Elektronický šport počas pandémie prekvapil: Ako však vyzerá jeho budúcnosť po nej?

eSport

Svet zasiahla pandémie a eSport sa naplno rozbehol (Zdroj: Tomáš Macháček, Eplayer)

#Už viac ako rok zúri po celom svete pliaga s menom COVID-19, ktorá postihla snáď všetky odvetvia našich životov, nevynímajúc elektronický šport. Pred rokom, keď sa vo väčšine krajín úplne pozastavil klasický šport, sa pozornosť upriamila na ten elektronický, keďže ten je možné vykonávať aj online formou. Sledovanosť a záujem o eSport zrazu enormne stúpli. Ako veľmi mu táto pandémia pomohla a aká je jeho ďalšia budúcnosť?

Svet zastal a eSport sa rozbehol

V čase, kedy sa COVID-19 stal problém globálneho merítka a väčšina športových líg a organizácii musela zrušiť svoje naplánované udalosti sa elektronický šport dostal na výslnie. Oproti bežnému športu má totižto jednu obrovskú výhodu, a to, že je ho možné vykonávať aj z pohodlia našich domovov.

O elektronickom športe začali písať aj mainstreamové média, stal sa hlavnou témou športových novín a aj najväčší skeptici začali uznávať, že to nie je iba trápne hranie počítačových hier. Paradoxom je, že o spopularizovanie tohto odvetvia sa vo veľkom pričinili aj samotní športovci. Či už to bola futbalová hviezda Neymar Jr, ktorá vo veľkom streamovala hru CS:GO, alebo štvorčlenná skupinka jazdcov F1, ktorá reálne pretekanie vymenila za to virtuálne.

Paradoxne sa o popularizáciu eSportov pričinili aj známi športovci (Zdroj: Tomáš Macháček, Eplayer)

Následný vývoj

Svet sa ale postupom času začal z prvej vlny pandémie dávať do poriadku a s ním sa opäť začali organizovať aj športové podujatia, hoc vo väčšine prípadov to bolo bez divákov. Podstatné ale bolo, že rázom sa v televízii opäť spojazdnili športové prenosy, športoví redaktori mohli znova písať o ich primárnej téme a nadšenie ohľadom eSportu začalo v očiach širokej verejnosti upadať.

Organizátori či už veľkých alebo malých eSport podujatí boli však stále na pochybách a nie všetci sa rozhodli púšťať do riskantných projektov. ESport teda vo väčšej miere ostal naďalej v online priestore. Ale našli sa aj výnimky. Napríklad každoročný šampionát v hre League of Legends nesmel chýbať ani v dobe covidovej. Organizoval sa dokonca v krajine, odkiaľ celá hnusoba prišla – v Číne. Samozrejme, bez prítomnosti divákov a za prísnych epidemiologických opatrení, ale fakt, že sa podarilo usporiadať event pre hráčov z celého sveta, a to priamo v Číne, bol veľkým úspechom.

Budúcnosť a problém dneška

Je naivné si myslieť, že sa tento rok dokáže zorganizovať eSportové podujatie alebo technický festival, ktorý bude prístupný pre tisícky návštevníkov. Tieto podujatia budú opäť prevažne v online formáte. Je iróniou, že to, čo tomuto segmentu pred rokom pomohlo, teraz mu značne uškodí, nakoľko najväčšie športové podujatia aj s určitým počtom divákov už naplno fičia niekoľko mesiacov.

Prečo vlastne aj eSport potrebuje zaplnené arény? Dôvod je ten istý, ako pri hudobnom priemysle, športe alebo divadelných hrách. Robí to danému podujatiu oveľa väčšiu prestíž, osloví viac ľudí a dostaneš príležitosť okúsiť jedinečnú atmosféru, ktorú toto odvetvie dokáže vyprodukovať. Je to jednoducho väčšia show, ktorá navyše ponúka aj prácu širšiemu spektru ľudí, ktorí nemajú v online ére využitie.

Hovoríme o kameramanoch, fotografoch, osvetľovačoch, technikoch alebo o ľuďoch, dozerajúcich na správanie divákov počas zápasov. Sponzori sú tiež na financovanie o niečo skúpejší, keďže ich reklama nebude mať v online priestore rozhodne taký dosah, aký by mala na riadnom evente s fanúšikmi.

Plné haly si vyžaduje aj tento druh športu (Zdroj: Jan Hložek, Eplayer)

To, čo z izby nezažiješ

S online érou sa navyše spája ďalší nepriaznivý aspekt. Domáce podmienky totižto značne uškodili atraktivite zápasov a počas nich dali priestor vyrásť hráčom, ktorí predtým na riadnych eventoch nikdy nejako nebodovali.

Je totiž rozdiel vyhrať nad najlepším tímom histórie počas online zápasu a je iné ho poraziť na jeho domácej pôde za podpory tisícok divákov v aréne. Stres, adrenalín, vášeň, napätie, emócie, povzbudzovanie spoluhráčov, elektrizujúca atmosféra, a mohli by sme pokračovať ďalej. Všetky tieto veci sa počas pandémie v elektronickom športe značne zredukovali alebo úplne vytratili. Chýba zážitok, ktorý z izby jednoducho nedokážeš naplno prežívať. A to je presne to, na čo elektronický šport naplno dopláca.

Elektronický šport bude fungovať ďalej, avšak z dlhodobého hľadiska môže pri súčasnej situácii rásť o čosi menej alebo v najpesimistickejších odhadoch aj stagnovať.

A ako vidíš ďalší vývoj ty? Podeľ sa s nami v komentároch!

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame