Ako si privolať lucidné snívanie? Toto sú tie najlepšie techniky

Pri lucidnom snívaní ty rozhoduješ o tom, čo sa udeje (Zdroj: Pixabay.com/Facusio Creations)

#Kto by nechcel byť pánom vlastných snov? Môcť v nich lietať, byť neviditeľný či prechádzať cez steny vždy, keď sa ti zachce. Pri lucidnom snívaní si sen riadiš ty sám, a ak túžiš vedieť, ako sa k takémuto snívaniu dostať, tak čítaj ďalej.

O čo pri lucidnom snívaní vlastne ide?

Zjednodušene to možno chápať ako bdelý sen, v ktorom si uvedomujeme, že snívame, no ešte stále pritom spíme. K väčšine lucidných snov dochádza v REM fáze spánkového cyklu, počas ktorej je v prefrontálnom kortexte zvýšená mozgová aktivita, no svaly ostávajú paralyzované.

Bdelé snívanie zahŕňa stavy, keď sme si vedomí, že snívame, no priebeh udalostí neovládame, v inom prípade nad snom môžeme prevziať dočasnú kontrolu a v najvyššom stupni lucidného snívania ho môžeme svojvoľne riadiť – nad jeho priebehom máme plnú moc. Má aj niekoľko výhod – niekomu pomôže zbaviť sa nočných môr či zvládnuť stavy úzkosti.

5 techník, ako si privolať bdelé snenie

Zatiaľ čo niektorí ľudia zažívajú lucidné sny spontánne, u iných k nim dochádza až po externom podnete. Môže ním byť rozhovor, pozeranie videa alebo čítanie článku o tejto téme. Niekedy je to ale zložitejšie a na dosiahnutí bdelého sna musíme tvrdo pracovať. Toto je niekoľko techník, ako na to.

1. Prerušenie spánkového cyklu (WBTB)

Princíp tejto metódy spočíva v prebudení sa po 5 – 6 hodinách spánku. Následne potom človek strávi niekoľko minút v bdelom stave, najlepšie pri jednoduchej činnosti (čítanie alebo počúvanie hudby), a naspäť sa pokúsi zaspať s úmyslom prežiť lucidný sen.

2. Testovanie reality

Technika je zameraná na precvičovanie mysle, aby si všímala vlastné vedomie – zvyšuje sa tak úroveň metakognície. Tá je podobná v stave bdenia aj spánku, preto jej cielené zvyšovanie môže navodiť stav lucidného snívania. Na zlepšenie svojej metakognície slúžia testy reality, ktoré sa vykonávajú v bdelom stave.

👉 MOHLO BY ŤA ZAUJÍMAŤ:
KVÍZ Návrat na hodinu biológie: Naše otázky zvládne iba múdra hlava, podarí sa to aj tebe?

Je potrebné nastaviť si niekoľko budíkov, a počas toho, ako budeš hore, kontrolovať realitu okolo seba. Môžeš sa pozrieť do zrkadla, chytať predmety, pozrieť sa na svoje ruky či kontrolovať čas na hodinkách. Ak budeš tieto kontroly reality opakovať, môžeš dosiahnuť stav, že budeš môcť ovládať aj javy vo svojich snoch.

3. Prebudením iniciované lucidné snívanie (WILD)

Ide o techniku, pri ktorej prechádzaš zo stavu bdenia priamo do lucidného snívania. Technika WILD pomáha mysli zostať pri vedomí, zatiaľ čo telo prechádza do režimu spánku.

4. Vedenie denníka snov

Vedenie denníka snov je zrejme najpopulárnejšou a najjednoduchšou metódou na získanie lucidného snívania. Keď si začneš zapisovať svoje sny, budeš nútený pamätať si to, čo sa v nich deje, a stále prehlbovať svoje spomienky na to, čo si v spánku „prežil“.

5. Vonkajšia stimulácia

Táto technika zahŕňa blikajúce svetlá a iné stimuly, ktoré sa majú aktivovať, keď je človek v REM fáze spánku. Spiaci potom nevedomky začlení tieto podnety do svojich snov, čím nad nimi nepriamo získa kontrolu.

Mal/a si už niekedy lucidný sen?

Sleduj nás Facebook

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame