Nadizajnujú ti podľa toho tréning aj jedálniček: Sú somatotypy mýtus alebo neoblomná pravda?

Mal by si svojmu somatotypu prispôsobovať tréning aj jedálniček? (Zdroj: freepik.com/wavebreakmedia)

#Tvoje telo a telo tvojho kamoša sú úplne odlišné. Určite to vieš aj sám. Každý z nás má svoje silné aj slabšie stránky a pre každého je chudnutie alebo naberanie svalstva rozdielne náročné. Všetci určite poznáme toho človeka, ktorý môže jesť koľko chce a aj napriek tomu sa zdá, že nepriberie ani gram. Odlišnosti v rámci postáv jednotlivcov sa pokúsil zhrnúť v roku 1940 americký psychológ William Sheldon. Podľa jeho filozofie existujú tri typy postavy. Endomorf, ektomorf a mezomorf. Čo to teda znamená? A mal by si si podľa svojho typu nastaviť tréning aj jedálniček?

Tri somatotypy

Všetky typy postavy sú podľa pôvodnej teórie spojené s inteligenciou či povahou alebo so špecifickou náchylnosťou na mentálne choroby. Definované sú tri somatotypy. Ektomorf je často opisovaný ako chudý a vysoký, ťažšie naberá svalovú hmotu, má úzke ramená aj hrudník a nízke percento tuku. Okrem týchto vlastností je popisovaný aj ako introvertný, úzkostný či tajnostkársky.

Mezomorf je opisovaný ako človek s postavou v tvare presýpacích hodín, má širšie ramená a viditeľnejšie svaly či úzky pás. Opisujú ho aj ako extrovertného, odvážneho, ambiciózneho alebo silného.

Endomorfa podľa tejto filozofie špecifikujú ako človeka s ťažkými a širokými kosťami a mäkkým telom bez výraznej viditeľnosti svalov. Ľahko naberá tuk aj svaly, no chudne ťažšie. Z povahových vlastností by mal byť napríklad priateľský, šťastný, bezstarostný ale aj chamtivý.

Tri somatotypy podľa Sheldona (Zdroj: Wikimedia Commons/Granito diaz)

Môže sa somatotyp zmeniť?

Našiel si sa v niektorom z týchto typov? A že ti sedí len niekoľko vecí z povedaného, prípadne na teba sedia dva rôzne typy? Nezúfaj. Práve v tomto je koncept somatotypov často preceňovaný. Celá teória, podľa ktorej ti často nanútia špecifický tréning aj stravovací plán, je stará niekoľko desiatok rokov. Len malé percento ľudí je „čistým“ mezomorfom alebo ektomorfom. Aj sám William Sheldon mal škálu pre každý element. Na škále mezomorfa si tak mohol byť v určitej veci na hodnote od 1 do 7. Veľmi pravdepodobné teda je, že nebudeš dokonalým vyobrazením jedného somatotypu.

Navyše, tvoje telo sa môže efektívnym tréningom zameraným hlavne na rast svalov alebo chudnutie zmeniť. Ak budeš na svojim proporciách pracovať, zvolíš správny tréning a jedálniček, môžeš schudnúť a namiesto endomorfa budeš sám sebe pripomínať skôr mezomorfa.

Pravidelným tréningom a správnou životosprávou sa tvoj somatotyp môže zmeniť (Zdroj: freepik.com/jcomp)

Jeden spôsob dosahovania cieľov

Samozrejme, somatotypy dávajú dobrú predstavu o tom, akú máš genetiku a čo pre teba bude ľahšie alebo náročnejšie. Je jasné, že ak máš vysoké percento tuku, bude náročné docieliť atletickú postavu a tvoja premena bude trvať dlhšie ako niekomu, kto má tuku menej. Dobre známym faktom je aj to, že budovať svaly je pre vysokých ľudí ťažšie. Každý z nás má samozrejme predispozície na iný šport a nie každý bude po rokoch cvičenia vyzerať ako Schwarzenegger. Preto je dobré aspoň zhruba vedieť, kam by si sa zaradil.

Všetky typy postavy však ciele dosahujú jedným spôsobom – pri naberaní svalov potrebuješ vyhovujúci tréningový plán, dostatok bielkovín, kvalitnú stravu a dostatočný odpočinok. Ak chceš schudnúť, potrebuješ vytvoriť kalorický deficit, jesť kvalitnú stravu a taktiež by si sa mal čo najviac hýbať.

Nezabudni na vyhovujúci tréningový plán, dostatok bielkovín, kvalitnú stravu a dostatočný odpočinok (Zdroj: freepik.com/ serhii_bobyk)

Zhadzovať to, že nemôžeš schudnúť na to, že si endomorf pravdepodobne nebude ten najlepší ťah. Jednoducho musíš zaťať zuby a naozaj dodržiavať jedálniček a tréningový plán. Postupne na sebe budeš vidieť zmeny a možno sa o pár mesiacov budeš vidieť viac v inom somatotype. Nezabúdaj, že teória somatotypov bola vytvorená na to, aby konkrétny typ spojila s predispozíciami na mentálne choroby alebo charakterové črty.

Preto radšej svedomito trénuj, drž sa správnej stravy a kvalitných doplnkov a dbaj na regeneráciu.

Zdroj: Uber Nutrition

Sponzorovaný článok vytvorený v spolupráci s Uber Nutrition.

Zdroj: hashtag.sk, fitnesstreneri.sk, drsamshealth.com,

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Zavrieť