RECENZIA Tiché miesto 2 je skvelým pokračovaním poriadneho napínáku: Dostalo nás na plnej čiare!

Abbottovci opúšťajú farmu a vydávajú sa na cestu za útočiskom

Abbottovci opúšťajú farmu a vydávajú sa na cestu za útočiskom (Zdroj: Paramout Picutres)

#Tiché miesto sa pri svojom uvedení začiatkom roka 2018 stalo obrovským hitom. Snímka o nevidiacich, ale za to veľmi dobre počujúcich netvoroch zarobila niekoľkonásobok svojho budgetu a pokračovanie bolo už len otázkou času. Sme veľmi radi, že napriek pandémii sa ho Paramout Pictures nesnažilo streamovať (aj keď majú vlastnú streamovaciu službu), ale risklo exkluzívnu premiéru v kine. Nuž, a vyplatilo sa – Tiché miesto 2 sa kvalitatívne drží vysokej latky, ktorú nastolil jeho predchodca.

RECENZIA Je pitie alkoholu zdraviu prospešné? Film Chľast je zábavná a zaslúžená oscarovka

Čo sa stalo predtým a čo potom

Rodinu Abbottovcov sme na konci prvého dielu opustili po nepekných udalostiach, ktoré sa jednej noci odohrali na ich farme. Na nej však už útočisko nenájdu, musia sa teda vydať ďalej. Abbottovci opúšťajú farmu, ktorá bola vďaka systému pomerne prísnych pravidiel relatívne bezpečným miestom. Vydávajú sa na extrémne nebezpečnú cestu, na konci ktorej snáď čaká niekto, kto im pomôže.

Počas svojho putovania si však uvedomia, že rovnako veľké nebezpečenstvo ako od votrelcov z inej planéty, im môže hroziť aj od vlastných ľudí, ku ktorým upínali všetky svoje nádeje na záchranu. Tentokrát natrafia na známu postavu cynického drsniaka Emmetta. Poznajú ho ešte z čias, keď svet nezachvátila panika a chaos. Teraz musia spolupracovať, aby dokončili to, čo Lee na farme začal.

Príbeh našej rodinky sledujeme v podstate presne od momentu, v ktorom skončila jednotka. Takto však film nezačína. Najprv ti tvorcovia predstavia, ako vyzeral svet pred monštrami a aké udalosti a okolnosti viedli k apokalypse. Keď už ti bude všetko jasné, môžeš pokračovať v ceste s Evelyn a jej deťmi. „Odpovieme aj na všetky otázky, ktoré nám diváci kladú v súvislosti s prvým dňom invázie, konečne odhalíme, ako to všetko začalo,“ vyjadril sa v jednom z rozhovorov John Krasinski.

Všetci herci, vrátane detských protagonistov, odvádzajú výbornú prácu
Všetci herci, vrátane detských protagonistov, odvádzajú výbornú prácu (Zdroj: Paramout Picutres)

Krasinski to opäť dokázal

Tvorcom celého príbehu je scenárista a režisér John Krasinski, ktorého asi poznáš skôr ako herca zo sitcomu Office či akčného Jacka Ryana. Zahral si dokonca Evelyinho manžela Leeho – teda zahral ako zahral, Krasinski je predsa skutočným manželom Emily Blunt. Tiché miesto bolo jeho debutom a po jednotke sa ihneď pustil do pokračovanie príbehu.

Prekovať už tak vysoko postavenú latku jednotky muselo byť naozaj ťažké a Krasinskemu treba jednoznačne uznať odvahu. Ale, čo ťa budem naťahovať, Tiché miesto 2 je rovnako skvelý film. Má solídne tempo, dobré a originálne nápady, rovnako skvelý námet, parádne nové postavy a rozumnú zápletku – jednoducho všetko, čo očakávaš od výborného filmu, pri ktorom nemusíš vypnúť mozog. Konečne sme teda našli film aj pre uvažujúce publikum.

O scenár a réžiu sa znova postaral talentovaný John Krasinski
O scenár a réžiu sa znova postaral talentovaný John Krasinski (Zdroj: Paramout Picutres)

Technicky dokonalá záležitosť

Musím uznať, že všetci herci, vrátane oboch detských protagonistov, odvádzajú výbornú prácu. Je však niečo, čo na tomto kúsku treba jednoznačne vypichnúť – a tým je technická stránka. Podobne ako pri prvej časti, aj tu sa pracuje najmä s výborne umiestnenou kamerou a bezchybným ozvučením. Tiché miesto 2 by si si doma užil asi ťažko, aj keby si mal súpravu Dolby Atmos – kino skrátka ostane kinom.

Absolútne dokonalá zvuková stránka prvého filmu dostala od filmovej Akadémie nomináciu na Oscara. Dvojke sa pravdepodobne ujde tiež. Snímka presne vie, kedy má byť potichu a kedy hučať. Priestorové reproduktory umožnia, že každý pohyb netvorov budeš počuť presne tam, kde sa nachádzajú. Aj keď ich nevidíš, vedia nabudiť strach. Oceňujem aj minimálne jumpscary, nenájdeš ich tu veľa – ak ale na nejaký príde, strhne celú kinosálu.

Pozadu nie je ani hudobný podkres. Skladateľ Marco Beltrami sa vracia a oživuje ako staršie tóny, tak aj nové melódie. Soundtrack hučí, keď je to potrebné, ale vie zanôtiť aj na emočnú strunu. Oboch, ako akcie, tak aj emočných momentov, tu nájdeš požehnane. Kamera ti ukáže každý dôležitý pohyb postavy. Zistíš, kam uložia zbraň, čo všetko si berú zo sebou na cestu a podobne. Vďaka tomu obmedzia hovorené slovo, ktoré by ich mohlo prezradiť.

Čaká ťa množstvo napínavých momentov, okorenených skvelou technickou stránkou
Čaká ťa množstvo napínavých momentov, okorenených skvelou technickou stránkou (Zdroj: Paramout Picutres)

Je takéto pokračovanie nutné?

Určite si uvažoval nad tým, či bolo pokračovanie skutočne nutné. Úprimne, aj my. Spomeň si ale na Blade Runnera 2049. Ani o toto pokračovanie sa nikto neprosil a pozri, aký skvelý film z toho nakoniec bol. Táto snímka je na tom veľmi podobne. Príbeh rodinky v jednotke niekde začal a niekde skončil. Dvojka v podstate potrebná nebola, no sme radi, že vznikla. Otvorila apokalyptický svet, prestavila nové postavy a ukázala nové možnosti, kam môžu cesty našich hrdinov smerovať nabudúce. Áno, tvorcovia si nechali otvorené dierka aj na trojku a ja by som si ju pokojne pozrel aj hneď.

Tiché miesto 2 nie je sequel, ktorý Krasinski napísal kvôli peniazom ani vplyvu. Návštevu kina ti jednoznačne odporúčam. Ak si jednotku ešte nevidel, urob to čo najskôr a podpor naše kiná, určite nebudeš ľutovať. Na záver by som ti neodporúčal kupovať si popcorn – pri napínavých scénach som v plnej kinosále (respektíve povolenej polovičnej kapacite) nepočul nikoho ani len dýchať, nie to ešte jesť. Samozrejme, ak máš naňho chuť, smelo do toho, ale keď ti ostane celé vedierko aj po záverečných titulkoch, spomeň si, že som ťa varoval.