NÁZOR Hoaxy, pochybné weby, klamlivé správy: Čo nám chýba, aby sme rozoznali pravdu?

Facebook

V súčasnosti je šírenie dezinformácií na sociálnych sieťach čoraz nebezpečnejšie (Zdroj: Unsplash.com)

#Dianie okolo koronavírusu v posledných mesiacoch zintenzívnilo šírenie dezinformácií a hoaxov naprieč celou tuzemskou internetovou bublinou. V súčasnosti už pochybné weby a skupiny dokážu mobilizovať veľkú masu ľudí priamo v našich mestách.


Autor: Tomáš Blahuta
Rozhovor pôvodne vyšiel v študentskom magazíne Webjournal 2.0 Katedry žurnalistiky Univerzity Komenského v Bratislave.


Dobrý úmysel prerástol cez hlavu

Spočiatku išlo o peknú myšlienku. Zuckerberg počas svojho vysokoškolského štúdia vymyslel svoju sociálnu sieť a do niekoľkých rokov s ňou dobyl celý svet. Bol to prvý projekt, ktorý výrazne prepojil ľudí na všetkých kontinentoch a umožnil im komunikovať mimoriadne ľahko a efektívne. A zadarmo, len treba platiť internet a elektrinu. V súčasnosti je ale aj táto sociálna sieť iná a najmä nebezpečnejšia.

Technológie sa rozvíjajú rýchlym tempom a neustále pribúdajú nové spôsoby komunikácie. Všetko sa odohráva v krátkom časovom slede, a my teda často nedokážeme odhadnúť vplyv týchto noviniek na správanie ľudí. Kto by si v roku 2004, keď sociálna sieť vznikla, povedal, že môže mať vôbec nejaké negatívne stránky? Pravdepodobne málokto. No a dôsledky žneme už teraz, ani nie dve dekády po jej spustení.

Dostupné pre všetkých (nanešťastie?)

V súčasnosti si túto sociálnu sieť aspoň raz za mesiac celosvetovo prezerajú 2,7 miliardy jedinečných užívateľov. V mobiloch si aplikáciu denne otvorí aspoň 1,6 miliardy ľudí. V súčasnosti ponúka svojim „konzumentom“ to najširšie možné portfólio aktivít. Sledovanie video obsahu, fotografií, živých prenosov, hranie hier, prevádzkovanie vlastného biznisu, a podobne. Denne počítače zaznamenajú až 4 miliardy pozretí videí a uložia 350 miliónov fotografií a obrázkov.

Veľa Slovákov je denne bombardovaných obrovským množstvom dezinformácií. Jedna špecifická skupina má sociálne siete v mimoriadnej obľube – politici. Napríklad aj tí, ktorým by pred 10 rokmi nevydali ani len blogerský stĺpček v regionálnych novinách, dnes dokážu oslovovať svojimi príspevkami stovky tisíc ľudí. Ich názory a materiály sa dostávajú k veľkému množstvu obyvateľov.

A práve na to nie je masa pripravená. Chýba nám internetová gramotnosť, respektíve schopnosť narábať so sociálnymi sieťami. Veľa Slovákov je denne bombardovaných obrovským množstvom dezinformácií, zavádzajúcich videí a článkov nielen o dianí doma, ale aj vo svete.

Vyhni sa šíreniu klamstiev napríklad tým, že si overíš zdroje, z ktorých si niečo prečítaš (Zdroj: Unsplash/charley pangus)

Sociálna sieť roku 2021? Clubhouse prináša revolúciu v komunikácii, takto sa staneš jeho súčasťou


Vzdelanie je cesta

Táto sieť funguje ako špongia. Vďaka aktivitám používateľov dokáže zistiť záujmy jednotlivcov a následne im servírovať na mieru šitý obsah. Takpovediac im vytvára vlastnú bublinu. Prenikajú do nej iba tie veci, ktoré človek sám vyhľadáva a sú podobného charakteru. Všetko sa postupne nabaľuje a človek môže doslova začať strácať informácie o skutočnom dianí. Zmanipulovaná masa sa môže stať pre politikov vhodným nástrojom na plnenie ich cieľov.

Každopádne, boj s dezinformáciami na tejto sociálnej sieti je z pohľadu užívateľa ľahký. Záleží od kritickej výbavy jednotlivca. Čím viac otázok si dokážeme pri jednotlivých príspevkoch klásť, overovať si jednotlivé tvrdenia či pátrať po faktoch, tým menej sme ovplyvniteľní. Preto je najefektívnejším nástrojom v boji proti dezinformáciám vzdelanie. Na slovenských školách však výučba internetovej gramotnosti takmer neexistuje. Väčšinou ide o nadprácu pedagógov.

So šírením dezinformácií si nevie poradiť Zuckerberg, ani rôzne vlády vrátane Slovenska. Za posledné mesiace sa ukázalo, ako jedna sociálna sieť dokáže mobilizovať masu a mútiť politické vody v jednotlivých štátoch. V najbližších rokoch bude mimoriadne dôležité dbať na šírenie osvety a podporovanie internetovej gramotnosti medzi obyvateľstvom, a pripraviť ho tak na intenzívne kampane, ktoré nás v budúcnosti určite čakajú. Už dnes môžeme vidieť, ako dokáže táto sieť dostať na jedno námestie tisícky ľudí. Nepotrebujú k tomu ani televíziu, rádio či noviny.

Zdroj: Webjournal
Odporúčame