#Ak si pasívnym športovcom, ktorý sleduje každý šport, ktorý beží v televízii, možno ťa bude nasledujúca vedecká štúdia zaujímať. Pri sledovaní šampionátov a olympijských hier si mnohí radi doprajú obľúbené snacky a po skončení televízneho maratónu len nariekajú nad vyšším číslom na váhe. Ak sa ťa to týka tiež, mrkni sa na to, prečo sa to deje a prípadne na to, ako tieto nekontrolovateľné chúťky dostať pod kontrolu.
Chuť prejedať sa
Zvýšenú chuť do jedla po fyzickej aktivite portál The Conversation pripisuje obyčajnej veci, akou je doplnenie energie, ktorú si pri tréningu zo seba vydal. Ak si kladieš otázku, prečo sa to deje aj pri sledovaní športu, pri ktorom sa nepohneš zo svojej postele alebo z gauča, máme pre teba jasnú odpoveď.
Na otázku, či dokáže pasívne športovanie, teda sledovanie športov v televízii (prípadne live na tribúne štadiónu) ovplyvniť množstvo skonzumovaného jedla, sa vyjadrila, pre spomínaný portál, odborníčka Birau Mia, ktorá sa podieľala na výskume v tejto oblasti: „Odpoveď je áno. Náš výskum v spolupráci odhaľuje, že sledovanie športových videí môže zvýšiť spotrebu sladkostí. Ale v príbehu je toho viac – náročnosť športov, ktoré sledujete, zohráva v týchto efektoch zásadnú úlohu.“
Nezdravé snacky
Výskum prebiehal na vzorke 112 študentov, ktorých vedci „kŕmili“ cukríkmi. Polovica zo zúčastnených sledovala športy, druhá polovica dostala za úlohu pozerať videá bez akejkoľvek fyzickej aktivity. „Potom sme dali každému študentovi 70-gramový pohár cukríkov a požiadali sme ich, aby tri minúty posudzovali ich kvalitu. Študenti, ktorí videli športové video, zjedli viac sladkostí ako tí, ktorí videli video bez fyzickej aktivity,“ uvádza výskumníčka.
Obyčajným testom tak potvrdili svoje predpoklady o tom, že sledovanie športu dokáže zvýšiť spotrebu sladkostí. Týkalo sa to najmä mužov, ktorí holdovali maškrteniu o čosi viac než nežnejšie pohlavie.
Opakovaný test
Pri nežnom pohlaví si výskumný tím nebol úplne istý svojimi zisteniami. „Aby sme sa dozvedeli viac, pozvali sme len študentky, aby si pozreli videá zobrazujúce ľahké (ľahký beh) alebo náročné športy (atletika, skok do diaľky, gymnastika, bejzbal, rugby alebo lezenie po skalách). Potom boli vyzvané, aby otestovali rovnaké cukríky ako predtým,“ hovorí odborníčka.
Študentky, ktoré pozerali jednoduché športové video zjedli o viac ako 12 gramov viac sladkostí ako tie, ktoré sledovali videá s náročnými športmi. Možno teda skonštatovať, že náročnosť sledovanej fyzickej aktivity ovplyvňuje aj tvoju potrebu snackovania pri telke.
Aká je príčina?
„Aby sme vysvetlili naše zistenia, pozreli sme sa na výskum motivácie k cieľu. Keď ľudia cítia, že nespĺňajú cieľ, tlačia na seba tvrdšie; ale akonáhle vidia pokrok, majú tendenciu poľaviť,“ vyjadrili sa výskumníci k svojmu experimentu.
Dodávajú, že pri aktívnom trénovaní majú ľudia tendenciu zostať fit a nechcú svoje úsilie vynulovať snackom. Ak tak urobia, ich motivácia klesá úmerne s cieľom, čo ich môže demotivovať a nabádať ku konzumácií väčšieho množstva jedla.
Inak je to ale v prípade pasívneho športu, pri ktorom nevydávaš žiadnu fyzickú aktivitu: „Náš výskum naznačuje, že samotné sledovanie športu môže viesť k pocitu zástupného plnenia cieľov v oblasti fitness. Keď si ľudia dokážu predstaviť, že robia činnosť, ktorú sledujú, majú pocit, že už cvičili, čo môže viesť k zhovievavejšiemu výberu jedla.“
Zdieľať na
Zdieľaní