#Animovaný film Soul len nedávno získal dva Zlaté Glóbusy za najlepší animák a hudbu, čo len podčiarkuje pozitívne recenzie od odbornej i laickej verejnosti. Tie sa mu dostávali už od decembra, kedy si oficiálne odbil premiéru na streamovacej platforme Disney+, ktorá však v našej krajine ešte stále nie je spustená.
My sme sa mali možnosť rozprávať sa s tvorcami Soul (Duša), konkrétne s Peteom Docterom, Danou Murray a Kempom Powersom o samotnom vzniku tohto projektu, ale aj rôznych zaujímavostiach, ktoré sa len tak nedozvieš. Zaujíma ťa viac? Čítaj ďalej.

Jazzová hudba a dôležitosť duše
Soul predstavuje stredoškolského učiteľa hudby Joa Gardnera, ktorý získa šancu svojho života hrať v najlepšom jazzovom klube v meste. Ale jeden malý chybný krok ho zoberie z ulíc New Yorku do Veľkého pred – fantastického miesta, kde nové duše získavajú svoje osobnosti, vlastnosti a záujmy predtým než idú na Zem.
Rozhodnutý vrátiť sa do svojho života, Joe spojí sily s drahocennou dušou 22, ktorá nikdy nerozumela príťažlivosti ľudských skúseností. Ako sa Joe usiluje ukázať 22, čo je úžasné na živote, môže pritom získať odpovede na niektoré dôležité otázky života.
Nápad vznikol už dávno
Nápad na tento príbeh vznikol už pred viac ako 20 rokmi. „Začalo to mojím synom. Hneď, ako sa narodil mi bolo jasné, že už má osobnosť. Odkiaľ sa ale zobrala?“ hovorí na začiatok režisér snímky Pete Docter. „Myslel som si, že vzniká skrz naše interakcie s okolitým svetom. Ale vtedy bolo jasné, že všetci sa rodíme unikátni a s konkrétnymi pocitmi o tom, kým sme.“
„V našom príbehu sa každý narodí s dušou,“ pokračuje režisér. „Tieto duše však sú nielenže nepripravené, ale dokonca musia byť vytrénované a získať špecifickú osobnosť a záujmy.“ Práve tie získavajú od mentorov, ktorým sa stane aj Joe. Ten si musí poradiť s tvrdohlavou dušou menom 22.
Podľa spolu-scenáristu Mikea Jonesa sa Joeov príbeh ľahko stotožniteľný pre kohokoľvek: „Myslím, že bez ohľadu na to, kde sme alebo, ako ďaleko sme sa dostali, občas sa čudujeme zelenšej tráve. Stále tlačíme. Vždy existuje snaha umelca vytvoriť niečo, aby nikdy nebol spokojný.“ Producentka Dana Murray s ním súhlasí: „Ten film je pre všetkých, každý sa s ním dokáže spojiť.“

Na detailoch záleží
Mimoriadne zaujímavá bola aj technika nahrávania hudobných scén. „Keď sa vo filme pozeráte na Joeobe ruky, sú to ruky Jona Batisteho (tvorca jazzovej hudby, ktorý pracoval aj na soundtracku, pozn. red.). Naši animátori podrobne študovali Jonove hranie na klavíri a nakrúcali si všetky detaily. Od pohybu prstov až po nádychy,“ pokračuje Murray.
Tvorcovia si však dali záležať aj na exteriéroch. „Hneď, ako sme sa rozhodli pre jazz, začali sme objavovať New York,“ hovorí režisér Docter. „Aj keď v tomto meste jazz nevznikol, New York je jeho hlavným mestom v Spojených štátoch. Je to centrum kultúry plné prisťahovalcov a vplyvov z celého sveta. Bohaté a vibráciami nabité miesto dokonalé pre uvedenie nášho filmu.“
„Nie je to však len o hudbe,“ dopĺňa ho spolu-režisér Kemp Powers, ktorý v tomto meste vyrastal. „Je to o dynamike toho sveta. Soul je príbeh o zmysle života a prepojeniach, ktoré máme s ostatnými. V New Yorku ľudia doslova narážajú jeden na druhého. Rozmanitosť je viditeľná na každej jednej ulici. Naozaj neexistuje miesto, ktoré by bolo podobné.“
Veľké vpred je však úplným opakom. „Svety ako tento sú zábavné na vytvorenie, no je to obrovská výzva, pretože môžu byť čímkoľvek. Je veľmi dôležité, aby reflektovali hlavného hrdinu a príbeh, ktorý o ňom rozprávame,“ hovorí režisér. Preto je všetko jemné a svojím spôsobom priesvitné. Aj preto zvolili jednoduché, no sýtejšie pastelové farby.
Veľkú mieru slobody mali aj preto, lebo len málo projektov sa doteraz zameriavalo na to, čo sa deje pred narodením a skôr cielili na život PO živote. „Mali sme šťastie v tom, že len veľmi málo náboženstiev či tradícií sa venuje veciam pred narodením,“ hovorí Docter. „Aj preto sme sa rozhodli pre jednoduché a geometrické tvary.“

Pandémia ovplyvnila aj dokončenie projektu
Keďže je Jamie Foxx, ktorý nahovoril hlavnú postavu, muzikant, na mieste bola aj otázka, či sa aj on podieľal na tvorbe hudby. Niektoré pasáže reálne vznikli, no do finálneho strihu sa nakoniec nedostali. „Jamie je hlava hlavnej postavy, ale ruky sú jednoducho John Batiste.“
Aj tvorcov však potrápila pandémia koronavírusu. „Keď sme museli opustiť priestory, zostávalo nám do konca produkcie približne sedem týždňov. Výhodou bolo, že ľudia jednoducho pobrali všetky potrebné prístroje domov a pracovalo sa ďalej,“ hovorí so smiechom Dana. “Bolo skvelé vidieť životy ostatných mimo práce. Deti, to, ako žijú či napríklad aj domáce zvieratá. Bolo to iné, ako v práci.“

Od heist movie po výsledný animák
Zaujímavé bolo aj počúvať o prvotných návrhoch filmu. „Na samom začiatku to vyzeralo tak, že celý príbeh sa bude odohrávať vo svete duší a v podstate pôjde o heist movie. Potom sme uvažovali nad tým, že hlavná postava bude herec. Všetko sa zmenilo, keď sme našli MasterClass video Herbieho Hancocka (slávny americký jazzový hudobník, pozn. red.). Od toho momentu sme vedeli, akým smerom sa vybrať,“ dodal režisér.
Na mieste bola aj otázka, prečo Pixaru trvalo tak dlho obsadiť do hlavnej úlohy Afroameričana. Tvorcovia si uvedomujú, že to trvalo naozaj dlho, no Kemp dodáva: „Je veľmi dôležité pochopiť, že kultúrne špecifikácie nie sú vecou, ktorá by mala ľudí rozdeľovať. Dobrým príkladom je aj animák Coco, kde je nositeľom príbehu význam slova rodina a nielen to, že je inšpirovaný špecifickým svetom Mexika.“
S odstupom času však smutne vyznie debata o uvedení filmu do kín. Všetci totiž tvrdili, že vytvorili film pre veľké plátna, no situácia sa mení z týždňa na týždeň. Docter však pripomenul, že bezpečnosť je na prvom mieste. Soul sa nakoniec dočkal premiéry na streamovacej platforme Disney+. Aj napriek tomu však ide o naozaj čarovný príbeh, ktorý si užijú nielen deti, ale aj dospelí.
Zdieľať na