#Rozstrapatený vzhľad, výraz ako po prebdenej noci a telíčko, ktoré sa zmestí do dlane. Zberateľský trend Labubu, ktorý mnohí prirovnávajú ku kedysi populárnym hračkám Mončiči, je najnovší must-have kúsok pre každého, kto chce byť trendy. Zaujíma ťa, čo stojí za globálnym ošiaľom okolo nenápadnej figúrky, ktorú milujú deti aj dospelí?
Nejde o žiadnu novinku
Fenomén Labubu postavičiek aktuálne bombarduje celý internet, pritom nejde o žiadnu novinku. Drobný a roztomilý tvor, ktorý pripomína trolla či Teletubbies postavičky, sa objavil ešte v roku 2015. Ako uvádza portál Vogue, táto neprehliadnuteľná súčasť modernej kultúry vznikla pod rukami umelca menom Kasing Lung.
Námet sa zrodil v knihe The Monsters Trilogy a od roku 2019 si žije vlastným životom ako malá figúrka, ktorá bola zhmotnená v spolupráci s čínskym gigantom Pop Mart. Zatiaľ čo pôvodne mal byť len kreatívnym výstrelkom, dnes sa stal predmetom, ktorý vyvoláva masovú túžbu a obsesiu.
Podľa NBC News je možné popularitu tejto hračky pripísať thajskej raperke Lise Blackpink, ktorá sa netají svojou láskou k tejto čudesnej bytosti. Svojím názorom sa prezentuje nielen na sociálnych sieťach, ale aj v rôznych rozhovoroch. Od doby, keď túto svoju vášeň prvýkrát zdieľala sa fanúšikmi, začala sa davová hystéria a jej priaznivci stáli v radoch pred obchodmi, aby mohli Labubu vlastniť tiež.

Zberateľské šialenstvo
Ako sme už spomínali, nešalejú za ním len deti, ale aj dospelé ženy. Portál Independent uviedol, že vo Veľkej Británii je po tomto trende extrémny dopyt. Nadšení zberatelia urobia čokoľvek, dokonca aj kempujú pred predajňami, aby sa im ušli obľúbené kúsky. Za šialenstvom je čiastočne aj fakt, že Labubu sa predáva v prepočte za približne 20 eur v takzvaných „blind boxoch“, ide teda o nákup naslepo, takže nikdy nevieš, ktorú z postavičiek si práve uchmatneš.
Samozrejme, ide o skvelý marketingový ťah, vďaka ktorému sú postavičky ešte žiadanejšie, pretože slepým nákupom je omnoho zložitejšie zohnať limitované a exkluzívne kúsky. Tie si potom zberatelia medzi sebou predávajú na internete za stovky až tisíce eur.
Hračka alebo módny doplnok?
Rozdiel medzi Labubu a inými virálnymi hračkami, ktoré za posledné roky ovládli sociálne siete, je práve v estetickej „nedokonalosti“ – mierne vyšinutý až strašidelný vzhľad a pološialený úsmev robí z Labubu fenomén, ktorý túži maž každý.
Hoci ide primárne o hračku, ktorá má cieľovku medzi mladšími ľuďmi, zdá sa, že trendu prepadli aj dospelí. Po Labubu siahajú často ženy, ktoré chcú byť trendsetterky a ukázať, že majú na módu vlastný názor – pripevňujú si ich na kabelky či kľúče a údajne tým prejavujú svoju hravosť a osobnosť.
Podľa americkej akademičky a odborníčky na dizajn Gözde Goncu Berk ide o oveľa viac, než len vec trendu a štýlu. Labubu podľa nej nie je len hračka, ale je to akýsi kultúrny monument. „Trendy s takýmto dosahom nikdy nevznikajú len tak. Ich vznik je zakorenený v spoločenskom kontexte,“ uviedla pre portál The Guardian. Podľa jej názoru zrejmé, že dôvod, prečo dospelí túžia po detských hračkách, nie je len prejavom nostalgie, ale aj akousi reakciou na spoločenskú situáciu.

Zaujímavosti o príšerkách Labubu
Na záver sa mrkni na 10 menej známych faktov o postavičkách Labubu, ktoré zozbierali fanúšikovské blogy Novel Ship, Bagaholic Boy a Zalora.
- Niektoré verzie boli vyrobené s veľmi nízkym nákladom – išlo o ručne maľované kúsky, ktoré vyšli často len v pár desiatkach kusov pre celosvetový trh.
- Prvé príbehy o Labubu boli súčasťou ilustrovaných kníh pre deti, ktoré autor Kasing Lung vydal ešte pred oficiálnou spoluprácou s Pop Martom.
- Väčšina pôvodných ilustrácií Labubu bola vytvorená pomocou akvarelu, čo dodávalo ilustrovaným postavám jedinečný a mäkký vzhľad.
- Labubu má silnú fanúšikovskú základňu v Japonsku a Kórei, kde sa dokonca konajú výstavy špeciálnych edícií.
- Fanúšikovia si môžu stiahnuť mobilnú aplikáciu, ktorá umožňuje interakciu s digitálnou verziou Labubu prostredníctvom rozšírenej reality.
- Niektoré limitované edície Labubu boli vytvorené s dôrazom na udržateľnosť a vznikli z recyklovaných materiálov, čo odzrkadľuje trend, pri ktorom dizajnéri hračiek zohľadňujú environmentálny dopad svojich produktov.
- Postavičky sa stali maskotom predajní Pop Mart, ktoré ich distribuujú. V predajniach nájdu zákazníci veľké sochy, ktoré vítajú zákazníkov v oblečení podľa sezón či sviatkov.
- Niektoré figúrky majú drobné detaily na ušiach či nohách, ktoré odkazujú na konkrétne pasáže z pôvodných príbehov.
- Labubu nesie v sebe symbol nevinnosti s nádychom rebélie a práve táto kombinácia rezonuje s dospelými, ktorí hľadajú návrat k detstvu v modernej podobe.
- Niektoré značky streetovej módy čerpajú inšpiráciu v Labubu pri navrhovaní limitovaných tričiek, šatiek a doplnkov.
Zdieľať na