RECENZIA Netflix prichádza s ďalším vesmírnym dobrodružstvom: Stowaway ti položí zložitú morálnu otázku

recenzia na Sci-fi trhák Stowaway je na Netflixe dostupný od 22. apríla

Sci-fi trhák Stowaway je na Netflixe dostupný od 22. apríla, prečítaj si našu recenziu (Zdroj: Netflix)

#Koncom minulého roka nám najväčší streamovací gigant doručil sci-fi blockbuster The Midnight Sky. Niekoľko dní sa držal medzi najpozeranejšími titulmi, avšak kvôli nízkym hodnoteniam, ako od kritikov, tak aj od divákov sa očakávaného úspechu nedočkal. Tentokrát si chce Netflix napraviť reputáciu a aktuálne tam nájdeš ďalšiu vesmírnu pecku Stowaway (v preklade Utajený pasažier). V čom sa tento film líši od Polnočného neba a podarilo sa prekonať nastavenú latku?

Rebríček 30 najlepších filmov s vesmírnou tematikou: Klasika aj novinky, ktorý si dnes večer pustíš?

Trojčlenná posádka smeruje k Marsu

Pozrime sa do vízie neďalekej budúcnosti vesmírneho programu. Na Mars už lietajú desiatky astronautov ročne a dopravujú ich tam okrem NASA aj súkromné spoločnosti. Na túto dvojročnú cestu sú vyslaní aj vedkyňa Zoe v podaní Anny Kendrick, biológ David, ktorého si zahral Daniel Dae Kim a kapitánka výpravy Marina s tvárou Toni Collette, absolvujúca svoju poslednú cestu kozmom.

Vesmírne stanice sú dizajnované a udržiavané tak, aby na dvojročnej ceste k červenej planéte bez problémov uhostili dvoch členov posádky. Súkromníci chcú však ušetriť a tak vysielajú na svoje stanice trojčlenné posádky, ktoré si so zásobou potravín a kyslíka len tak-tak vystačia, ale do zvoleného cieľa predsa len dorazia. Teda za predpokladu, že sa nestane nič neočakávané.

Toni Collette ako vedúca posádky smejurúca na Mars
Toni Collette ako vedúca posádky smejurúca na Mars (Zdroj: Netflix)

Nevítaný pasažier zamieša karty

Trojica bezpečne dorazí na vesmírnu stanicu, ktorou sa má dopraviť na Mars. Po určitom čase však nájdu skrytého čierneho pasažiera. Okrem hospitalizovania potrebuje aj časť ich potravy a, samozrejme, kyslík. Prichádza teda k hlavnému problému – posádka sa ocitá pred dilemou, ktorá zásadne rozhodne o osude ich výpravy aj životov. Obetujú neznámeho štvrtého pasažiera alebo sa vydajú hľadať kyslík do motorovej časti stanice, čo by mohlo znamenať koniec cesty pre všetkých?

Stowaway v prvom rade nie je vesmírnym trhákom ani blockbusterom. Ide skôr o komornú drámu odohrávajúcu sa najmä v úzkych chodbách samotnej stanice. Po prvej hodine stopáže ti bude citeľne chýbať vesmír – okrem dvoch záberov, v ktorých sa transportér vydáva na výpravu do kozmu neuvidíš žiadny vonkajší záber z vesmíru a je pravdepodobné, že rozhovory medzi niekoľkými postavami ťa začnú nudiť.

Druhá časť stopáže je ale iná káva. Konečne sa dostávame aj za tenké panely deliace stanicu a vzduchoprázdno. Ak budeš schopný prebojovať sa hodinou plnou rozhovorov, úvah a teórii z biológie či astronómie, dostaneš zaslúženú odmenu. Čaká ťa solídna napínavá akčná sekvencia, pekné vizuálne efekty a úžasná hudba. Technicky sa však na filme dalo ešte trošku popracovať. Ono zamrzí, keď na rotujúcu stanicu dopadá svetlo len z jedného uhla.

Jedným z členov tímu je aj biológ David
Jedným z členov tímu je aj biológ David (Zdroj: Netflix)

Stowaway v konkurencii obstojí, nie však v tej najťažšej

A práve technická stránka je to, čo film odlíši od konkurencie. Scenáristicky ti Stowaway zo začiatku príde ako brak, časom sa však z neho stane celkom zaujímavé dumanie o ľudskosti. V tomto by som možno ešte bol schopný prirovnať snímku napríklad ku Gravitácii, ale technicky sa už nechytá ani na Vesmírnu odyseu, kde to ešte na taký Interstellar.

Konkurencia vesmírnych filmom je v dnešnej kinematografii obrovská. Ak by som Stowaway postavil proti tým najlepším kúskom posledného desaťročia, jednoducho by ho zašliapli ako mravca. Ak ho však skúsim dať na misku váhy spoločne so spomínaným The Midnight Sky alebo Life, hravo by si s nimi poradila. Záleží na tebe ako na divákovi, či sa radšej pozeráš na drahé efekty alebo zaujímavý scenár. Táto snímka je taká scenáristická Ad Astra zabalená do trochu horšieho vizuálu.

Anna Kendrick bude hlavnou protagonistkou poslednej pol hodinovej akčnej sekvencie
Anna Kendrick bude hlavnou protagonistkou poslednej pol hodinovej akčnej sekvencie (Zdroj: Netflix)

Morálna otázka, ktorá smeruje k publiku

Najzaujímavejšou myšlienkou filmu, a tá mi prišla na um až po dopozeraní, sa stala práve spomínaná morálna otázka. Scenár ťa doslova nabáda, aby si túto situáciu vyriešil vo svojej hlave najprv ty. Aj naši traja hrdinovia si dávajú desať dní na rozmyslenie a to je presne tých niekoľko záberov na prázdne chodby vesmírnej stanice, počas ktorých sa máš rozhodnúť práve ty. Zavraždíš jedného člena posádky alebo obetuješ životy všetkých kvôli neistému výsledku?

Samozrejme, nie každý je rád, keď mu tvorcovia ponúkajú zložité otázky. Ak na Netflixe hľadáš skôr oddychovejší film, pro tomto ostaneš mierne sklamaný – to už radšej siahni po zmienenom Interstellare alebo Piatom elemente. Fanúšikovia zložitejších myšlienok by si mohli prísť na svoje. Ani v tomto prípade ti však neviem zaručiť stopercentnú spokojnosť.

Stowaway je jednoducho hop alebo trop. Nemá presne vymedzené publikum ani konkrétne filmové poslanie – ty ho môžeš pokojne pochopiť inak ako ja. Každopádne ti odporúčam dať mu šancu a skúsiť niečo iné. Koniec by ťa mohol emocionálne položiť tak ako aj mňa. Nezabudni rozozvučať domáce kino, pretože posledná pol hodinka preberie zo spánku aj tých najtvrdších spáčov.