Ľuboš prerazil v Hollywoode, jeho prácu môžeš vidieť v najznámejších filmoch: V zahraničí ťa nikto neprijme bez skúseností

Ľuboš Suržin pracoval aj na Spielbergovom filme Bridge of Spies

Ľuboš Suržin pracoval aj na Spielbergovom filme Bridge of Spies (Zdroj: DreamWorks Pictures)

#Uvažoval si niekedy nad tým, že by si pracoval ako dizajnér veľkých hollywoodskych filmoch? Slovák Ľuboš Gerardo Suržin pracuje v Hollywoode ako matte painter, čím sa podieľa na výprave a vizuálnych efektoch pre známe blockbustery. Vo svojom portfóliu sa môže pochváliť filmami ako Avatar, remake Súboj Titánov, trilógiou Hry o život, Princom z Perzie, Spielbergovým Bridge of Spies či Netflixovkou The Crown. Jeho kompletnú filmografiu si môžeš pozrieť tu.

Ako sa k maľovaniu a dizajnérstvu môže človek dostať? Umenie je veľmi subjektívne, musí sa človek narodiť s citom preň alebo to príde časom?

U mňa to prišlo postupom času, ešte na strednej škole. Od detstva som pozeral reláciu film o filme a veľmi ma to bavilo. Neviem povedať, či som cit pre umenie mal už odvtedy, ale viem, že ho stále objavujem s iným spôsobom porozumenia. Asi to robia skúsenosti a to množstvo tvorby doteraz.

Dostať sa k tomu je jednoduché a keď môžem povedať, tak základ je mať pre to chuť. Musí to v prvom rade baviť, nemalo by to byť pre nejaký účel, pretože sa to potom stáva prácou a nie zábavou. Ak sa človek baví, inak berie všetko, má väčší záujem o danú oblasť, študuje ju, žije ňou a tým sa aj zlepšuje. „Pády“ nepociťuje ako niečo zlé, ale ako učenie sa.

V zahraničí, napríklad aj v Česku, je množstvo stredných a najmä vysokých škôl zameraných práve na dizajn a návrhárstvo. Ako je to na Slovensku, máme aj my špičkové školy, ak vôbec nejaké?

Úprimne poviem, že viem iba o jednej v Košiciach, ktorá je stredná odborná, ale skôr zameraná na dizajn a grafiku. Nie na prácu vo filme, alebo high-end hry. Naučia základy, ale so špecializáciou na film, vizuálne efekty… o takej škole neviem.

V zahraničí je napríklad Gnomon alebo univerzita na ktorej učím – Bournemouth University of Arts. Ale človek si nájde veľa tutoriálov, kurzov, no nie všetky sú dobré, respektíve za moje učenie som zistil, že veľa ľudí nemá možnosť sa učiť, ako im to vyhovuje.

Predpokladám, že na školách sa učia len základy dizajnérstva a návrhárstva. Čo musí pre výkon svojej práce vedieť človek ako vy?

Ja môžem rozprávať o výkone mojej práce, čo je Art Director, Concept Artist, Matte Painter a Environment Artist. Na to je potrebné vedieť mnoho softvéru: Photoshop, 3DS Max, Maya, Houdini, Nuke… Aspoň tieto musíte vedieť na úrovni, aby ste mohli vytvoriť fotorealistické scenérie.

Musíte ovládať, ako sa pracuje so svetlom, perspektívou, hĺbkou, kompozíciou a farbami. Toto študovaním nevyšperkujete, iba praxou. Fotografovanie a maľba taktiež veľmi pomáhajú.

Prejdem postupne k vašej samotnej kariére. Ako sa Slovák môže presadiť v Hollywoode? Stačí byť len dobrý alebo je to skutočne o kontaktoch?

Ako sa Slovák môže presadiť všeobecne, aj v Hollywoode – hlavne kvalitou práce. Nie je to o kvantite, ani o kontaktoch, tie si človek vytvorí už prácou, ale k nej sa musí nejako dostať. Hovorím o veľkej drine, človek musí pracovať sám na sebe a tvoriť a tvoriť…

Áno, je to presne o tom, a potom si musíte urobiť portfólio, najlepšie showreel, prezentačné video, ktoré pošlete do firiem. Tu musím povedať a poradiť, že by tam mali byť uverejnené iba tie najlepšie práce. Aj keď iba 5 z 30, ale ak záujemca dodá ďalších 10 priemerných, celkový priemer o človeku klesne.

Po prvej práci, ak je všetko super, prídu na základe skúseností kontakty. Kontakty sú dobré na to, aby ste vedeli, koho osloviť. Potom už to je na kvalite práce, ktorú človek urobí. Nikto vás v zahraničí neprijme na svoje vlastné triko bez skúseností.

Ktorý filmový projekt z veľkých hollywoodskych filmov vás najviac zaujal počas povedzme prvých piatich rokov práce?

Najviac to bola práca na Súboji Titanov. Je to film, ktorý som ako malý chlapec pozeral a bol môj najobľúbenejší. Pracovať na jeho remaku bolo skvelé. Tak isto fotenie referencií na Tenerife a Los Gigantes. Čiže toto je také citové, ale pracovne to bol asi Prince of Persia, kde som sa mohol veľmi zdokonaliť a vyhrať sa aj s concept artom, aj s matte-paintom.

Aký je váš bežný pracovný deň? Čo počas výkonu práce robí človek ako vy?

Bežný deň ani nie je. Prácu mám rozdelenú do viacerých dní. Záleží od toho, v akom štádiu je film/ projekt. Ak sa nakrúca, tak niekedy som na nakrúcaní od dňa až po niekoľko mesiacov. Ráno o šiestej vstať, odviezť sa na set a večer naspäť. Ak je pre-production, tak robím návrhy – concept art podľa scenára, ktorý musím dôkladne naštudovať.

Medzi tým volám s Art Directorom (vedúci výpravy), Directorom (režisérom), Set Designerom (scénografom) a Directorom of Photography (hlavným kameramanom). Riešime zmeny, ďalšie koncepty a zasa zmeny, pretože trafiť sa na prvýkrát, alebo na tretí je nemožné. Veľa ľudí, veľa chutí.

Ak je to už post-produkcia, tak si nasadím slúchadlá a idem si Rammstein, Metallicu, Jazz alebo Noir. Pritom pijem kávu a pracujem na záberoch, ktoré idú do trailerov alebo do finálu. Medzi tým sa, samozrejme, stretnem so supervízormi na takzvaných Dailies, kde sa prechádzajú zábery a rozpráva sa, čo treba zmeniť, vylepšiť, upraviť.

Často idem fotiť svoje vlastné referencie podľa toho, čo treba. Napríklad pre film Knowing s Nicolasom Cageom som tvoril Slnko, z ktorého sa stal Červený trpaslík. Slnko s tými čiernymi spotmi vo vysokom rozlíšení nie je ako fotka, tak som našiel špongiu pri umývaní šálky a zistil, že má póry. Odfotil som ju s macro nastavením a urobil z toho Slnko do filmu. Počas Bridge of Spies sú ako zábery z lietadiel v Rusku použité niektoré časti miest zo Slovenska a sú vo filme.

Pracujete ako matte painter pre veľké hollywoodske filmy. V čom sa líši práca na hranom filme a v čom na animovanom?

Práca na hranom filme je omnoho zložitejšia ako práca na animovanom. Pracoval som na oboch žánroch, a tak viem, že práca v hranom filme je omnoho precíznejšia. Je to realita, aj keď ide o sci-fi, realita tam musí sedieť. Svetlo, tiene, gravitácia objektov. Každá budova má nejaký čas, odkedy bola postavená, a tak to musí ladiť s jej zašpinením.

Pri animovanom filme je to odľahčené od týchto vecí asi tak o 30 percent. Pracujeme voľnejšie, keďže je to nerealistické. Samozrejme hlavné zákony ako svetlo a tiene sedieť musia. Ja preferujem hraný film, pretože takto rastiem ako umelec omnoho viac a rýchlejšie. Mám jednoducho rád výzvy.

Zažili ste počas svojej práce niečo ako blok? Idete pracovať a odrazu neviete ani kde začať?

Áno, ale to bolo len v začiatkoch a pod tlakom, aby som zo seba neurobil blbca a nepokazil prvý job. Ak je človek uvoľnený, produkuje najlepšie veci. Aspoň u mňa je to tak. Čiže áno, ale so skúsenosťami a po viac ako 25 filmoch už som sa naučil a prešiel kadečím, a tým človek aj recykluje skúsenosti.

Je niektorý projekt, pri ktorom ste ti povedali „toto je to, čo som vždy chcel robiť“? Alebo ste rád, že môžete prispieť ku každému žánru niečím?

V začiatkoch som si vyberal. Napríklad Súboj Titanov som uprednostnil pred Avatarom – respektíve, pracoval som na Avatarovi na zábere, keď prilietali na Pandoru, no ponúkli mi Súboj Titanov, tak som zobral Súboj Titanov. Ale teraz to vnímam inak.

Mám rád sci-fi, fantasy, aj realizmus. Vlastne po každom sci-fi chcem niečo iné, po každom fantasy chcem niečo iné. Vždy si dávam od žánru pauzu, pretože neviem robiť 5 rokov iba sci-fi, vysililo by ma to. Mám rád mix, a to ma tiež veľa učí ako umelca.

Ktorý filmový projekt bol pre vás najväčšou skúškou?

Popri veľkofilmoch to bude možno srandovné, ale televízny seriál The Alienist. Vytvoriť super realistický New York z roku 1800 bez referencií iba podľa kresieb a starých máp bol extrém. Som ale veľmi hrdý na seba a tím ľudí, že z dá sa povedať nuly, sme vytvorili New York presne podľa histórie. Mal som našťastie v rukách veľa starých máp, kresieb, novín a výtlačkov. Stačilo si ich naštudovať.

V novembri vydá Apple TV+ seriál The Wheel of Time, na ktorom ste sa tiež podieľali. Na akých projektoch aktuálne pracujete a na čo sa môžeme v budúcnosti tešiť?

Áno, The Wheel of Time bol jeden úžasný projekt s úžasnými ľuďmi od A po Z. Každý deň sa mi dobre pracovalo a čakajú vás skutočne veľké zábery. Momentálne pracujem na jednom veľmi dobrom sci-fi. Názov síce prezradiť nemôžem, ale čo môžem povedať je, že je to sci-fi podobné filmom Duna a Blade Runnerovi.

Ak by ste mohli odporučiť jeden projekt z vašej bohatej kariéry, ktorý by to bol a prečo?

Asi by to boli Hry o život, kde som pracoval na viac ako 100 záberoch. To je najväčšie kvantum, aké som pre jeden film urobil. No a pridám aktuálne sci-fi s názvom Think.

Zdroj: hashtag.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pri používaní tejto stránky dochádza k spracovaniu cookies, ktoré nám pomáhajú zvyšovať kvalitu služieb. Spracovaniu cookies zabránite zmenou nastavenia v internetovom prehliadači. Viac informácií

Nastavenia cookies na tejto webovej stránke sú nastavené na "Povoliť cookies" vám prehliadanie možné skúsenosti. Ak budete pokračovať na používanie tejto webovej stránky bez zmeny nastavenia cookies alebo kliknite na tlačidlo "Prijať" nižšie potom dávate súhlas k tomu.

Zavrieť