Martin sa venuje virtuálnemu pretekaniu: Rozdiel v simulátoroch a reálnych autách je minimálny, rozhoduje psychika

Martin "Štefii" Štefanko

Martin "Štefii" Štefanko preteká za tím Williams Esports (Zdroj: Instagram/ martin.stefanko)

#Samostatnou kategóriou v elektronickom športe je takzvaný Sim racing, teda virtuálne pretekanie. Princíp virtuálneho pretekania je v podstate rovnaký ako v tom reálnom. Každý jazdec sa snaží vyhrať preteky alebo šampionát a poraziť tak svojich súperov. Tomuto druhu ešportu sa venuje aj Čech, Martin Štefanko, známy aj ako Štefii.

Martin pôsobil niekoľko sezón ako jazdec v prestížnom šampionáte F1 Esports. Reprezentoval tím Haas a v súčasnej dobe je súčasťou ešportového tímu Williams Esports, legendárnej značky z prostredia Formuly 1. Z hobby, ktorému sa venuje vyše 13 rokov sa tak nakoniec stala práca na plný úväzok.

Martin, na úvod by som rád začal otázkou, ktorá v našom rozhovore nesmie chýbať. Ako si sa vlastne dostal k Sim racingu?

K Sim racingu som sa dostal v roku 2008, keď som mal deväť rokov. Začal som na GTR2 (pretekárska hra, pozn. red.), dostal som sa k nej náhodne, keď som na ňu narazil v obchode. Už od mala ma to prevažne ťahalo k tomuto druhu hier a k reálnemu pretekaniu. V roku 2010 som prešiel na rFactor, keď som na YouTube narazil na highlight videa z českých líg, veľmi ma to zaujalo a chcel som sa tiež pridať. Od tej doby som začal pretekať online a zvyšok je história.

Ako fungujú jednotlivé série v Sim racingu? Je to rovnaké ako v bežnom motoršporte, kde máme čisto F1, GT, Rallye, a podobne?

Oficiálnych sérii veľa nie je, nedá sa povedať, že by to fungovalo ako v motošporte, máme tu trebárs F1 Esports, GT World Challenge Esports, a podobne, ale všeobecne sa dá jazdiť s čímkoľvek, kdekoľvek. Sú tu aj série s fiktívnymi vozidlami a vlastnými pravidlami, s ktorými už mám tiež nejakú skúsenosť.

Keď už sme pri Sim racing ligách, v ktorej konkrétne pôsobíš ty, ako tam prebieha pretekanie a celá súťaž?

Jazdím toho naraz viac, nevenujem sa len konkrétnemu šampionátu. Čokoľvek sa naskytne, kde sú dobré odmeny a má to pre tím a pre mňa zmysel, toho sa zúčastnime. Za tento rok mám za sebou šampionát Formuly E, R-League, pár účastí vo Virtual Endurance Championship a momentálne sa venujem World eX a učím sa Assetto Corsa Competizione, kde budem tráviť dosť času v nasledujúcich mesiacoch, spoločne s F1 Esports, kde budem znova fungovať v pozícii inžiniera/ manažéra.

V minulosti si pôsobil pod tímom Haas, teraz si súčasťou tímu Williams, ktorý patrí vo svete F1 k tým najlegendárnejším značkám. Ako prebieha cesta k podpisu zmluvy s tímom F1? Určuje sa to cez nejaký draft?

Záleží na situácii. Pokiaľ jazdcom ide čisto o F1 Esports a kvalifikujú sa do draftu, tak si tímy vyberajú týchto jazdcov v drafte. Mne sa Williams neponúkol kvôli F1 Esports, ale pôvodne kvôli rFactoru 2, a to sa nerieši cez draft alebo podobne. Bol som v tej dobe free agent (bez zmluvy, pozn. red.), dával som to verejne na Twitter a po 48 hodinách sa mi ozvali, či mám záujem sa dohodnúť na spolupráci.

Po pár týždňoch sme zistili, že potenciál je veľký a začali sme spoluprácu rozvíjať aj na iné hry, zároveň aj z iného hľadiska, než iba jazdeckého, čo vyústilo aj v skoré predĺženie zmluvy do konca roku 2022, vďaka ktorému som získal nárok na rôzne produkty od našich sponzorov.

Čo pre teba znamená byť súčasťou značky Williams?

Znamená to pre mňa veľa, či už z hľadiska toho, že je to veľký ešportový tím a legendárna značka F1, ale aj z hľadiska toho, že ma zachránili pred predčasným ukončením kariéry. Ten pôvodne nastal na konci roka 2019, potom sa posunul na koniec roka 2020, no nakoniec k nemu našťastie nedošlo.

Ako často trénuješ? Z čoho všetkého pozostáva tvoja príprava na preteky?

Väčšinou trénujem štyri hodiny denne. Prvý deň sa väčšinou venujem čisto hľadaniu limitu auta, správnej stopy, brzdných bodov, a podobne. Potom väčšina práce pozostáva v nastavení auta, stratégie a pracovaním na detailoch. Vďaka mojim skúsenostiam nepotrebujem veľa k tomu, aby som bol na preteky pripravený, každopádne, každá hodina je dobrá.

Psychika je neodmysliteľne najdôležitejšou časťou každého športovca. Ako na teba pôsobia jednotlivé prehry, aké je to byť neustále koncentrovaný počas pretekov, prípadne, ako sa odreaguješ od pretekania?

Psychika robí 90 % úspechu. Je ohromne dôležité byť odolný proti nepríjemnostiam a nebyť zbytočne nervózny. Psychika je v mojom prípade silná a zároveň veľmi slabá stránka. Pri pretekoch nepociťujem nervozitu. Za tie roky som sa naučil, že je to úplne zbytočné. Pokiaľ viem, že som pripravený a jazdím na hranici možností, jediné, čo môžem urobiť, je vydať zo seba maximum a výsledok bude taký, aký si zaslúžim a to, čo robia ostatní, alebo akú majú rýchlosť neovplyvním.

Na druhú stranu trpím z psychickej stránky mimo preteky, obzvlášť pokiaľ zrovna nevychádzajú podľa predstav. Strácam sebadôveru a zmysel v tom, čo robím, mám zlé nálady, a podobne. Za mňa je to úplne prirodzená vec a je to niečo, o čom by sa malo verejne hovoriť, pretože tým trpí mnoho ľudí a dusí to v sebe.

Čo zatiaľ považuješ za tvoj najväčší úspech kariéry? Bol to celkový triumf Thrustmaster Virtual GP 2017 CHAMPION, vďaka ktorému si si mal možnosť vyskúšať aj jazdu v reálnej formule?

Výhra v šampionáte Virtual GP je určite jedným z nich, zároveň by som k tomu pridal dva roky účasti v F1 Esports, kam by som sa rád v budúcnosti vrátil v roli jazdca a momentálne najaktuálnejší fakt, že som súčasťou Williams Esports.

Aká je vaša herná komunita? Si so svojimi virtuálnymi súpermi skôr kamarát alebo je medzi vami prirodzená rivalita?

Ako u koho, pokiaľ niekoho poznám lepšie alebo s ním pretekám dlhšiu dobu, tak sme skôr kamaráti. Každopádne na trati si nič nedarujeme či už sa poznáme, alebo nie. Možno ma trochu mrzí prístup dnešných veľmi mladých jazdcov, ktorí sú zbytočne veľmi agresívni, často prichádza ku kolíziám a chýba im takzvaný race craft (pretekárska zručnosť, pozn.red.), pretože to nie je iba o tom byť rýchly na jedno kolo. Ale je to niečo, z čoho časom vyrastú.

Keď už sme načrtli jazdu v reálnej formule, aký to bol pocit? Ako si sa cítil po testovacej jazde? Je to skutočne také namáhavé, ako mnohí hovoria?

Pocit to bol určite skvelý, ale v tej dobe som nebol pripravený na takú skúsenosť, dnes by som to zvládol omnoho lepšie a veľmi rád by som si to zopakoval alebo dostal príležitosť zúčastniť sa nejakých pretekov. Bohužiaľ to stojí veľa peňazí a ešport je momentálne moja priorita.

Navyše sa to odohralo pár týždňov pred zimou, takže teplota vzduchu bola len tesne nad nulou a než som vychádzal, tak pršalo, čiže som jazdu absolvoval na mokrých pneumatikách a neveril som si dostatočne na to, aby som sa pokúšal tlačiť, len som si to užíval. Po jazde mi bolo trochu zle, nič hrozné. Každopádne, namáhavé to určite je, i keď s F1 sa to napríklad nedá vôbec porovnať.

Pred korona-krízou si navštevoval aj ešportové eventy, kde si sa so svojimi súpermi stretol naživo a následne ste spolu pretekali. Ako vlastne prebiehal taký ešporotový event od začiatku dokonca?

Za seba musím povedať, že dni, ktoré som strávil na ešportových eventoch, boli tie najlepšie v mojom živote. V tej chvíli žijete v ideálnom svete s ľuďmi, ktorí majú zápal pre tú istú vec, ako vy. Čo sa týka priebehu, je to veľmi podobné online eventom, s tým rozdielom, že tu sa oddeľujú veľmi dobrí jazdci od špičky, pretože nie každý dokáže dobre jazdiť mimo domov. Niekomu to ale naopak môže vyhovovať viac. Extra tlak a strata pohodlia z domova im pomáha zo seba dostať maximum a lepšie sa sústrediť.

Aké máš v ešporte ciele? Si Sim racerom na plný úväzok?

Áno, ešportu sa venujem skoro rok na plný úväzok a pevne dúfam, že v tom budem pokračovať. Nemám priamo žiadny cieľ, chcem byť úspešný a venovať sa tomu ako dlho to len pôjde, chcem ísť príkladom ostatným jazdcom z Česka a Slovenska. Mimo preteky sa snažím učiť a zlepšovať v iných oblastiach, aby som mal možnosti keď skončím ako jazdec. Či už sa jedná o pozíciu manažéra tímu, založenie vlastného tímu alebo napríklad vlastnej akadémie pre nachádzajúce generácie. Verím, že mám čo ponúknuť a predať ostatným.

Ako vníma rodina a tvoje okolie to, že sa venuješ ešportu a ako to vnímali v úplných začiatkoch?

Rodina a blízki to vnímajú veľmi pozitívne a podporujú ma v tom, čo robím. Zo začiatku to bolo brané iba ako hobby a hranie hier. Nebolo to vždy jednoduché, samozrejme, postupom času bolo vidieť, že je v tom veľký potenciál a šanca niekam to dotiahnuť.

 

Jazdec McLarenu, Lando Norris, ako veľký nadšenec virtuálneho pretekania raz načrtol možnosť toho, že by Sim raceri mohli presedlať na klasické pretekanie, je to podľa neho veľmi podobné. Zdieľaš s ním túto myšlienku? Vieš si to predstaviť, že by si pretekal aj v reálnych sériách?

Som zástancom toho, že dnešné simulátory sú na takej úrovni, že správanie a fyzika aut sú veľmi blízko reálnemu pretekaniu. Každopádne, veľký rozdiel je stále v cite, kedy na simulátore je všetko cítiť v rukách cez volant a v reáli cez celé telo. Tiež tam máte strach a nervozitu z havárie. Veľký rozdiel je aj vo fyzickej náročnosti a preťažení. To sú hlavné veci, ktoré nás rozdeľujú a iba skutočne talentovaní jazdci sa s takými vecami dokážu vysporiadať a byť konkurencie schopní.

Čo ty a F1, máš nejakého obľúbeného jazdca? Koho favorizuješ v tohtoročnej bitke o titul majstra sveta, Hamiltona alebo Verstappena?

Fandil som dlhé roky Alonsovi než po prvýkrát z F1 odišiel. Teraz fandím viacerým jazdcom, sú medzi nimi napríklad George Russell, Mick Schumacher, ale predovšetkým Max Verstappen, ktorého zároveň favorizujem na tohtoročný titul majstra sveta, každopádne to bude mať extrémne ťažké oproti kombinácii Hamilton + Mercedes.

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame