Porovnali sme za teba tri hlavné výhody a nevýhody elektromobilov: Má ich kúpa vôbec zmysel?

dva biele elektromobily sú napojené na nabíjačky

Zaujímajú ťa elektromobily a chcel by si mať lepší prehľad? Prečítaj si ich tri základné plusy a mínusy (Zdroj: Pixabay)

Aj tebe sa zdá, že o elektromobiloch už počúvaš na každom rohu? Táto téma sa stáva čoraz populárnejšou, no zároveň stále viac a viac polarizuje spoločnosť. Elektromobily buď miluješ, alebo nenávidíš. Aká je však pravda? Sú dobrým riešením, alebo len nafúknutou bublinou, ktorá prináša viac problémov ako úžitku?

Nech už máš názor na elektromobily akýkoľvek, mal by si byť schopný prijať objektívnu pravdu o tom, aké výhody a nevýhody autá na baterky prinášajú. V tomto článku sa nebudeme venovať podrobnostiam a precíznym vedeckým výskumom, predstavíme ti len najvýznamnejšie výhody a nevýhody, ktoré pocítiš ako bežný používateľ.

nabíjanie červeného auta Tesla
Spoznaj výhody elektromobilov, o ktorých si možno netušil (Zdroj: Pixabay)

Výhody elektromobilov sú:

Lacná prevádzka

V prvom rade ušetríš na palive. Kým 100 kilometrov jazdy by ťa na benzínovom Volkswagene Up! stálo v priemere 7 eur, na elektrickom Volkswagene Up! ťa bude prejdenie 100 km stáť nejaké 2 – 3 eurá, pokiaľ budeš nabíjať z domácej zásuvky. Nehovoriac o tom, že nabíjať môžeš často aj úplne zadarmo – v práci, na niektorých rýchlonabíjačkách, a podobne.

Tým však úspora nekončí. Pomerne veľa peňazí ušetríš aj na servise. Kým na benzínovom aute musíš riešiť olej, sviečky, rozvody, turbodúchadlo a milión iných potenciálnych problémov, na elektromobile sa ti v zásade nemá čo pokaziť. Dokonca, keďže elektromobil brzdí väčšinu času rekuperáciou, teda elektromotorom, vďaka čomu pri brzdení dobíja baterku, aj opotrebovanie bŕzd je oveľa pomalšie ako v prípade auta so spaľovacím motorom.

Odstránenie emisií z miest

Názory na skutočnú ekologickosť elektromobilov sa líšia, no jednu vec im uprieť nemôže nikto – odstraňujú z miest emisie. Čoraz viac svetových metropol trpí na smog a vysokú mieru znečistenia ovzdušia, za ktorú môže práve doprava. Vďaka elektromobilom do mesta nevnášaš žiadne emisie. So zvyšujúcim sa rozšírením elektromobility bude aj vzduch v mestách oveľa čistejší.

Áno, elektrická energia sa môže vyrábať aj z fosílnych palív a iných zdrojov, ktoré poškodzujú planétu a produkujú emisie. No výroba elektrickej energie stále napreduje a minimálne v Európe každým rokom narastá podiel takzvanej čistej elektriny, ktorá sa vyrába z obnoviteľných zdrojov.

Jednoduchosť používania

Jazdenie na elektromobile je mimoriadne jednoduché a zábavné. Na rozdiel od auta so spaľovacím motorom nemusíš niekoľko minút po naštartovaní jazdiť pokojnejšie, aby sa motor zahrial. Môžeš hneď naplno využívať výkon motora, aj keď je vonku -10 stupňov. Nemusíš čakať, kým sa zohreje motor a auto začne kúriť – elektromobil kúri hneď, ako ho naštartuješ.

Rozjazdy sú mimoriadne plynulé, pri zrýchľovaní ťa neotravuje prehadzovanie rýchlostí. Elektromobil totižto nemá žiadnu prevodovku – čím chceš ísť rýchlejšie, tým rýchlejšie sa točí elektromotor, a to bez zmeny prevodu. Nehovoriac o okamžitej reakcii na stlačenie plynu a intenzívnej akcelerácii, ktorú poskytuje prakticky každý jeden elektromobil – aj menej výkonný.

detail na nabíjanie bieleho elektromobilu
Každá minca má dve strany. Aké nevýhody svojim majiteľom prinášajú elektromobily? (Zdroj: Pixabay)

Nevýhody elektromobilov

Vysoká kúpna cena

Elektromobily sú stále pomerne drahé. Napríklad za elektrický Volkswagen Up! zaplatíš prakticky dvojnásobok ako za ten istý Volkswagen Up!, avšak s benzínovým motorom. Mnohí by pritom za cenu vyše 20 000 € radšej kúpili poriadne auto so spaľovacím motorom ako malý mestský elektromobil.

Vysoká cena elektromobilu sa ti môže, ale nemusí vrátiť na prevádzkových nákladoch. Všetko to závisí od toho, do akej miery nabíjaš na drahých rýchlonabíjačkách, koľko najazdíš kilometrov, a podobne.

Náročnejšia predajnosť

Problémom elektromobilu môže byť aj jeho následný predaj. Baterka elektromobilu časom degraduje podobne ako baterka v smartfóne. Teda, po pár rokoch prevádzky už elektromobil neprejde na plné nabitie 200 kilometrov, ale napríklad len 160.

Táto degradácia baterky spôsobuje to, že predaj elektromobilu môže byť pomerne náročný. Totižto, nová baterka stojí aj viac ako 10 000 eur. Samozrejme, niekedy netreba meniť celú baterku, dajú sa len opraviť jej konkrétne časti, avšak aj v tomto prípade sa treba pripraviť na výdavok vo výške minimálne niekoľko stoviek eur.

Nabíjanie

Hoci nabíjanie moderných elektromobilov je rýchle a jednoduché, stále je pre mnohých citeľným problémom. Trasu, ktorú by si na klasickom aute so spaľovacím motorom prešiel za 3 hodiny, prejdeš s elektromobilom za 4, pretože ho budeš musieť hodinu nabíjať na rýchlonabíjačke.

Samozrejme, všetko to závisí od maximálneho dojazdu na plné nabitie, no priemerný elektromobil prejde pri diaľničnej rýchlosti na jedno nabitie okolo 150 – 200 km. Nehovoriac o tom, že nie všade nájdeš rýchlonabíjačku, kde by si vedel auto nabiť. Hoci popri diaľniciach je nabíjačiek dostatok, v mnohých slovenských mestách stále chýbajú. V menej rozvinutých krajinách nabíjačky chýbajú aj na diaľniciach. Niektoré cesty s elektromobilom tak vedia byť kvôli nabíjaniu pomerne komplikované.

Aký je tvoj názor na elektromobily? Odrádzajú ťa ich nevýhody, alebo by ti až tak neprekážali? Daj vedieť v komentári!


Ak chceš vedieť o autách viac, prečítaj si ďalšie zaujímavé články na Dominikovom blogu Dominiccars.sk. Môžeš sa tešiť na rôzne testy aj tipy z prvej ruky. 

 

Zdroj: Hashtag.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Zavrieť