Svalovica po tréningu: Tragédia alebo veľká sláva? Pomôcť ti s ňou môže niekoľko overených trikov

Svalovicu zažil už každý.

Svalovicu po tréningu zažil už asi každý (Zdroj: freepik.com/user18526052)

#Ľudia sa v otázke svalovice delia na dve skupiny. Jednu často počuješ hovoriť oslavné vety o tom, že tá brutálna, tretí deň trvajúca bolesť stehien, je to najlepšie, čo sa im mohlo stať. Vlastne ani nikdy nemali lepší tréning ako ten posledný. Druhá skupina to zasa berie ako fantastickú výhovorku na to, prečo by sa počas najbližších – minimálne desiatich dní, nemali ani pohnúť. Nech už patríš do ktoréhokoľvek z týchto dvoch tímov, mal by si zbystriť pozornosť. Dnes si totiž povieme čo-to o svalovici a o jej účinkoch na naše telo.

Majú ju všetci

Keď cvičíme, naše telo dostávame do fyzického stresu a svalová horúčka je prirodzenou odpoveďou na záťaž. Aj sám si pravdepodobne odsledoval, že ju zažívaš hlavne, keď začínaš nový tréningový plán, pridáš nové cviky, zvýšiš intenzitu alebo dvíhaš väčšiu váhu, než obvykle. Ničím výnimočným nie je, ani keď ju máš z celodennej pomoci pri prerábaní alebo sťahovaní. Je to nový pohyb, ktorý robíš s váhou, ktorú si dovtedy nedvíhal. A rovnako ju môžeš pocítiť po náročnej túre.

Svaly ťa môžu páliť aj počas tréningu. Každý, kto rád maká v posilňovni to určite pozná a nedá na tento pocit dopustiť, keďže sa nám často spája s kvalitným tréningom. Svalovica sa však dostaví až po ňom a v anglickej literatúre sa môžeš často stretnúť s pojmom – bolesť svalov s oneskoreným nástupom, teda Delayed Onset Muscle Soreness (DOMS). Voči tejto potréningovej bolesti svalov nie je imúnny nikto a stretávajú sa s ňou aj špičkoví bodybuilderi.

Doplň si zásobu výživových doplnkov v super cenách od Uber Nutrition!

Prečo vzniká

Určite si už počul o tom, že k svalovici dochádza kvôli kyseline mliečnej. Aj keď v tom hrá istú rolu, zo svalov je vyplavená do niekoľkých hodín po tréningu, a preto nemôže za niekoľko dní trvajúce bolesti pri každom pohybe. Dôvodom je v tomto prípade spôsobenie malých trhlín, ktoré si si spôsobil cvičením.

Svaly sa opravujú, a ty si následne silnejší a odolnejší. Menšia svalovica nie je vôbec na škodu, no problémom je tá, ktorá trvá viac ako 72 hodín. V tomto prípade pôjde o nadmerné poškodenie svalov spomínanými trhlinami. Jednoducho si to prehnal.

Do hry ťa môže vrátiť strečing (Zdroj: freepik.com/pressfoto)

Dostaň sa späť do hry

Ak si to však už prehnal a hľadáš pomoc, existuje niekoľko tipov, ktoré ti pomôžu byť znova fit a nabudúce neopakovať svoje chyby. Užitočnými pomocníkmi pre teba v tomto prípade určite budú masáž, ľad alebo naopak teplo, odpočinok a napríklad aj strečing. Rick Sharp, profesor fyziológie cvičenia na Štátnej univerzite v Iowe, si myslí, že práve posledná menovaná súčasť tréningu je podceňovaná. Naťahovanie svalov dokáže veľmi účinne prelomiť cyklus neustáleho sťahovania svalov a tlaku, ktorý na ne vytvárame.

Cestou k uvoľneniu boľavých svalov môže byť aj pohyb. Samozrejme, že ak ťa ukrutne bolia hamstringy, nebolo by múdre ísť cvičiť nohy s ohromnými váhami. Zaraď skôr oddych a skús ľahšie aktivity, akými sú prechádzky, krátky mierny jogging alebo plávanie. Nezabudni na ľahkú rozcvičku či komplexné cviky, pri ktorých zapojíš viacero svalov.

Dávaj pozor na živiny

Ako vždy pri cvičení a tréningu, aj tu je potrebné myslieť na živiny, ktoré telu dávaš. V tejto situácii bude pre telo najväčším benefitom magnézium, ktorého príjem môžeš zvýšiť. Doplň tiež vitamíny a bielkoviny. Všetky spomínané zložky dnes ľahko nájdeš aj vo forme doplnkov stravy, vďaka ktorým si prijaté hodnoty živín ľahko odsleduješ. Pomôcť ti môže aj L-glutamín.

Aj keď svalovica nie je žiadnym koncom sveta a môže byť skvelým indikátorom toho, že sa stávaš silnejším a svalnatejším, dávaj si na ňu pozor. Počúvaj svoje telo a nenúť ho ísť do extrémov. Je potrebné rozoznať ju od pretrénovania alebo zranení, ktoré by mohli dosahovanie tvojich cieľov poriadne zabrzdiť. Ak len začínaš cvičiť a cítiš niekoľkodňové bolesti svalov po každom tréningu, nezabudni to konzultovať s trénerom, ktorý by mal dbať na to, aby tvoje cvičenie bolo primerané tvojim možnostiam a schopnostiam.

Tvoja strava musí byť vyvážená (Zdroj: Uber Nutrition)

Sponzorovaný článok vytvorený v spolupráci s Uber Nutrition.

Zdroj: webmd.com, kidney.org

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Zavrieť