Vieš aký je rozdiel medzi Generáciou Z a Mileniálmi? 10 vecí, vďaka ktorým sa tieto dve skupiny od seba odlišujú

Mileniáli

Na prvý pohľad sa môže zdať, že pri týchto dvoch skupinách nepôjde o také ohromné rozdiely (Zdroj: Freepik/zinkevych)

#Generácia Y a Generácia Z. Mileniáli vs. „Post-mileniáli“. Hovorí ti niečo toto rozdelenie? Čas neúprosne letí, a tak vznikajú ďalšie a ďalšie označenia skupín ľudí, ktorí sa narodili v istom období (zvyčajne časový úsek približne tridsať rokov). Na prvý pohľad sa môže zdať, že pri týchto dvoch skupinách nepôjde o také ohromné rozdiely, no v skutočnosti sú tieto dve kategórie odlišné.

Spomínané generácie majú rozdielne pozadie, v ktorom vyrastali, čo môže byť podmienkou pre zásadné rozdiely, ktoré možno pozorovať.

Mileniáli

Táto skupina býva vymedzovaná rôzne – niekde sa udáva, že do nej patria ľudia narodení medzi rokmi 1980 až 2000, inde sa datuje len do roku 1996. Či už je to tak, alebo inak, ide o obyvateľstvo narodené počas posledných dvoch desaťročí dvadsiateho storočia. Táto generácia bola svedkom „technologickej explózie“ – zažili si život bez internetu, mobilu, či iných technológií, ktoré sú dnes samozrejmosťou.

Generácia Z, takzvaní Post-mileniáli

Udáva sa, že by malo ísť o populáciu narodenú v rokoch 2001 až 2019, hoci v niektorých zdrojoch možno nájsť datovanie v rozmedzí rokov 1997 až 2010. Prikláňame sa skôr k tej prvej možnosti, pretože táto generácia má byť narodená až po vzniku internetu a boome okolo sociálnych médií. Výchova tejto skupiny je „zaškatuľkovaná“ do online sveta, a sociálne siete sú ich alfou a omegou.

  1. Generácia Z = „technickí domorodci“

Kým mileniáli boli pri vzniku sociálnych médií a online platforiem, Generácia Z sa do nich doslova narodila. Tento rozdiel je kľúčový. Na jednej strane sa zdá, že sú generácie takzvane na jednej lodi, no opak môže byť pravdou. Nie je nezvyčajné, ak mileniáli požiadajú o radu niekoho mimo svoju generáciu, čo sa technickej zdatnosti týka.

  1. Mileniáli svet vnímajú inak

Ich rodičmi sú „baby boomeri“, vďaka čomu sa im dostalo často inej výchovy, než Generácii Z. Sú vychovaní vo väčšej prosperite a pokore. Na druhej strane ale Generácia Z vníma veci realistickejšie, prijíma výzvy a skutočnosti s ľahkosťou a cení si súkromie.

  1. Generácia Z žije s rodičmi dlhšie, než by to spoločnosť dokázala akceptovať

Často je hlavným problémom astronomická suma nájomného a inflácia, ktoré im znemožňujú opustiť „rodičovské hniezdo“. Preto zostávajú žiť s rodičmi aj po ukončení štúdia, pričom často aj kvôli tomu trpia pocitom byť na niekom závislí, či stratou vlastnej identity.

Pre porovnanie – mileniáli boli výchovou vedení k nezávislosti a prispôsobivosti. I keď jednoduchšie to mali v tom, že v čase ich post-študijných časoch bolo nájomné nižšie, a tak aj šanca na kúpu vlastného bývania bola vyššia, než je tomu dnes.

  1. Móda je takmer totožná

Je známe, že Generácia Z uprednostňuje kúpu oblečenia v second handoch a vintageshopoch. Prostredníctvom tohto štýlu vkusu sa približujú k dobe, kedy vyrastali ich predchodcovia, mileniáli. Táto generácia je omnoho viac ekologicky založená, než Generácia Y. Hľadajú udržateľné variácie, čo sa módy týka, a skúmajú viac materiály či pracovné podmienky, z ktorých vzniká ich oblečenie.

  1. Vyššie nároky

Mileniáli sa narodili do sveta, v ktorom bol ich každodenný život obohatený „len“ použitím telefónu. Mohli len telefonovať a neskôr sms-kovať. Na druhej strane „zetkári“ majú od mladého veku možnosť od rána vziať do ruky smartphone, a byť v obraze.

Dôsledkom tohto rozdielu je to, že majú vyššie očakávania, a zároveň aj požiadavky. Ak niečo nedostanú hneď, myslia si, že niečo nie je v poriadku. Očakávajú, že k nim budú všetci lojálni, čo nie je vždy až tak možné.

  1. Hodnota súkromia

Podľa prieskumu z portálu Greekreporter je známe, že 77 percent populácie z Generácie Z by sa radšej podelilo o súkromie so svojimi domácimi miláčikmi, než s priateľmi či kolegami. Cenia si viac súkromie, a teda prihliadajú na bezpečnosť informácií, ktoré s niekým zdieľajú.

Naopak mileniáli, ktorí vyrastali v dobe bez digitálnych technológií, skúmali sociálne siete tým, že ich zahŕňali svojimi myšlienkami a názormi niekoľko krát za deň – a tak sa súkromné aspekty ich životov stali verejnými.

  1. Digitálne vzdelávanie

Generácia Z si myslí, že sú aj iné spôsoby, ako získať dobré vzdelanie, než absolvovať vysokoškolské štúdium. Vyhľadávajú skôr vzdelávacie alternatívy – absolvujú online kurzy, sledujú tutoriály na YouTube, či hľadajú prácu, ktorá im ponúkne možnosť odbornej prípravy v rámci danej profesie.

  1. Rôznorodosť ako hlavná príčina

Mileniáli sú definovaní ako kontroverznejšia generácia. Pričom Generácia Z je viac rozmanitá – sú horlivejší, hovoria nahlas aj o inakosti, neboja sa otvárať témy týkajúce sa menšín… 

Celková rôznorodosť sa odráža vo všetkých aspektoch života – od pracovného života, až k vkusu na filmy a seriály.

  1. Rozdiel v ich identitách

Mileniáli sa narodili do sveta, v ktorom bolo viac stability, a boli vychovaní tak, aby vedeli, čo chcú vo svojich životoch dosiahnuť. Po skončení štúdia sa usadili na jednom mieste, zaobstarali si vlastnú strechu nad hlavou, uzavreli manželstvá, mali deti…

Tento model životnej stability je pre mnohých z Generácie Z nedosiahnuteľný. Vyrastali v digitálnej dominancii, sociálnych nepokojoch či svetovej pandémií. Sú často sociálne nestabilní, majú tendenciu prechádzať si rôznymi životnými fázami a nedokážu často veriť v bezpečnú budúcnosť.

  1. Je to aj o komunikácií

Mileniáli sa považovali za prvú „globálnu generáciu“, pretože boli svedkami zásadných udalostí v reálnom čase – aj vďaka tomu mali podobné hranice a ciele. S ľuďmi komunikujú plynulejšie, smelšie, a hlavne viac osobne.

Hoci takto reagujú aj niektorí ľudia z Generácie Z, často nevyužívajú silu digitálnych médií na to, aby otvorene hovorili napríklad o sociálnych problémoch, ktoré by mali možnosť ovplyvniť.

 

Patríš do:

Zdroj: GreekReporter
Odporúčame