je track New Slaves výnimočný aj pre Kanyeho, o čom svedčí jeho vyjadrenie v ktorom hovorí, že druhá sloha tejto skladby je najlepšou rapovou slohou vôbec. Čo si o tomto tvrdení myslíte vy?

[Sloha 1: Kanye West]
My mama was raised in the era when
Clean water was only served to the fairer skin
Doin’ clothes, you woulda thought I had help
But they wasn’t satisfied unless I picked the cotton myself
You see it’s broke nigga racism
That’s that “Don’t touch anything in the store”
And it’s rich nigga racism
That’s that “Come in, please buy more”
“What you want, a Bentley? Fur coat? A diamond chain?
All you blacks want all the same things”
Used to only be niggas, now everybody playin’
Spendin’ everything on Alexander Wang
New slaves

V prvej slohe Kanye rozoberá v najväčšej miere materializmus v spojení s černošskou komunitou. Černosi túžia vlastniť šperky, autá, drahé oblečenie …. a je úplne jedno, z akých pomerov pochádzajú. Podľa niektorých fanúšikov sa v tomto prípade štýl hudby a Westovho poňatia podobá na tvorbu Saula Williamsa.

Hneď v prvých baroch hovorí o dobe, v ktorej vyrastala je matka (Donda). Ako niektorí viete, 50-te, 60-te či 70-te roky sa v USA niesli v znamení rasizmu a segregácie, proti čomu od svojho začiatku v podstate bojuje aj rapový žáner ako taký. West tu hovorí o tom, že najčistejšia voda bola len pre bielych a teda, že aj tak základná vec ako voda sa delila podľa svojej kvality medzi belochov a černochov.

Tretí bar už smeruje ku Kanyeho úspechu v móde. V podstate všetky jeho módne návrhy pôsobia futuristicky a čo je dôležité, prakticky všetky jeho návrhy mali vždy veľký úspech a podarilo sa mu všetko, na čo siahol (v niektorých ľuďoch to evokuje fakt, že tieto návrhy nerobí sám, na čo naráža v tomto bare). V tomto trende pokračuje aj ďalej a ironicky odkazuje hejterom, že nikdy nebudú spokojní a budú kritizovať všetko až do momentu, kým si bavlnu na oblečenie nenazbiera sám (čím naráža aj černošských predkov – otrokov, ktorí pracovali na poliach s bavlnou).

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Alan Murin vypustil von DARK MODE: Jeho nová skladba ťa opäť dostane

Pomerne hlbokú myšlienku nesú bary okolo “broke ni**a racism“. Poukazuje na stereotypnú rasistickú kritiku černochov bez ohľadu na to, či sú uspešní a bohatí, respektíve neúspešní a chudobní. Doslova hovorí o tom, že kým nemal úspech, predavač v obchode na neho kričal, aby sa ničoho nedotýkal (stereotypné podozrenie na krádež len z dôvodu tmavej pleti). Neskôr, keď už zarobil peniaze, ho zase predavači do svojich obchodov zvolávali a chceli, aby u nich minul čo najviac (stereotypné vnímanie černochov, ktorí všetky svoje peniaze minú na drahé oblečnie, šperky či autá..).

Záver prvej slohy vysvetľuje aj názov celého tracku – New Slaves. Síce sa skladba ako taká zaoberá inštitucionalizovaným rasizmom v USA, myšlienka o nových otrokoch je oveľa hlbšia. V súčasnej dobe môže byť kvôli materializmu a peniazom otrokom ktokoľvek, nielen černosi. Naráža tým na akési spoločenské normy, ktoré nútia ľudí míňať peniaze na materiálne veci, ktoré v skutočnosti ani nepotrebujú, no snažia sa nimi zaujať a “vyrovnať” sa iným. Kritizuje tým celý kapitalistický systém, ktorý môže pohliť každého, nielen černochov, aj keď to môže v tomto prípade vyznieť (z Kanyeho pozície) ironicky.

[Refrén: Kanye West]
You see it’s leaders and it’s followers
But I’d rather be a dick than a swallower
You see it’s leaders and it’s followers
But I’d rather be a dick than a swallower

Myšlienka v refréne o lídroch a tých, ktorí nasledujú, je jasná. Ye v refréne hovorí aj o tom, že radšej bude “dick”, ako “swallower”. Tým pravdepodobne naráža na svoju povahu a na to, že si na verejnosti a v rozhovoroch často nedáva pozor na jazyk, pričom na to neskôr dopláca a občas vyznie takpovediac ako “dick”. Radšej ale bude sám sebou a bude si hovoriť to čo chce, ako by si mal hryznúť do jazyka a “prehltnúť” myšlienku (swallow).

[Sloha 2: Kanye West]
I throw these Maybach keys,I wear my heart on the sleeve
I know that we the new slaves, I see the blood on the leaves
I see the blood on the leaves, I see the blood on the leaves
I know that we the new slaves, I see the blood on the leaves
They throwin’ hate at me, want me to stay at ease
Fuck you and your corporation, y’all niggas can’t control me
I know that we the new slaves, I know that we the new slaves
I’m ’bout to wild the fuck out, I’m goin’ Bobby Boucher
I know that pussy ain’t free,you niggas pussy, ain’t me
Y’all throwin’ contracts at me, you know that niggas can’t read
Throw on some Maybach keys, fuck it, c’est la vie
I know that we the new slaves,y’all niggas can’t fuck with me
Y’all niggas can’t fuck with Ye, y’all niggas can’t fuck with Ye

Kanye West o druhej slohe:

“That song that I do feel is the best rap verse of all time– “New Slaves.” The second verse. I argue that it’s the best rap verse of all time. It’s the Coming to America or Anchorman of a verse. You know, it’s got the funny shit. It’s got the antagonization. It’s got patterns. It’s got social and political consciousness. It’s got struggle. It’s got bravado. It’s everything that a rap verse is supposed to be.”

Prvý bar z druhej slohy vysvetlil Kanye v rozhovore pre New York Times. Hovorí o tom, že sa ho už niekoľko spoločností pokúsilo doslova ovládnuť, no a tento verš má byť jasným odkazom – že nie je na predaj. Nie je len reklamnou bábkou, ktorá chce iba zbohatnúť. V slohe pokračuje ďalej a aj keď sám seba radí medzi ľudí, ktorí sú novými otrokmi (new slaves), on s tým nebude v pohode (použil vojenskú frázu “stay at ease”) a bude sa brániť a bojovať proti tomu.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Throwback na to, kedy ožila LEGENDA z Petržalky: L.U.Z.A. v roku 2015 vydala klenot

Album Yeezus je vo veľkej miere aj Kanyeho boj proti korporáciám či ľuďom, ktorí sa ho snažia ovládať. Túto tému vtiahol aj do druhej slohy tohto tracku a korporáciám posiela jasný odkaz. Prenesený význam v tejto slohe symbolizujú aj zahodené kľúče od Maybachu.

Narážkou na meno Bobby Boucher sa dostávame ku filmu The Waterboy, v ktorom hlavnú úlohu stvárnil Adam Sandler – ten svoj hnev smeroval na futbalové ihrisko. Obrazne sa Kanye vo svojom boji proti korporáciám a veľkým zmluvám cíti ako Bobby.

Ku pôvodnej myšlienke tracku sa vraciame aj v druhej slohe, konkrétne pri verši “Y’all throwin’ contracts at me, you know that niggas can’t read“. Opäť to má symbolizovať typický rasistický stereotyp, podľa ktorého černosi nevedia čítať a prenesene sa dostávame aj ku otrokom, ktorí naozaj čítať nevedeli, respektíve nesmeli. Ye to ale mohol myslieť aj prenesene do súčasnosti – pre korporácie je len ďalší černoch podpisujúci kontrakt – ktorým sa stáva novým otrokom.

I know that we the new slaves, y’all niggas can’t fuck with me
Y’all niggas can’t fuck with Ye, y’all niggas can’t fuck with Ye
I’ll move my family out the country so you can’t see where I stay
So go and grab the reporters, so I can smash their recorders
See, they’ll confuse us with some bullshit like the New World Order
Meanwhile the DEA teamed up with the CCA
They tryna lock niggas up, they tryna make new slaves
See, that’s that privately owned prison, get your peace today
They prolly all in the Hamptons, braggin’ ’bout what they made
Fuck you and your Hampton house, I’ll fuck your Hampton spouse
Came on her Hampton blouse and in her Hampton mouth
Y’all ’bout to turn shit up, I’m ’bout to tear shit down
I’m ’bout to air shit out, now what the fuck they gon’ say now?

V druhej slohe Kanye neobišiel ani ďalšiu tému, s ktorou má problém – paparazzi. S týmito ľuďmi mal hneď niekoľko problémov a incidenty, pri ktorých došlo aj ku rozbitiu techniky, nie sú ojedinelé.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
Takto znie Mockingbird od Eminema v podaní slovenskej speváčky BARB

Taktiež sa dotkol aj konšpiračných teórií, ktoré ho spájajú s NWO (New World Order) a Iluminátmi, pričom tieto veci označil ako hlúposť. Jeden z najviac diskutovaných videoklipov pri tejto téme je Ni**as in Paris s Jay-Z, ktorý bol často označovaný ako jasný symbol NWO a podľa niektorých sa dokonca v úvode tohto tracku Ilumináti priznávajú ku vražde Tupaca. Nuž, posúďte sami…

Pri riadkoch o DEA a CCA sa vraciame späť ku téme inštitucionalizovaného rasizmu v USA. Keď sa bavíme o DEA, prieskumy ukázali, že černosi sa oproti belochom v žiadnej vyššej miere nepodieľajú na konzumácii a predaji drog, avšak podiel zatknutých za tieto trestné činy výrazne prevyšuje práve pri černochoch. Kanye údajne narážal práve na tento fakt a taktiež tu máme ďalší význam pre výraz New Slaves – teda noví otroci vo väzniciach.

Sleduj nás aj na Instagrame

Zdroj: hashtag.sk, Jakub Baláž
Odporúčame