Slovenský majster sveta vymyslel počas karantény hru, z ktorej v zahraničí žasnú: Ľudia sa radi boja a riešia záhady

Aj takto to môže vyzerať v desivej únikovke (Foto: Instagram brainteaselava_escaperoom)

#Koronavírus sa podpísal pod zatvorenie takmer všetkého, čo sme mali radi a čím sme si vyplňovali svoj voľný čas. Uzatvoriť sa museli aj Escape Rooms, ktoré sa na Slovensku tešia stále narastajúcej obľube. S majstrom sveta v riešení Escape Rooms, Emilom Haasom, sme sa rozprávali nielen o ich zatvorení, ale aj nových nápadoch, ako sa ľuďom priblížiť v online priestore.

Nechýbali ani otázky o majstrovstvách sveta, o samotných Escape Rooms a Emil nám prezradil aj to, čo ho dokáže pri ich riešení najviac vytočiť.

Emil Haas so svojím tímom
Emil Haas (úplne vľavo) doviedol svoj tím k titulu Majstrov sveta v riešení Escape Rooms. Zdroj: Olaf Pignataro/Red Bull Content Pool

Kedy vznikol nápad na vytvorenie projektu BrainTeaseLava? Inšpirovali ste sa nejakým konkrétnym príkladom v zahraničí, alebo ste sa rozhodli ísť úplne svojou vlastnou cestou?

Bolo to koncom roka 2014. Inšpiroval ma kamarát, ktorý založil v tom čase Escape Room v Nórsku. Chcel som vyskúšať nejaký vlastný projekt a keďže mám rád hry, viaceré som aj predtým tvoril pre deti v táboroch, a navyše v tom čase ešte bola na Slovensku malá konkurencia, Escape Room znel ako ideálna voľba. Oslovil som kamaráta s podobnými záujmami a začali sme rozmýšľať ako na to.

Boli sme si pre inšpiráciu zahrať niekoľko hier, ale skôr to bolo s cieľom, aby sme vedeli čo už na trhu je a od čoho sa musíme rozlíšiť. Niekoľko nápadov sme museli zrušiť, lebo sme zistili, že niekto už podobné princípy využíva.

Zdroj: Archív Brainteaselava

Escape Rooms už pomaly nájdeme v každom väčšom či menšom slovenskom meste. V čom sa BrainTeaseLava, okrem špeciálnych tematických zameraní, ako napríklad Jánošíkov poklad či V Pazúroch ŠtB, líši od konkurencie?

Dôležitou odlišnosťou je práve tá tematika. Našim bočným cieľom je totiž aj priučiť našich zákazníkov niečo z histórie hravou a nenápadnou formou. Na hru žiadna znalosť potrebná nie je, ale vďaka historickému zariadeniu priestorov a využívaniu historických rekvizít pri jednotlivých úlohách si vedia odniesť niečo navyše. Na záver im tiež dávame súhrn pikošiek o veciach, ktoré v miestnosti použili.

Ďalším kľúčovým bodom je pre nás originálnosť a rozmanitosť úloh. U nás hra rozhodne nie je o zadávaní trojciferných kódov či hľadaní schovaných kľúčov. Hráči priamo využívajú rekvizity, ktoré by boli možno inde iba dekoráciou. Snažíme sa, aby úlohy preverili hráčov po všetkých stránkach, aby ich zabavili a prekvapili. Aby si určite nepovedali „zase toto?“, ale „uau, tak toto som ešte nevidel“. A podľa nadšených reakcií hráčov, ale aj recenzií na Google alebo Tripadvisore vyzerá, že sa nám to darí.

Zdroj: Archív Brainteaselava

Ako dlho približne trvá vymyslieť koncept jednej Escape Room a ako dlho trvá jej samotná príprava?

Presný čas, samozrejme, závisí od toho, koľko ľudí na hre robí. Ale fakt je, že to trvá oveľa viac, ako by sa dalo čakať (alebo ako sme čakali pred prvou hrou my). Základná idea sa dá vymyslieť pomerne rýchlo, ale ak chcete, aby bola hra naozaj kvalitná – úlohy zaujímavé, rozmanité, aby nejako nadväzovali, neboli príliš ťažké ale ani trápne jednoduché, zaberie vám to obrovské množstvo času.

Veľa nápadov musíte vyhodiť, lebo ich neviete zrealizovať. Nie sú dosť robustné, aby vydržali záťaž stoviek skupín, majú náročnú údržbu alebo zistíte, že to, čo bola pekná úloha v modeli 30×30 cm je zrazu v skutočnej veľkosti takmer neriešiteľné. Samostatnou kapitolou sú technologické zariadenia, ktoré na báze senzorov zabezpečujú rôzne „magické“ efekty. Celkovo nám príprava každej hry trvala asi 6 mesiacov.

Minulý rok si viedol tím na Red Bull Escape Room World Championship, z ktorého ste si odniesli cenné víťazstvo. Ako akcia prebehala? V čom podľa teba spočívala vaša najväčšia devíza?

Celá súťaž mala najprv 2 kvalifikačné kolá v rámci každej krajiny a následne víťazi týchto národných kvalifikácii postúpili na finálový event v Londýne. Tam sa stretlo 22 tímov z krajín ako USA, Veľká Británia, Rusko či Austrália. Súťažilo sa 2 dni po sebe, prvý deň semifinále, druhý deň finále. V semifinále hral každý tím 3 mikro Escape Rooms s časovým limitom po 10 minút a do finále postúpili iba 2 najrýchlejšie tímy. Vo finále sa hrala už klasická 60 minútová „escapka“, ktorá rozhodla o víťazovi.

Popravde, keď sme si predstavili, koľko tímov musel v národnej kvalifikácii poraziť tím USA, nedávali sme si veľké šance. Zneistilo nás aj to, že členovia britského tímu spolu odohrali vyše 2 000 Escape Rooms a že sme u niektorých tímov videli mikiny z predošlých majstrovstiev sveta. Možno nám pomohlo práve to, že sme si na seba nevyvinuli priveľký tlak. A tiež sme sa vhodne dopĺňali, vďaka čomu sme vyriešili v limite každú zo semifinálových mikroroomiek.

Emil Haas so svojím tímom
Emil Haas (úplne vpravo) doviedol svoj tím k titulu Majstrov sveta v riešení Escape Rooms. Zdroj: Olaf Pignataro/Red Bull Content Pool

Escape Rooms sú spoločenskou aktivitou, ktorú, rovnako ako aj ostatné odvetia, totálne odstavila pandémia koronavírusu. Ako si reagoval, keď ste museli ukončiť všetky svoje aktivity?

Problém začal ešte pred nútenou odstávkou, keď už od konca februára pribúdali storná. Na začiatku marca a posledné dni pred oficiálnym zavretím už u nás nebol takmer nikto. Nikto nevedel, koľko to bude trvať, ale šírilo sa množstvo hrôzostrašných predpovedí. Reálne sme premýšľali, či to prežijeme. Nakoniec sme si ale uvedomili, že v súčasnej situácií je pre ľudí ešte dôležitejšie sa socializovať, a že v tom vieme pomôcť aj mimo našej kamennej prevádzky.

Aj ty musíš sedieť doma? Vytvorili sme pre teba novú sekciu #smedoma, kde nájdeš množstvo zaujímavých článkov

Predstavili ste Online Mystery Dinner. Povieš nám o nej niečo viac?

Mystery Dinner je detektívna role-play hra, v ktorej sa na večer stanete niekym iným a spolu s ostatnými vyšetrujete tajomný zločin. Pôvodne sa hra hrávala pri stole v reštaurácii, čo však zrejme ešte niekoľko mesiacov nebude možné. Uvedomili sme si však, že základné aspekty hry, ktorými sú komunikácia a vyšetrovanie zločinu, vieme preniesť aj do digitálnej formy.

Spustili sme teda Online verziu Mystery Dinner – Noc Démonov, pri ktorej sa hráči rozprávajú cez videohovor. Komunikujú s našim gamemastrom, ten im vysvetlí pravidlá a vedie ich hrou ako jedna z dejových postáv. Herné materiály, ako informácie o svojej postave či postupne odhaľované dôkazy majú k dispozícii vo webovej aplikácii.

Zdroj: Archív Brainteaselava

Aké sú doterajšie reakcie ľudí? Plánujete v hre pokračovať, prípadne ju v budúcnosti natrvalo zaradiť do svojho portfólia?

Ľudia sú z hry nadšení. Viacerí, čo hrali aj reštauračnú verziu povedali, že zážitok je rovnako dobrý ako naživo. Už teraz pripravujeme online verziu druhého scenáru – Vražda u Baťu. Takisto sme spustili aj anglickú verziu, ktorú začíname promovať na zahraničných trhoch.

Uvedomili sme si, že táto hra má zmysel aj v „normálnych“ časoch, pretože množstvo ľudí dnes pracuje na diaľku s kolegami zo zahraničia. Práve online teambuilding je pre nich jediná možnosť, ako zlepšiť tímového ducha. Rovnako veľa ľudí má kamarátov v zahraničí, a takto sa s nimi môžu interaktívne zabaviť. Hry určite zostanú v našom portfóliu natrvalo.

Zdroj: Archív Brainteaselava

Využili ste nútené zatvorenie na brainstorming? Pripravili ste si pre návštevníkov nejaké zmeny, na ktoré sa môžu po znovuotvorení tešiť?

Áno, pripravili sme niekoľko úprav, ktoré zážitok hráčov ešte vylepšia. Tiež chystáme úplne nový koncept hry, ktorý by som však ešte prezradiť nechcel.

Predpokladáme, že ako milovník Escape Rooms si navštívil už množstvo z nich, a to nielen na Slovensku. Je niečo, čo ťa na nich vyslovene vytáča? A naopak, stretol si sa s nejakou, ktorá ti svojou originálnosťou vyrazila dych?

Čo naozaj neznášam je, keď kvôli nedostatku svetla nemôžem nájsť nejakú indíciu. Tma je dobrý pomocník pri vytvorení atmosféry a pomáha ukryť nedostatky v miestnosti, preto ju využíva veľa firiem.  Žiaľ, stále sa však nájdu takí tvorcovia, čo si myslia, že ukrytý nápis či kľúč v tmavej zásuvke je zaujímavá úloha.

Keď má človek odohraných takmer 100 hier, je náročné, aby mu nejaká hra úplne vyrazila dekel (smiech). Väčšinou ide skôr o jednotlivé prvky. Dosť jedinečná ale bola napríklad hra v Amsterdame v katakombách pod kostolom, kde sa s atmosférou naozaj vyhrali. Jednak už okolitým prostredím, ale aj zapálenými hercami, vybavením miestností a tiež úlohami, ktoré celý zážitok posilňovali.

Zdroj: Archív Brainteaselava

Escape Rooms sa stále vylepšujú. Ak by sme mohli nahliadnuť do budúcnosti, ako sa táto logická zábava podľa teba zmení o päť rokov? 

Vývoj pokračuje vo viacerých smeroch. Pribúdajú rôzne podobné typy hier ako mestská City Game, detektívna Mystery Dinner či hry vo virtuálnej realite. Pri klasických real-life „escapoch“ budú určite ďalej pribúdať technológie, ktoré budú dostupnejšie. Tak bude možné pridávať do hier viac prekvapivých efektov a posilňovať atmosféru. Možno sa už zapoja aj prvky rozšírenej reality.

Vaše bratislavské Escape Rooms sa tešia veľkej obľube. Prezradíš nám, aký ste mali doterajší rýchlostný rekord za jej vyriešenie?

Rekordný čas je niečo vyše 24 minút. Také niečo sa ale stane naozaj výnimočne. Predsa len, hry už hrali tisícky tímov.

Čo je podľa teba najdôležitejšie pri rozlúsknutí Escape Room? Máš pre našich čitateľov nejaký tip, ktorý sa im zíde pri riešení?

Najdôležitejšia je komunikácia. A to znamená nielen hovoriť ostatným svoje nápady a zistenia, ale takisto aj počúvať. Veľmi často sa dvaja hráči zamýšľajú nad dvoma časťami jednej úlohy a nie je im jasné, že im chýba druhá časť, nad ktorou si láme hlavu ich kolega. Prípadne niekto si všimne nejakú dôležitú súvislosť, ale nejako z nej nevie dostať riešenie a chýba práve iný pohľad parťáka, s ktorým to hravo doriešia.


Hashtag ti chce aj naďalej prinášať zaujímavé rozhovory, články, videá a podcasty. Podpor našich autorov na Patreone a získaj hneď niekoľko výhod!

Zdroj: hashtag.sk
Odporúčame