#Slováci zarábajú na Instagrame čoraz viac. Podľa dostupných údajov im v tom v minulom roku nijako nebránila ani pandémia či inflácia. Zatiaľ čo pred troma rokmi bol podiel platených príspevkov slovenských influencerov okolo 40 %, koncom roka 2022 sa podiel zvýšil už na 43 %. Vyplýva to z prieskumu, ktorý realizovala PR agentúra Neopublic na vzorke stovky najsledovanejších slovenských influencerov.
Počet príspevkov na Instagrame sa znižuje
Výsledok prieskumu potvrdil, že počet platených spoluprác sa u jednotlivých influencerov každým rokom zvyšuje. A to aj napriek tomu, že dosahy jednotlivých profilov rok od roku vo väčšine prípadov klesajú. V roku 2022 mal v priemere každý influencer 43 % svojich príspevkov platených. Za platený post sa považujú tie príspevky, kde influencer získal ako protihodnotu honorár, barter či zľavu na daný produkt.
Z celkového počtu 1 455 príspevkov bolo až 538 označených ako spolupráca. Ďalších 88 príspevkov, z ktorých bolo evidentné, že ide o spoluprácu, bolo neoznačených. Čo je však zaujímavé, pred troma rokmi vytvorilo top 100 slovenských influencerov za rovnaké mesačné obdobie skoro 2000 príspevkov, v roku 2022 je to už len cez 1450.
Ktorá influencerka má najviac spoluprác?
Najviac sponzorovaných postov bolo zverejnených u influencerky, ktorá sa preslávila vďaka televíznej šou Farma, kde sa objavila v roku 2013. Dnes je známa najmä ako beauty youtuberka, ktorej sa darí aj na Instagrame, kde ju sleduje takmer 220-tisíc followerov.
5. Adamrustman
- 5 spoluprác zo 6 príspevkov (84 % podiel)
4. TheTolerantCook
- 11 spoluprác z 13 príspevkov (85 % podiel)
3. Jankatopanka
- 12 spoluprác zo 14 príspevkov (86 % podiel)
2. Sára Adamčíková
- 16 spoluprác zo 17 príspevkov (94 % podiel)
1.Jana Hrmová
- 27 spoluprác z 28 príspevkov (96 % podiel)
Naopak, najmenej spoluprác majú z TOP stovky influencerov na Slovensku Lucia Lachkovic Javorčeková, futbalista Martin Škrteľ, raper Separ, Simona Hegerová a PilC. Vo všetkých prípadoch nemal ani jeden z nich príspevok spojený barterom alebo finančnou odmenou.
Najrýchlejšou cestou, ako uspieť na Instagrame v roku 2022, bola účasť v reality show alebo prepojenie profilu s kanálom na TikToku, cez ktorý vieš priamo presmerovať svojich followerov na svoj Instagramový účet, prípadne rôzne súťaže, v ktorých je podmienka sledovanie vybraných účtov.
Ďalšie zaujímavé dáta
Za minulý rok sa mnohým podarilo vybudovať profil s desiatkami tisíc sledovateľov, pritom ešte na začiatku roka bol ich profil na nule. Veľký počet sledovateľov zbierajú tiež športovci a hudobníci. Pomerne veľký podiel má už tradične televízia či iná sociálna sieť, na ktorej má infuencer už stabilnú základňu odoberateľov.

Vo formátoch príspevkov stále prevládajú fotografie nad videami. Ale ich pomer sa za roky výrazne zmenil – kým predtým na 93 fotiek pripadalo 7 videí, aktuálne je to 73 fotiek na 27 videí. Najviac videí majú hudobníci a tiktokeri ako Michal Totka, Jovinecko a Rytmusking.

Slovenskej instagramovej scéne dominujú podobne ako v roku 2019 hlavne ženy, ktoré tvoria 59 % zo sledovaných účtov. Ich podiel oproti dátam spred troch rokoch dokonca ešte o jedno percento narástol.

Ešte viac zaujímavých noviniek, rozhovorov, módy, kvízov, vtipov a inšpirácie? Poď k nám na Instagram!
Zdieľať na