#Vo svete, ktorý naplno využíva nástroje AI, sa objavil nový trend. Novinka pobláznila internet svojou bizarnosťou a príspevky zaplavili takmer všetky sociálne siete. Používatelia nadšene zdieľajú svoje podoby superhrdinov a užívajú si pozornosť okolia. To, čo vyzerá ako neškodná zábavka, však spustilo znepokojivú vlnu podnetov, ktoré majú na svedomí vážnu polemiku.
Personalizovaný boom
Určite si aj ty zachytil príspevky na sociálnych sieťach, kde sa ľudia chvália svojou podobou, ktorú im vytvorila AI. Príspevky, ktoré ukazujú kompletné balenie figúrky ako z regálu hračkárstva, vytvára umelá inteligencia na mieru užívateľovi, ktorí do systému zadá svoje selfie a vyplní otázky o svojej profesii, obľúbenej farbe a predmetoch, ktoré ho vystihujú.
Ošiaľ sa spustil najmä medzi influencermi, no dostal sa aj „za múry“ tejto komunity. O extrémnej popularite tejto novinky informoval portál Indy 100, ktorý tvrdí, že má ísť o nevinný trend v oblasti kreativity, nie každý z užívateľov sociálnych sietí zdieľa tento názor. Našla sa skupina kritikov, ktorá poukazuje na to, že tento obsah môže pôsobiť na niektorých portáloch nevhodne. Naráža tým na boom AI príspevkov na platforme LinkedIn, ktorá je primárne určená pre iný typ online obsahu.
Nevinná zábavka alebo problém?
Na prvý pohľad ide len o neškodnú zábavu na sociálnych sieťach. Veď kto by nechcel vidieť svoju „miniverziu“ s mini notebookom, kávovým hrnčekom v balení, ktoré pripomína retro verziu bábiky Barbie? Odborníci však upozorňujú na to, že takýto trend môže mať aj odvrátenú stránku, ktorú na prvý pohľad nemusíš registrovať.
Okrem energetickej stopy, ktorú používa generatívna AI, má ísť aj o etickú dilemu, ktorá má byť chránená autorským právom spoločnosti, od ktorej sa kopíruje dizajn. Tu sa podľa portálu BBC ponúka etická otázka toho, kto je majiteľom výplodu umelej inteligencie…
„Generatívna AI uľahčuje a urýchľuje ľuďom vytváranie a dodržiavanie trendov,“ cituje BBC slová Jasmine Enberg, ktorá je analytičkou sociálnych médií. Ďalej uviedla, že „technológia urýchľuje a uľahčuje tvorbu online obsahu, čo môže mať neočakávaný účinok“. Zároveň tvrdí, že „verí, že trendy poháňané AI sa stanú častejším prvkom v online priestore a stanú sa súčasťou pravidelnou súčasťou digitálneho života“.
Nadšenie užívateľov
Aj napriek všetkým pochybnostiam stále pribúdajú príspevky, ktoré tomuto trendu holdujú. Nadšení užívatelia pridávajú svoje podoby v kreatívnom ponímaní umelej inteligencie na Instagram a TikTok. Pre niekoho sa to môže zdať trápne a fádne, iní tomu fandia a kladú dôraz na inakosť a fame, ktorý okolo týchto „zberateľských figúrok“ je.
Je jasné, že to znie cool a chce to mať každý. Okrem influencerov tomu prepadli aj známe osobnosti a značky, či úplne bežný užívatelia. Za znepokojivé však niektorí označujú to, že užívatelia vnímajú AI nástroje ako súčasť kultúry, ktorá poukazuje na to, že „ak sa človek musí vizualizovať ako hračka pre získanie pozornosti, tak niečo nie je v poriadku“.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Chceš to skúsiť?
Tento trend určite vyvolal dávku zvedavosti aj v tebe. Či už túžiš po tom, aby si bol súčasťou virálneho trendu, chceš sa jednoducho len pobaviť alebo len testuješ hranice toho, čo „znesú“ tvoje profily na sociálnych sieťach, môžeš to skúsiť.
Urobiť vlastnú podobu figúrky však nie je vôbec jednoduché – chce to dávku trpezlivosti a možno aj trochu nadhľadu. Na internete nájdeš viaceré návody, ktoré ti s tým pomôžu. Priprav sa však na to, že finálny výsledok sa nemusí na prvý raz stotožniť s tým, čo od neho očakávaš.
Zdieľať na