Vďaka čomu sa Coca-Cola stala celosvetovo populárnou?

King Kong Filip Kuna

Zdroj: Filip Kuna

#Coca-Cola je dnes celosvetovým symbolom priateľstva a osvieženia, ale nebolo to vždy tak.

Keď firma zahájila svoju medzinárodnú expanziu v 20. rokoch minulého storočia (dovtedy bola populárna hlavne v USA), tak to žiadne veľké terno nebolo. Neznáma zahraničná značka, veľa iných alternatív na trhu, nerozvinutá distribúcia, pozvoľný rast.

Veci sa začali meniť k lepšiemu v 1928, keď sa spoločnosť prvýkrát stala sponzorom letnej olympiády v Holandsku.

Na skutočný zlom si však museli počkať až do 2. svetovej vojny, keď sa do nej zapojilo USA. Generál Eisenhower, ktorý viedol armádu v Severnej Afrike, potreboval pre vojakov niečo, čo by im pripomínalo ich domov.

A tak, okrem iného, poslal do Coca-Coly urgentnú objednávku na vybudovanie 10 tovární, aby boli schopní doručiť 6 miliónov fliaš mesačne.

Vtedajší riaditeľ firmy však povedal: „Každý muž v uniforme si bude môcť kúpiť fľašku za 5 centov, kdekoľvek na svete je, koľkokoľvek by to firmu malo stáť.“

vojaci pijúci coca-colu

Zdroj: Filip KunaNuž, a to bol začiatok procesu, na konci ktorého bolo 64 plniacich fabrík naprieč Afrikou a Európou. Predali viac ako 5 MILIÁRD fliaš + množstvo hektolitrov z mobilných čapovacích staníc.

Značka za takúto „kampaň“ zaplatila na dnešné peniaze viac ako 80 miliónov dolárov.

Ale jej prítomnosť nakoniec neposlúžila len na zdvihnutie morálky vojakov.

Vďaka svojej prítomnosti bola práve vojna prvýkrát momentom, kedy nápoj mohli ochutnať aj miestni obyvatelia.

Keď potom vojna jedného dňa skončila, už nápoj poznali, už im chutil, už mali vybudovanú logistiku… A bol to začiatok obdobia, počas ktorého sa Coca-Cole tak neuveriteľne darilo.

Takže vidíte, aj takéto podoby môže mať skvelá marketingová kampaň.

A čo z toho vyplýva pre všetkých marketérov?

Jediné: Distribúcia, fyzická i mentálna, je extrémne dôležitá.

Keď by ste aj boli Kofola, ale nečapujú Vás v reštaurácii, do ktorej zákazník príde, čo myslíte, čo spraví?

Zdvihne sa a pôjde do reštaurácie vedľa, kde Kofolu čapujú?

Nezmysel. Objedná si Coca-Colu, Pepsi, Vineu, vodu… Najbližšiu vhodnú alternatívu, ktorú majú.

Keď by ste boli ten najlepší prací prášok/toaletný papier/opaľovací krém na svete, ale v drogérii Vás nemajú na pulte, máte smolu. Zákazník nepočká, nepríde neskôr. Vezme si nejaký iný.

No a to isté platí aj o Vašej reklame. Môžete mať aj tancujúcich škrečkov, ktorí vyhrali každú jednu súťaž kreativity, do ktorej sa prihlásili. No televízie Vám ju zadarmo neodvysielajú.

Musíte šíriť, aby ste boli stále dostupní, fyzicky i mentálne. To je priorita každého špičkového marketéra.

Lebo  content je king, ale distribúcia je KING KONG.

 

Filip Kuna vs King Kong
Zdroj: Filip Kuna
Zdroj: Filip Kuna
Odporúčame